هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

زندگی مشترک دارای یک مسیر پر و پیچ خم است که در طی این مسیر زوجین با مشکلات زیادی مواجه می شوند. زندگی های امروزی با گذشته متفاوت شده است و چالش های مخصوص به خود را دارد. برای حل کردن چالش های زندگی مشترک زوجین نیاز به یادگیری مهارت های لازم برای ازدواج دارند. یادگیری مهارت های قبل از ازدواج در مسیر انتخاب همسر و بعد از تشکیل زندگی مشترک به زوجین کمک می کند تا بتوانند در درجه اول با دست یابی به یک شناخت صحیح از خود، همسر مناسبی را برای خود انتخاب کنند و در ادامه بتوانند با یکدگیر پیچ و خم های زندگی مشترک را پشت سر بگذارند. مهارت های قبل از ازدواج تنها مختص به کسانی نیست که در مراحل اولیه آشنایی و ازدواج هستند. بلکه یادگیری این مهارت ها حتی به زوجینی که سال هاست در کنار یکدیگر زندگی می کنند؛ برای دست یابی به یک زندگی مشترک بهتر کمک می کند. در این مقاله قصد داریم تا در مورد مهارت هایی که زوجین باید برای داشتن یک زندگی مشترک موفق بیاموزند توصیح دهیم.

 

برای دریافت مشاوره ازدواج و یادگیری مهارت های لازم پیش از ازدواج می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

مهارت های قبل از ازدواج

مهارت های قبل از ازدواج ابتدا شامل شناخت نیاز های خود و تفاوت های موجود در نیاز های همسرتان است. بعد از دست یابی به شناختی صحیح از نیازهای خود و همسرتان، باید نحوه رفتار صحیح برای برآورده شدن این نیاز ها رو بیاموزید.

خود شناسی

برای داشتن یک انتخاب مناسب باید قبل از هر چیزی خودتان را بشناسید. منظور از خود شناسی این است که بدانید که چه نقاط ضعف و قوتی دارید. از چه چیز هایی خوشحال می شوید و چه چیز هایی شما را آزرده خاطر و ناراحت می کند. حتی باید بدانید در شرایطی که عصبانی هستید، چگونه می توانید خشم خود را کنترل کنید. اهداف خود را بشناسید. بدانید که بعد از زندگی مشترک چگونه می خواهید به این اهداف برسید. دست یابی به یک شناخت صحیح از خود، در دست یابی به یک نگاه بهتر از چیزی که از همسرتان انتظار دارید کمک می کند. دست یابی به یک شناخت صحیح از خودتان کاره آسانی نیست و نیاز به زمان دارد. یکی از اهدافی که در جلسات مشاوره قبل از ازدواج توسط درمانگر دنبال می گردد، این است که هر یک زوجین بتواند در ابتدا خودش و نیاز هایی که دارد را بهتر بشناسد. استفاده از جلسات مشاوره روانشناسی و روان درمانی به شما در دست یابی به این شناخت کمک می کند. می توانید مقاله خود شناسی ما را مطالعه نمایید.

 

آگاهی از تفاوت های بین زنان و مردان

دنیای زنان و مردان از هر نظر با هم تفاوت دارد. آگاهی از تفاوت های میان زنان و مردان به همان اندازه می تواند برای شما مفید باشد که ندانستن آن می تواند شما را با چالش های جدی روبرو سازد. در ادامه چند مورد از این تفاوت ها توضیح داده شده است :
1- تفاوت نگاه به مسائل جنسی

زنان به دلیل بعد احساسی و عاطفی قوی تری که دارند به رابطه جنسیشان به عنوان یک ابزار برای ابراز عاطفه و احساسی که دارند می نگرند. این در حالی است که رابطه جنسی برای مردان بعد غریزی دارد و برای ابراز احساسات خود از روش های دیگری استفاده می کنند. البته در این مورد استثنا نیز وجود دارد؛ چرا که مردانی هستند که در رابطه جنسی خود از زبان عاطفی واحساسی خود استفاده می کنند. اینکه چقدر در زندگی شخصیتان مسائل جنسی در اولویت است تنها با شناخت نیازهای جنسی خود و هسمرتان امکان پذیر است. آگاهی از این قضیه که همسر شما به رابطه جنسی چگونه نگاه می کند و چقدر به آن بها می دهد؛ به شما برای رسیدن به یک رابطه جنسی ایده آل کمک می کند.

2- استقلال طلبی در مردان اولویت است
در مردان به دلیل سرشتی که دارند نیاز به استقلال طلبی بیشتری نسبت به زنان وجود دارد. مردان در زندگی خود دوست دارند بیشتر روی پای خود بایستند و از هر وابستگی دوری کنند. به طور ذاتی مردان دوست دارند که کنترل شرایط را در دست داشته باشند و چالش ها و مسائل مختلف را مدیریت کنند. به همین خاطر زنانی که با ویژگی استقلال طلبی مردان آشنا نیستند؛ یا به دلیل عدم توضیح ندادن مسائل روزمره شان برای همسرشان محکوم به بی توجهی می شوند. یا به خاطر اینکه همسرشان چالش ها و مسائل روزمره اش را برای او توضیح نمی دهد؛ آزرده خاطر و ناراحتت می گردند.

3- حمایت شدن درزنان اولویت است  
زنان نسبت به مردان از لحاظ عاطفی حساس ترند. به همین علت مسئله حمایت شدن در زنان از اهمیت زیادی برخوردار است. زنان از بی توجهی آزار می بینند. مناسبت های مهم مانند تاریخ تولد، ازدواج و ... برای زنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است که اگر مورد بی توجهی قرار گیر بسیار آزرده خاطر می شوند. همچنین زنان از لحاظ عاطفی نیاز به حمایت بیشتری نسبت به مردان دارند. زنان نیاز دارند که بشوند دوست داشته می شوند و این دوست داشته شدن را در عمل همسرشان ببینند. در صورت توجه نکردن به این قضیه سردی و بی علاقگی در زنان نسبت به همسرشان شروع می شود.

4-تفاوت در نوع برقراری روابط اجتماعی میان زنان و مردان

زنان تمایل بیشتری به برقراری ارتباط با هم جنسان و هم نوعان خود دارد و بیشتر دوست دارند که ارتباط برقرار کنند. تا جایی که ممکن است تمام چالش ها و مسائل موجود در زندگی زناشویی خود را با دوستان نزدیکشان مطرج کنند. مردان برخلاف زنان تمایل زیادی به برقراری چنین روابطی ندارند و تریجیح می دهند جزییات و چالش های زندگی زناشوییشان را برای خود نگاه دارند. رسیدن به درک و باور مشترک در مورد این قضیه در دست یابی به زندگی مشترک موفق به زوجین کمک می کند.

زن در نگاه اول بسیار نکته سنج و دقیق و موشکافانه مسائل را بررسی می کند .در حالی که مرد نگاه کلی تری نسبت به قضایا دارد . این تفاوت نوع نگاه موجب دو نوع طرز تفکر در نتیجه دو نوع برخورد با مشکلات می شود. که اگر مهارت کافی در مدیریت نوع تفاوت ها نداشته باشید نمی توانید واکنش مناسب را ارائه دهید.

 

مهارت همدلی

همدلی یعنی بتوانید پاسخ درخور و مناسب موقعیت را به طرف مقابل بدهید. یعنی بتوانید از زاویه دید همسرتان به مسائل نگاه کنید و احساست او را درک کنید. آنگاه تمامی کمبودها و نقاط قوت همسرتان را بپذیرید. پذیرش شکل دیگری از همدلی است. اینکه تمام نقاط قوت و ضعف طرف مقابل را بشناسید و و با این آگاهی می پذیرید که با او ازدواج کنید. برای کسب مهارت همدلی باید سعی کنید خوب به یکدیگر گوش دهید .

گوش دادن درست و فعالانه به حرف های طرف مقابل

مهارت گوش دادن را در خود تقویت کنید و فعالانه گوش دهید. برای گوش دادن فعال باید تمام اعضا و جوارح اعم از ذهن و قلب و گوش و زبان تان درگیر صحبت طرف مقابل باشد تا او بفهمد که به او گوش می دهید. این یکی از موارد همدلی است. همچنین سعی کنید به فرد مقابل تان بازخورد دهید . مثلا با کلمات و عبارات کوتاهی مانند آهان . ...خب.... عجب ...جدی و.... می توانید نشان دهید که مطلبی که درباره اش صحبت می کند برایتان مهم است.

توجه به احساسات و هیجانات طرف مقابل

استفاده از زبان نرم تر همراه با انعطاف بیشتر هنگام همدلی بسیار مهم است. گاهی پیش می آید که در گفت گوبا طرف مقابل تان ، میزان تنش بسیار بالاست . و شما مانند این است که لبه تیغ حرکت می کنید. یعنی نمی توانید به راحتی از هر لفظ و هر کلامی برای بیان نظر خود استفادهکنید .در اینجا بایی بیشتر مراقب رفتار و گفتار خود هنگام صحبت باشید. تا کمتر آسیب بزنید.

 

مهارت حل تعارض و مدیریت روابط

در این مورد باید بتوانید به طشور درست و عالی از پس اختلافات موجود بر آیید . ضروری است که بتوانید اختلافات پیش آمده بین خود وهمسرتان را مدیریت و رفع کنید.اما چگونه ؟ با پرداختن به زیر گروه های مطرح شده در ادامه مطلب می توان به حل موفقت آمیز برخی تعارضات پرداخت .

صحبت کردن

سعی کنید درباره کلیه ی مشکلات بوجود آمده بین دو طرف صحبت کنید اما از توهین و فریاد زدن و پرخاشگری پرهیز کنید.
رسیدگی به موقع به اختلافات
اینکه به وقت مناسب به اختلاف خود و طرف مقابل رسیدگی کنید بسیار مهم است . گذر زمان گرچه در بعضی موارد کار ساز است اما در موارد زیادی هم منجر به انباشتگی خشم و کینه ورزی می شود.
پس سریعا رسیدگی کنید .

بیان عقاید بدون ترس از قضاوت

بدون اینکه از بیان عقاید اصلی و باورهایتان واهمه ای داشته باشید، آزادانه ابراز عقیده کنید و ترس از دست دادن فرد مقابل را هم نداشته باشید .اینکه در روابطی قدم بگذارید که نه سرزنش و نه قضاوت نا عادلانه شوید خیلی اهمیت دارد.

عذرخواهی مهارتی که باید تقویت کنید

کسی که عذرخواهی کردن را بلد نیست در روابط دچار مشکل می شود .همیشه هم این طور نیست که ما هیچ گونه تقصیری نداشته باشیم .یک سر ماجرا در دعواها و تنش ها شما هستید. زیرا روابط مانند یک بازی پینگ پنگ وابسته به عمل و عکس العمل دوطرف است .عذرخواهی کردن ممکن است برایتان مشکل باشد .چون فکر می کنید که اصلا اشتباه نمی کنید و این ، طرف مقابل است که دائم اشتباه می کند .و شما بی نقص هستید .در حالی که هر فردی در زندگی ایراداتی دارد و شما با پذیرش ایرادات و تلاش برای رفع آنها می توانید بهتر آن را مدیریت و رفع کنید.

تعریف و تحسین واقعی

اینکه صادقانه از طرف مقابل تعریف کنید و ویژگی های مثبت او را به چشم او بیاورید می تواند به همدلی در شما کمک زیادی کند. اما کوشش کنید که این تعاریف واقعی و به دور از بزرگ نمایی و بوده و غلو آمیز نباشد. باید بتوانید بر ویزگی های مثبت همسر تمرکز کنید .
صداقت همیشه جواب می دهد.

مهارت تصمیمی گیری درست

کلمه ی تصمیم از مصمم بودن می آید .اینکه بتوانید در ازدواج تصمیم قاطع بگیرید و به هیچ عنوان از تصمیم خود در انتخاب و ادامه ی مسیر پشیمان نشوید . این قاطعیت باعث می شود که دیگران روی شما حساب بیشتری باز کنند.

مهارت حل مسئله

در ساله های اول ازدواج مخصوصا دو سال اول زندگی شما و همسر تان هر کدام به شیوه ی خودتان مسائل را حل می کنید. هر کدام راه حل خود راارائه می دهید. مهارت حل مسئله و یادگرفتن آن می تواند به شما کمک کند بهتر ببخشید و شاید گاهی تسلیم شوید.

مقدم دانستن همسر

به یاد داشته باشید بعد از ازدواج باید به این توجه کنید که نفر اول زندگی شما همسرتان است . تمام اولویت های زندگی را باید به او اختصاص دهید.حتی بیشتر از مادر و پدر و فرزندان تان .

رفتار خلاقانه در ازدواج

سعی کنید در زندگی تان برای اینکه یکنواختی در آن اتفاق نیفتد ، خلاقیت به خرج دهید. سعی کنید تجربیات مشترک جدید و جذابی خلق کنید . مانند با همدیگر به تماشای یک فیلم جذاب بروید. با هم به پیاده روی و یا دوچرخه سواری بروید و... اینها در تداوم رابطه ی شما کمکزیادی میکند. واقعیت این است که گاهی پیش می آید که زندگی یکنواخت می شود و شما باید آن را به این سمت مدیریت کنید که از یک نواختی بیرون بیاید.

 

اشتباهات رایج ازدواج

گاهی در ازدواج و حتی همان مراحل اولیه انتخاب دچار اشتباه می شوید .که به چند مورد اشاره می شود.
1- نپرسیدن سوالات مهم و اساسی از همدیگر : به طوری که افراد اغلب به خاطر خجالت ، ترس از دست دادن فرد مقابل یا فکر کردن به اینکه می تواند به روابط عاشقانه تان لطمه وارد کند ،و یا معمولا دائم به این فکر می کنید که اگر چنین سوالی متقابلا از من پرسیده شود چه جوابی قرار است که بدهم و ... همه می تواند در پرسیدن سوال از طرف مقابل تان خدشه وارد کند.
2- نادیده گرفتن علائم هشدار دهنده رفتاری : گاهی به علت علاقه ای که به فرد مقابل خود دارید ، و یا ترس از دت دادن او را دارید ، خود را گول می زنید .مثلا اگر خشم های کنترل نشده ی شدیدی در او دیدید نادیده می گیرید ، و مسائل را با گفته های منطقی خودتان توجیه می کنید و این گونه خود را راضی می کنید.
3- توجه و تمرکز بر یک مولفه بدون در نظر گرفتن بقیه ی امور مهم :  گاهی برایتان تنها مسئله ی مهم مسئله جنسی می شود و تنها بر روی آن تمرکز می کنید .یا تنها اینکه ماشین فلان مدل دارد و یا پدر پولداری دارد چشم شما را بر روی باقی مسائل مهم می بندد. این می تواند در بقیه ی موارد مانند زیبایی ظاهری ، شغل وجایگاه ویژه اجتماعی نیز صدق کند .توصیه می شود که پیش از ازداوج تا جایی که امکان دارد چشمان تان را باز کنید .و تمام جوانب امر را بسنجید .
4- تغییر بعد از ازدواج اتفاق می افتد : گاهی با این امید فرد را انتخاب می کنید که بعدا او را تغییر دهید . اما این امکان وجود ندارد .شخصی که با شما ازدواج می کند 99 درصد شخصیت اش شکل گرفته و بسیار دشوار تغییر می کند.
5- عشق تمام مشکلات را حل می کند : تصور اشتباهی که در این مورد وجود دارد این است که عشق می تواند معجزه کند. که غلط است .عشق در بهترین حالت خود در بسیاری از منابع معتبر عنوان شده که تنها 5 سال و برخی منابع تنها 2 سال دوام دارد و باقی قضایا به دو نفر باز می گردد.این که چقدر هنر داشته باشند تا این رابطه را درست مدیریت کنند و اگر از میزان هیجانات اولیه کم شد به این زودی جا نزنند همه و همه نیازمند توجه و ممارست است.

 

ضرورت آموزش مهارت های پیش از ازدواج

برای مسئله ای مانند ازدواج حتی دیدن سال ها آموزش نیز کافی نیست. اما گاهی فوریت مطرح است. در نتیجه باید سریع تر به نتیجه عالی و بدون ایراد و نقص برسید. ازدواج نیز مانند بسیاری از حیطه های موجود در دنیا نیاز به آموزش دارد. همان طور که شما برای مسئله ی به ظاهر ساده اما مهمی به نام رانندگی نیازمند گرفتن گواهی نامه هستید، در معقوله ی ازدواج نیز نیازمند سپری کردن یک سلسله آموزش ها و یادگیری مهارت هایی هستید که به شما در انتخاب درست و در ادامه در داشتن زندگی مشترک عالی کمک می کند. استفاده از مشاوره ازدواج و روان درمانی به شما در یادگیری مهارت های لازم پیش از ازدواج کمک می کند.

 

برای دریافت مشاوره ازدواج و یادگیری مهارت های لازم پیش از ازدواج می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع » مهارت های لازم برای ازدواج موفق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی