هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

به دنبال شناخت بیماری اسکیزوفرنی روز به روز درمان اسکیزوفرنی نیز پیشرفت کرد. درمان هایی که در ابتدا از آن ها استفاده می شد مانند دیگر درمان های اختلالات روانی چندان علمی و قابل اثبات نبودند. اما امروزه به مدد پیشرفت علم و امکان بررسی اسکن های مغزی، انتقال دهنده های عصبی، تحلیل ژن ها و دیگر ابزارها اثربخشی هر درمانی قابل بررسی است. پیش تر تنها دارو را درمان اسکیزوفرنی می دانستند. اما مشخص شد که در کنار دارو درمانی استفاده از درمان های روانشناختی می تواند اثربخشی داروها را بیشتر کرده و احتمال بستری مجدد را کاهش دهد. در ادامه به معرفی انواع درمان های مورد استفاده برای اسکیزوفرنی پرداخته ایم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص به موقع و درمان اسکیزوفرنی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

بیماری اسکیزوفرنی چیست ؟

اسکیزوفرنی به زبان ساده یعنی فرد ارتباطش با دنیای واقعی قطع می شود. در این حالت فرد نمی تواند هیچ گونه آگاهی نسبت به دنیای اطراف خود داشته باشد، نسبت به بیماری خود بینش کافی ندارد. بیماران اسکیزوفرنی به سختی ارتباط معنایی بین کلمات را پیدا می کنند. برای مثال اگر از یک فرد سالم درباره کلمه درخت سوال کنیم و بخواهیم تداعی هایش را بیان کند، فرد سالم از میوه، برگ، شاخه، تنه درخت و... نام می برد. در حالی که اگر از بیمار اسکیزوفرنی درباره کلمه ای مانند درخت سوال بپرسیم و بخواهیم تداعی های خود را بیان کند، بی ربط ترین کلمات را بکار می برد. مثلا می گوید انسان!

 

علائم اسکیزوفرنی

بارزترین و مشهودترین علائم اسکیزوفرنی شامل؛ توهم - هذیان - رفتار آشفته - گفتار آشفته می شوند.

علائم منفی: گفتار و رفتار آشفته حداقل در فرد حدود 4 هفته متوالی ادامه دارد.
علائم مثبت:  توهم و هذیان در صورت عدم درمان به مدت 6 ماه حداقل مشاهده شود.

 

علل بیماری اسکیزوفرنی

ژنتیک، نبود تعادل شیمیایی در مغز، روابط خانوادگی، محیط و مواد مخدر هر کدام در به وجود آمدن بیماری اسکیزوفرنی نقش دارند. برخی اوقات وجود تمامی این عوامل باعث تشدید نشانه ها و سخت شدن درمان اسکیزوفرنی می شود. خانواده های دارای سابقه ابتلا به اسکیزوفرنی بهتر است نسبت به نشانه ها آگاهی داشته باشند. چرا که تشخیص زودهنگام مانع از پیشروی بیماری می شود.

 

تشخیص بیماری

به دلیل سیر مزمن و پیشرونده بیمای اسکیزوفرنی در صورت تشخیص، هر چه سریع تر درمان باید آغاز شود.
تشخیص معمولا با انجام آزمایشات خونی، مصاحبه بالینی دقیق، انجام اسکن های مغزی (جهت بررسی آسیب های مغزی)، انجام می گیرد.
نکته: آزمایشات خونی صرفا جهت مشخص شدن عامل بیرونی مانند مواد مخدر صورت می گیرد.

 

درمان دارویی اسکیزوفرنی

داروهایی که در این بیماری استفاده می شود، داروهای ضد روان پریشی است که علائم روانی را در فرد مبتلا کاهش می دهد. به دلیل نوسانات شدید خلقی که در بیماری اسکیزوفرنی وجود دارد بیمار نیاز دارد داروهای تثبیت کننده خلق نیز مصرف کند. که مصرف دارو زیر نظر روان پزشک میسر است و به هیچ عنوان داروی سر خود نباید مصرف شود.
گاهی از داروهای ضدافسردگی و ترکیب با داروهای فوق نیز استفاده می شود که باید قطعا تحت نظر روان پزشک مصرف گردد. کلورپرومازین- هالوپریدول- پرفنازین- فلوفنازین- تریفلوپرازین- پیموزاید داروهایی هستند که توسط روانپزشک تجویز می شود.
دارو درمانی نشانه های به اصطلاح القایی یا مثبت را درمان می کند.

 

درمان های روان شناختی اسکیزوفرنی

اگر چه درمان دارویی از درمان های اصلی است ، اما باید توجه کنید که درمان های روان شناختی در کنار آن از اهمیت زیادی برخوردار است.و در ادامه به انواع روش های درمان روان شناختی این بیماری اشاره می کنیم.

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری یکی از روش های درمان اسکیزوفرنی است که بیشتر به نظم دهی فکری اسکیزوفرنی کمک می کند. برای بیماران اسکیزوفرنی برای سازگار شدن با محیط اطرافشان، این روش درمانی انجام می شود. درمان شناختی رفتاری برای افکار مختل شده و گسستگی افکار فرد اسکیزوفرن را هدف درمان قرار دهد.

شوک الکتریکی

در درمان شوک الکتریکی (E.C.T) با وارد کردن امواج الکتریکی به مغز بیمار در کمتر از یک ثانیه سعی در برگرداندن فعالیت مغز به حالت عادی دارند. شوک الکتریکی در مراکز مخصوص درمان بیماران روانی و تحت نظر روانپزشک انجام می شود. این درمان یکی از قدیمی ترین و موثرترین درمان های اسکیزوفرنی می باشد. از شوک الکتریکی برای درمان افسردگی اساسی نیز استفاده می شود.

خانواده درمانی

با توجه به اینکه محیط خانواده عامل مهمی در تشدید علائم و حتی به وجود آمدن بیماری اسکیزوفرنی است، باید خانواده بیمار نیز در فراند درمان قرار بگیرند. خانواده درمانی در مورد بیماری اسکیزوفرنی شامل آموزش و حمایت های خانوادگی می شود. معمولا خانواده درمانی برای بیماری اسکیزوفرنی روند طولانی تری دارد که نیازمند صبر و حوصله است. خانواده درمانی در درمان اسکیزوفرنی بیشتر به کاهش انزوا و در خودماندگی های رایج بیماری اسکیزوفرنی کمک می کند. این روش درمان علائم و همچنین تعداد دفعات مراجعه بیمار به بیمارستان را کاهش می دهد .

گفتار درمانی

اگر چه درمان های روانی و مصرف دارو اصل اساسی در درمان اسکیزوفرنی است، اما گفتار درمانی یک درمان مکمل محسوب می شود. زیرا بیماران اسکیزوفرنی اغلب در برقراری ارتباط صحیح کلامی مشکل دارند و از نظر گفتاری نمی توانند ارتباط خوبی بین مفاهیم برقرار کنند. در نتیجه از آن ها عبارات و گاهی جملاتی به زبان می آید که هیچ معنا و مفهومی ندارد. به همین دلیل گفتاردرمانی به عنوان یک درمان مکمل پیشنهاد می شود.

درمان های روان شناختی گفتگو محور

درمان روانکاوی نیز جزء درمان های روان شناختی است که در آن گفتار اهمیت ویژه ای دارد. در درمان اسکیزوفرنی روش های درمانی روان شناسی که گفتگو محور است می تواند اثر بخش باشد. رفتار درمانی نیز با هدف قرار دادن رفتار قابل مشاهده سعی در کاهش علائم این بیماری دارد. رفتار درمانی صرفا بر روی رفتار نامناسب و کاهش آن و جایگزینی با رفتار مناسب تمرکز دارد.
هیچ کدام از درمان های فوق به خودی خود کارساز نیست. فرد باید دوره ای مشخص را دارو مصرف کند. به طوری که نشانه های مثبت شخص کاهش یابد و از بین برود. سپس به درمان های روانشناختی و اصلاح رفتار و گفتار و... پرداخت. البته در صورت کاهش محسوس در علائمی مثل توهم و هذیان می توان درمان همزمان انجام داد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص به موقع و درمان اسکیزوفرنی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : بهترین راه ها درمان اسکیزوفرنی

  • ۹۷/۰۹/۱۴
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی