هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

بسیاری از افراد برای درمان فوبیا خود هیچ اقدامی نمی کنند. ترس یک واکنش طبیعی و مفید است که جنبه حفاظتی دارد و هنگام مواجهه با خطر فعال می شود؛ ولی اختلال فوبیا ترس شدید، غیر منطقی و نامتناسب با موقعیت است. شاید با خود فکر کنید ترس من هر چقدر هم شدید باشد نیازی به درمان ندارد؛ چرا که فوبیا برای من هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. اما به خود صادقانه پاسخ دهید که موضوع فوبیا شما مانع انجام چه کاری هایی می شود؟ تا به حال برای مواجه نشدن با موضوع فوبیا چقدر وقت و انرژی صرف کرده اید؟ در زمان های مواجهه با موضوع فوبیک چقدر علائم استرس و اضطراب را تجربه می کنید؟ درمان فوبیا با استفاده از روش های مختلف امکان پذیر است. شاید با برخی از آن ها آشنایی داشته باشید، در ادامه انواع روش های درمان فوبیا را جمع آوری کرده ایم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان فوبیا می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

فوبیا و پیامدهای آن

فوبیا ترسی شدید، غیر منطقی و پایدار از یک جسم، شخص، حیوان یا موقعیت است. این ترس با محرک برانگیزنده آن، متناسب نیست. اگر مبتلا به فوبیا باشید از موقعیتی که در شما هراس ایجاد می کند پرهیز می کنید. این اجتناب می تواند جنبه های گسترده ای از زندگی تان را در بر بگیرد و در فعالیت و عملکرد اجتماعی شما مشکل ایجاد کند. حتی در صورت سعی و تلاش برای باقی ماندن در آن موقعیت، رنج و ناراحتی شدیدی را تحمل خواهید کرد. ممکن است آن قدر به این موضوع اشتغال ذهنی داشته باشید که نتوانید از زندگی و فعالیت های خود لذت ببرید. در حالت های شدید حتی به کناره گیری از موقعیت های اجتماعی، گوشه گیری، انزوا و افسردگی مبتلا می شوید.

 

درمان فوبیا

افراد مبتلا به فوبیا از راهکارهای اجتناب و فرار در مواجهه با ترس هایشان استفاده می کنند. این راهکارهای ناسازگار به حل شدن مشکل کمکی نمی کند، چون اجتناب از ترس ها خود باعث افزایش نگرانی می شود. بسیاری از درمانگران معتقدند که فرد مبتلا به فوبیا را باید با ترس هایش رو به رو کرد. در هر کدام از روش های درمان که در زیر شرح داده ایم، از تکنیک های خاصی برای مقابله با ترس ها استفاده می شود.

درمان شناختی_ رفتاری

در درمان شناختی رفتاری کمک می شود تا از تاثیر نحوه تفکر خود در بروز نشانه های اضطراب آگاه شوید و به بینش و درک بهتری از مسائلی که عامل هراس و محرک ایجاد فوبیا در شماست، برسید. به این شکل می توانید افکار نادرست خود را اصلاح کنید. در حقیقت روشن می شود که موضوع فوبیا خطری برای شما ندارد. در شناخت درمانی باورها بررسی شده و روی آن ها کار می شود چون این باور ها باعث ادامه یافتن ترس و اضطراب یا شدت یافتن فوبیا می شود. از جمله این تکنیک ها می توان به بازسازی شناختی، مواجهه درمانی، یادگیری مشاهده ای اشاره کرد.

دارو درمانی

در درمان فوبیا از دارو درمانی هم استفاده می شود در واقع اگر ترس ها خیلی شدید باشند بهتر است برای درمان فوبیا در کنار مشاور از روانپزشک نیز کمک بگیرید. مصرف داروها همراه با رفتاردرمانی یا درمان شناختی _ رفتاری می تواند اثر بخشی بالاتری داشته باشد. داروهای ضد اضطراب مانند بنزودیازپین ها، SSRIs و مهارکننده های مونو آمین اکسیداز دردارودرمانی فوبیا تجویز می شوند.

رفتار درمانی

به منظور شناسایی رفتارهای ناسالم و ایجاد تغییر در رفتارهای ناسازگار از رفتار درمانی استفاده می شود. در رفتار درمانی ابتدا عامل محرک فوبیا شناسایی می شود سپس میزان ترس شما در ارتباط با موضوع برآورد می شود و با تکنیک های خاص پاسخ ترس را از بین می برند. یکی از بهترین شیوه ها، رویارویی تدریجی با عامل ترس است که باید توسط متخصص صورت بگیرد. براساس نوع و شدت بیماری زمانی طول می کشد تا به مرور ترس خود را از دست بدهید. رایج ترین تکنیک های رفتار درمانی شامل حساسیت زدایی منظم، مواجه سازی با محرک ترسناک به صورت تصویری یا واقعی است.

یادگیری مشاهده‌ای

در این روش، نحوه رویارویی و تعامل یک فرد با عامل فوبیا و موقعیت ترسناک به طور مستقیم یا در فیلم یه شما نشان داده می شود. در نتیجه تشویق می شوید تا با شجاعت بیشتری با موضوع ارتباط برقرار کنید. یک نوع خاص در مدلینگ تراپی حالتی است که بیمار علاوه بر مشاهده فرد دیگری که رفتاری شجاعانه بدون ترس با موقعیت فوبیک دارد خود او نیز با موقعیت ترسناک تعامل می کند.

روان تحلیلی

در درمان های روان تحلیلی به منشا ترس در کودکی پرداخته می شود تا بتوانید به ترس های خود که ریشه در ناخودآگاه دارند آگاه شوید. تلاش بر آن است که با ترس های دوران کودکی خود مواجه شده و به راهنمایی درمانگر بتوانید این ترس ها را تحلیل و تفسیر کنید. به تدریج آگاهی تان نسبت به منشا ترس در گذشته افزایش پیدا می کند. البته این نوع درمان ها زمان بر است و جلسات درمان طولانی می شود. روان درمانی مبتنی بر بینش بیمار را قادر می سازد تا منشا هراسش را بشناسد و از نقش مقاومت در ادامه اختلال آگاه شود و به دنبال روش های موثری برای مواجه با محرک های اضطراب زا باشد.

خانواده درمانی

خانواده درمانی می تواند برای شما و خانواده تان موثر واقع شود. چون با خانواده درمانی درک می کنید که چگونه خود را با واقعیت وجود این اختلال و مشکلات روانی یا اجتماعی همراه با آن سازگار کنید. همچنین خانواده از اهمیت حمایت از بیمار و فعال بودن در فرآیند درمان او آگاه می شوند. 

متخصصان ما در مرکز مشاوره حامی هنر زندگی با استفاده از تجربه و دانش خود، برای درمان انواع فوبیا بر اساس خصوصیات هر فرد درمان مناسب را تجویز می کنند. شما می توانید با دریافت مشاوره از خدمات درمانی این مرکز بهره مند شوید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان فوبیا می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : بهترین راه های درمان فوبیا | انواع روش های درمان قطعی فوبیا

  • ۹۷/۰۹/۱۸
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی