هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

گاهی سوء استفاده برخی از آدم ها باعث می شود که اعتماد کردن به دیگران برایمان غیر ممکن و سخت شود. شاید شما هم این احساس را داشته باشید که در روابط و ارتباط هایتان، جایگاه و منزلتتان رعایت نمی شود. اگر به هر نحوی احساس می کنید افراد در گفتار و رفتارشان از شما سوء استفاده می کنند، بهتر است از خودتان بپرسید چه کرده ام که به آن ها اجازه داده ام اینگونه از من سوء استفاده کنند؟ در واقع تمام این دلخوری ها و ناراحتی ها به این خاطر است که ما برای خودمان ارزش قائل نمی شویم. زیرا این ما هستیم که با رفتارمان، واکنش و رفتار دیگران در قبال خودمان را تعیین می کنیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مقابله با سوء استفاده می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

سوء استفاده یعنی چه؟

هر رفتاری که به منظور تحت کنترل و سیطره در آوردن یک شخص دیگر انجام گیرد به معنی سوء استفاده می باشد. سوء استفاده معمولا با استفاده از ترس، توهین، تجاوز کلامی یا جسمی اتفاق می افتد. قربانی شدن به معنای از دست دادن کنترل امور زندگی شخصی است. فرد قربانی به دیگران اجازه می دهد که احساسات و رفتارش را هدایت کنند.

 

انواع سوء استفاده

سوء استفاده ابعاد مختلفی دارد، که عبارتند از ابعاد: احساسی، فیزیکی و جنسی.

سو استفاده احساسی (عاطفی، روانی یا هیجانی) در سه دسته پرخاشگری، انکار و ناچیز شمردن تقسیم می شوند. هر کدام از این اقسام شامل تهدید، توهین، سرزنش، مسخره کردن، فحاشی، داد زدن و ... می شوند.

سو استفاده فیزیکی شامل کتک زدن و هرگونه اعمال خشونت و صدمه فیزیکی است.

سو استفاده جنسی به معنای انجام اعمال جنسی با اجبار و زمانی که فرد میل به انجام دادن آن را ندارد. تجاوز جنسی یکی از شکل های سوء استفاده جنسی است.

 

چه کسانی بیشتر مورد سوء استفاده آدم ها قرار می گیرند؟

افراد دهن بین، کم رو و خجالتی، افرادی که مهارت ابراز وجود و رفتار قاطعانه ندارند. افراد وابسته از لحاظ عاطفی به دیگران و افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند بیشتر طعمه افراد سواستفاده گر قرار می گیرند. وجود این ویژگی ها در کودکان و زنان آن ها را بیشتر در مقابل افراد سودجو به خطر می اندازد.

 

علت مورد سوء استفاده قرار گرفتن برخی افراد چیست؟

مهم ترین علت سو استفاده آدمها خصوصیت ها و ویژگی های رفتاری خودمان است. کسانی که از شما سو استفاده می کنند می دانند که شما مهارت نه گفتن ندارید و نمی توانید به درخواست آنها نه بگویید و با کمی اصرار یا فشار به راحتی تسلیم خواسته های آنها می شوید.

علت اینکه ما قادر به نه گفتن نیستیم باورهای ما است. باورهایی مبنی بر اینکه اگر به خواسته دیگران نه بگوییم باعث ناراحتی آن ها می شویم، یا شاید روابط و دوستانمان را از دست بدهیم، یا آدم خودخواهی هستیم. این باور ها ریشه در شخصیت و فرایند رشد و تربیت ما دارد. باورهایی که دیگران به خورد ما داده اند.

دومین علت این است که به دنبال تایید دیگران هستیم. در این حالت ما سعی در راضی نگه داشتن دیگران داریم.

علت سوم این است که ما حد و مرز روابط را مشخص نکرده ایم و به دیگران اجازه سو استفاده را می دهیم. اگر ما برای روابطمان حد و مرز تعیین کنیم به منزله خودخواهی ما نیست بلکه به این معنی است که ما برای خودمان ارزش قائل هستیم.

علت بعدی این است که ناراحتی و احساساتمان را از شرایط موجود بیان نمی کنیم و طرف مقابل فکر می کند برای ما مسئله ای نیست.

در آخر این که زمانی که خود را قربانی احساس می کنیم این باور را می پذیریم که ما یک قربانی هستیم و دیگر تلاشی برای اصلاح شرایط نخواهیم داشت.

 

در مقابل سوء استفاده دیگران چگونه رفتار کنیم؟

برای آنکه مورد سوء استفاده قرار نگیرید باید اقداماتی را انجام دهید. به کار گیری راه های زیر شاید برایتان دشوار باشد، مشاوره بالینی به شما کمک می کند تا به طور ریشه علت مشکلاتتان را پیدا کرده و در صدد حل آن ها برآیید.

  • قاطعیت داشته باشید و جراتمندانه رفتار کنید.
  • خود را در قبال رفتار استثمارگرانه دیگران مسئول بدانید. در واقع این شما هستید که با شیوه رفتار و لحن کلامتان به دیگران اجازه سو استفاده می دهید.
  • به جای استفاده از کلام  و حرف زدن، رفتارها و واکنش های قاطعانه از خود نشان دهید.
  • کلمه ها و عبارت های گلایه آمیز را از خزانه واژگانتان حذف کنید.
  • هرگز منتظر نباشید، زمان اوضاع را درست کند.
  • در برابر افراد یک دنده و سمج بایستید و حتی سر سوزنی از موضع خود عقب نشینی نکنید.
  • در برخورد با فروشنده ها، رانندگان تاکسی و ... قاطعیت را به لحن حرف زدنتان بیافزایید.
  • از به کار بردن کلمه ها و عبارت هایی که شما را کمرو، خجالتی و حقیر نشان می دهند اجتناب کنید.
  • از انجام کارهایی که از آن بیزارید و وظیفه ای در قبال انجام آن به عهده ندارید بپرهیزید.
  • در مقابل رفتار های تند افراد سلطه گر همچون حرکات خشن و صدای بلند کوتاه نیایید.
  • به واکنش های طرف مقابل هرگز دقت کنید.
  • به اوقات استراحت و تفریح خود اهمیت بدهید و تحت هر شرایطی برنامه هایتان را اجرا کنید.
  • از دخالت در بحث و مشاجره دیگران خودداری کنید.
  • بر اعصاب و احساسات خود مسلط شوید و مراقب لحن کلامتان باشید.
  • یک مشاور و محرم راز پیدا کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مقابله با سوء استفاده می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : سوء استفاده | انواع، علل و نحوه جلوگیری از مورد سوء استفاده قرار گرفتن

  • ۹۷/۰۹/۱۲
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی