هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

متادون یک داروی مخدر صنعتی و متعلق به گروه شبه مخدرهاست که به عنوان داروی مسکن و ترک اعتیاد استفاده می شود. متاسفانه ممکنه خود متادون سو مصرف شده و فرد به متادون اعتیاد پیدا کند. گاهی افراد به دلایل مختلف مانند استخدام، ازدواج یا درخواست خانواده به خصوص پدر و مادر ناچارند که تست متادون برای تشخیص اعتیاد انجام دهند. بزرگترین دغدغه و خواسته فرد معتاد هنگام انجام آزمایش، منفی شدن جواب تست اعتیاد است.  البته باید توجه داشت که به دلیل تداخلات دارویی، تقلب یا دستکاری نمونه در همه روش ها تا حدی احتمال خطا وجود دارد. در این مقاله درباره راهه ای منفی شدن تست اعتیاد متادون و انواع تست متادون صحبت خواهیم کرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تست تشخیصی اعتیاد به متادون می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

کاربرد متادون

متادون به عنوان یک داروی نگهدارنده در درمان افراد وابسته به مواد مخدر (تریاک، هروئین، شیره) استفاده می شود. تفاوت اصلی متادون طولانی تر بودن مدت اثر آن در بدن در مقایسه با مواد مخدر است. به گونه ای که مدت اثر یک دوز واحد آن تقریبا 48-24 است در حالی که در هروئین حدود 2-3 ساعت است.

 

تست های تشخیص اعتیاد

با توجه به تنوع تست های تشخیصی اعتیاد، نوع تست با توجه به فرد مراجعه کننده، وضعیت اقتصادی، عامل زمان، نوع ماده مصرفی انتخاب می شود. هیچ تستی صد در صد صحیح نیست و گاهی خطاهایی پیش می آید. به طور کلی تست های اعتیاد دو نوع هستند:

تست های آزمایشگاهی

این تست ها که در آزمایشگاه انجام می شوند، فرد نمونه ای از ادرار، بزاق، خون یا موی خود را به مرکز ارائه می کند. مزیت این روش دقت بالای آن است. معایب آن هم گران بودن و تاخیر در مشخص شدن جواب آن است که حداکثر تا 5 روز طول می کشد.

تست های غربالگری

این نوع تست با کیت های ارزان انجام می شوند و در مدت زمان کوتاه می توان آن را انجام داد با این حال دقت تست های آزمایشگاهی را ندارد و گاهی نیاز به انجام تست های تایید کننده وجود دارد. مشخص شدن جواب آن فقط چند دقیقه طول می کشد.

 

آیا متادون تست اعتیاد را مثبت می‌کند؟

مصرف متادون به تنهایی، تست نواری ادرار مورفین را مثبت نمی کند در صورتی که مواد مخدر همراه متادون مصرف شود نتیجه تست مثبت می شود. بنابراین برای تشخیص اعتیاد به مصرف متادون باید از تست متادون استفاده شود که در این تست نتیجه مثبت می شود. برای اطلاع از بهترین روش ترک متادون کلیک کنید.

 

روش های تشخیص اعتیاد به متادون

تقریبا هیچ روش ارزیابی ایده آلی برای مصرف مواد وجود ندارد. هر روش دارای معایب و مزایایی است که با توجه به نیاز فرد تعیین می شود. در ادامه به بررسی این روش ها می پردازیم:

تست ادرار:

روش آنالیز ادرار نیازمند یک نمونه ادرار است. این آزمایش را می توان با استفاده از نوار کاغذی به صورت سریع انجام داد همچنین می توان از طریق پروسه های طولانی مدت آزمایشگاهی با کیفیت بالاتر انجام داد. جابه جایی و تقلب در ارائه نمونه از اصلی ترین مشکلات این روش است. برخی افراد برای این که جواب تست اعتیاد آن ها منفی شود مقدار زیادی آب آشامیدنی می نوشند تا ادرارشان رقیق شود که در این موارد با توجه به رنگ و شفافیت ممکن است نمونه پذیرفته نشود. زمان تقریبی ردیابی متادون با این روش حدود 3 روز است.

نوار تست سریع متادون

نوار تست سریع متادون یک تست غربالگری ادرار است که بدون وسایل آزمایشگاهی قابلیت استفاده دارد. جواب این تست در صورتی مثبت می شود که سطح متادون بیشتر از  300 نانوگرم در میلی لیتر باشد. کیت تست متادون حاوی بروشور و نوار تست است. برای انجام نوار تست متادون لازم نیست ناشتا باشید. نمونه ادرار در یک ظرف یک بار مصرف جمع آوری می شود (حدود یک سانتی متر) و مورد آزمایش و تفسیر قرار می گیرد. هر کدام از نوار تست ها یک بار مصرف هستند و بعد از استفاده باید دور انداخته شود.

تست بزاق

تست های بزاقی راحت و بی دردسر هستند؛ چون توسط کارشناس جمع آوری می شوند امکان تقلب در آن ها کمتر است. نتیجه تست در عرض چند دقیقه آماده می شود و نیازی به آزمایشگاه ندارد. با توجه به نوع تست، امکان شناسایی چندین ماده به طور همزمان در بزاق وجود دارد. این تست روشی عالی برای ارزیابی مصرف اخیر فرد می باشد البته در مصرف ماریجوانا مشکلاتی در تست وجود دارد. از معایب دیگر این روش این است که بسته به میزان تولید بزاق و نوع ماده مصرفی بازه زمانی ارزیابی از چند ساعت تا چند روز متفاوت است. زمان تقریبی ردیابی متادون با این روش حدود 24 ساعت است.

تست مواد توسط مو

امکان ردیابی مواد در مو تا چند ماه امکان پذیر است. برای بیشتر مواد این مدت 90 روز است. روشی بسیار آسان و امکان تقلب در آن از سایر روش ها کمتر است. با این حال این روش نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی و صرف هزینه بیشتر نسبت به سایر روش هاست. همچنین این روش قادر به ارزیابی ماده مصرفی اخیر نیست. در افرادی که دارای رنگ موی مشکی هستند احتمال مثبت شدن نتیجه بیشتر از سایر افراد است. هر چه مو بلندتر شود، تاریخچه طولانی تری از مصرف به دست خواهد آمد. بهترین قسمت مو که مورد ارزیابی قرار می گیرد فاصله 2/5 تا 4 سانتی متری از ریشه مو است. این تست نه تنها می تواند وجود ماده را ارزیابی کند بلکه می تواند مقدار ماده مصرفی را نیز نشان دهد که این امکان در هیچ تستی وجود ندارد. زمان تقریبی ردیابی متادون با این روش حدود 90 روز است.

تست تعریق

این نوع تست نیز بسیار راحت انجام می شود.  مدت زمان ردیابی تا چند هفته است. مشکل اصلی این است که تعریق زیاد در برخی افراد امکان سنجش را کم می کند و امکان ردیابی برای چند ماه وجود ندارد.

 

چند روز پس از مصرف متادون تست اعتیاد منفی می شود؟

بیشتر مواد تا 72 ساعت پس از مصرف در ادرار قابل شناسایی هستند. امکان ردیابی متادون بسته به نوع تست، در بازه زمانی یک روز تا 90 روز متفاوت است.

 

تقلب در آزمون تشخیص اعتیاد

متادون داروی درمان اعتیاد است با این حال برخی از افراد از این دارو برای پنهان کردن اعتیاد استفاده می کنند. افراد معتاد مدتی قبل از انجام آزمایش از متادون استفاده می کنند در نتیجه آثار مواد در آن ها از بین می رود و بعد آزمایش می دهند و اعتیاد در ان ها شناسایی نمی شود. سپس بعد از دریافت نتیجه دوباره شروع به مصرف مواد می کنند به همین جهت وظیفه آزمایشگاه این است که همه تست ها از جمله تست متادون را انجام دهد. اگر نیاز به منفی شدن تست متادون دارید بهتر است با انجام مشاوره ترک اعتیاد راه حل بهتری را جایگزین کنید.

 

تشخیص تقلب فرد معتاد یا راستگویی درمانجو؟

در صورتی که فرد آزمایش تشخیص اعتیاد بدهد و فقط تست متادون او مثبت باشد مسئول آزمایشگاه باید بررسی های بعدی را انجام دهد. تا مشخص شود آیا فرد از متادون به عنوان راهی برای پنهان کردن اعتیاد استفاده کرده است یا نه. اگر فردی آزمایش اعتیاد بدهد و فقط تست متادون او مثبت باشد در این صورت نتیجه آزمایش او به مسئول آزمایشگاه و پزشک مرکز بهداشتی ارجاع داده می‌شود تا بررسی‌های بعدی انجام شود. تا هدف فرد از مصرف متادون مشخص شود. در واقع فردی که تحت نظارت متخصص متادون مصرف می کند یا در کلینیک ترک اعتیاد تحت درمان است می تواند با ارائه گواهی این موضوع را ثابت کند.

 

علل اختلال در آزمایش

شایع‌ترین علل بروز اختلال در نتیجۀ تست‌های نواری شامل موارد زیر است:

خطا در نمونه‌گیری:

یکی از دلایل بروز خطا در تست های تشخیصی خطا در نمونه گیری است. علی رغم حضور نمونه گیر ممکن است تقلب صورت بگیرد و فرد معتاد با تقلب نمونه خود را عوض می کند به عنوان مثال نمونه فرد سالم که در سرنگی توسط فرد معتاد نگهداری می شود در ظرف نمونه تخلیه شود.

خطاهای تکنیکی:

نوار تست باید به مدت 15 -10 ثانیه در ادرار نگه داشته شود و قبل از خواندن جواب به مدت 5 دقیقه روی یک سطح صاف غیر جاذب قرار داده شود. تفسیر پاسخ در یک دقیقه اول یا بعد از 10 دقیقه باعث ایجاد خطا در ارزیابی می شود.

رقیق‌کننده‌ها:

هر عاملی که باعث رقیق شدن ادرار شود باعث اختلال در جواب تست ها می شود. در این صورت از نوار های کمکی برای تعیین سطح کراتین، نیترات و گلومات ادرار می توان استفاده کرد.

تغییرات سطح PH:

ریختن خون، جوهر لیمو، سفید کننده ها و ... در ادرار باعث ایجاد تغییر در سطح PH می شود. در نتیجه احتمال خطا در جواب آزمایش افزایش پیدا می کند چون اکثر تست ها به تغییرات PH در بازه 5 تا 9 مقاوم هستند و افزایش یا کاهش PH از این محدوده باعث اختلال می شود.

تداخل های دارویی

اگر دارویی مصرف می کنید به مسئول آزمایشگاه اطلاع دهید چون احتمال تداخل دارویی وجود دارد. یعنی بعضی از داروها ممکن است میزان متادون خون را افزایش دهند:

  • فلوکستین، فلووآسامین، سرترالین
  • ونلافاآسین و نفازودون
  • داروهای ضد قارچ مانند کلوتریمازول و کتوکونازول
  • هورمونهایی مانند پروژسترون، اتینیل استرادیول، دگزامتازون و تستوسترون
  • داروهای مسدودکننده کانال کلسیم مانند نیفدیپین، وراپامیل و دیلتیازم
  • آنتی بیوتیک هایی نظیر اریترومایسین و کلاریترومایسین
  • و دیگر داروهایی چون کینیدین، میدازولام، دیازپام، س کیلوسپورین، وینبلاستین، بروموکریپتین، سایمتیدین، لیدوکائین و کفلا توکسین B

 

آیا امکان تقلب برای منفی شدن تست اعتیاد وجود دارد؟

برای منفی شدن تست اعتیاد علاوه بر اضافه کردن موادی مانند آب لیمو و قرص های ضد بارداری راه های دیگری نیز وجود دارد. موثرترین روشی که افراد معتاد برای منفی شدن تست اعتیاد استفاده می کنند بیرون کردن این ماده از بدن است. به این صورت که چند روز قبل از انجام آزمایش مصرف مواد خود را قطع می کنند و اقدامات زیر را انجام می دهند:

نوشیدن آب زیاد

مصرف آب زیاد باعث رقیق شدن ادرار شده و حجم آن را نیز افزایش می دهد. این آب از طریق کلیه ها دفع می شود. این عمل سبب سم زدایی و پاکسازی بدن می شود. این روش به خصوص برای افرادی که به میزان کمتری مواد مخدر استفاده کرده اند موثر است و افرادی که مصرف بیشتری داشته اند مدت زمان بیشتری نیاز دارند.

استفاده از داروهای ادرارآور

دیورتیک ها داروهایی هستند که روی کلیه ها اثر می گذارند و باعث افزایش جریان و حجم ادرار می شود. از جمله این مواد می توان به میوه های حاوی آب زیاد مانند هندوانه، خربزه، گیاهان دارویی مانند بابونه، ریشه شیرین بیان، چای و دمنوش اشاره کرد.

ورزش کردن

ورزش کردن کمک می کند که متابولیسم بدن بالا رود در نتیجه دفع سموم از بدن افزایش پیدا می کند. مواد مخدر در چربی حل می شوند و به علت این که ورزش چربی سوزی را زیاد می کند دفع مواد مخدر از بدن راحت تر صورت می گیرد.

 

آیا می توان به تست های تشخیص اعتیاد اعتماد کرد؟

روش های مختلفی برای غربالگری اولیه و روش های تاییدی وجود دارد. همان طور که توضیح دادیم امکان خطا در تست های تشخیص اعتیاد به دلایل مختلف وجود دارد. نوار تست متادون، فقط برای نتایج اولیه به کار می رود و بهتر است که از روش آزمایشگاهی برای تایید نتایج استفاده شود چون احتمال خطا در این روش وجود دارد. همچنین مواد مداخله کننده در نمونه ادرار ممکن است باعث ایجاد خطا در نمونه باشد. خط رنگی که در ناحیه کنترل (C) نوار تست متادون ظاهر می شود به عنوان کنترل داخلی است که نشان دهنده حجم کافی نمونه و روش صحیح اجرا است.

انجام تست در یک آزمایشگاه معتبر برای تایید روش و صحت انجام تست توصیه می شود. آزمایشگاه ها مقررات سختگیرانه ای جهت نمونه گیری تست اعتیاد وضع کرده اند. همچنین کیت هایی برای تشخیص تقلب در نمونه ادرار وجود دارد که از آن هم برای تشخیص تقلب می توان استفاده کرد. در مواردی که مسئول آزمایشگاه نسبت به تقلب یا احتمال خطا در انجام آزمایش دچار شک و تردید شود دوباره از فرد تست گرفته می شود و برای این کار می توان از روش تی ال سی (TLC) استفاده کرد. در این روش احتمال منفی کردن تست از طریق فرد نمونه دهنده بسیار پایین است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تست تشخیصی اعتیاد به متادون می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : تست اعتیاد به متادون و راه های منفی شدن آن

  • ۹۷/۰۹/۱۰
  • هنر زندگی

نظرات (۱)

  • نگار جهانشاهی
  • خوبه

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی