هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

از کودکی مفهوم تنبلی در ذهن ما به عنوان یک مفهوم منفی شکل گرفته و شرط موفقیت را زرنگ بودن و سخت کوشی دانسته اند. تنبل را هیچکس دوست ندارد و همیشه فرد تنبل مسخره و سرزنش شده است. به طوری که در ادبیات کهن بسیاری از داستان ها مبنی بر نهی تنبلی ساخته و پرداخته شده است. تنبلی تعریف روشنی ندارد و هر کس برای تعریف آن معیار های خودش را دارد. برخی خود را بخاطر تنبلی سرزنش می کنند و برخی از آن راضی هستند. ممکن است برخی خود را تنبل بدانند ولی از دید دیگران بسیار تلاشگر باشند. در ادامه به مفهوم دقیق تنبلی و راه های درمان تنبلی پرداخته ایم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان تنبلی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

ماهیت تنبلی چیست؟

تنبلی عدم تمایل برای کار کردن و صرف انرژی و عقب انداختن هر کاری است که تمایل به انجام آن را داریم. این عدم تمایل برای انجام کارهایی است که ما فکر می کنیم بسیار سخت و ناراحت کننده است. معمولا هیچکس دوست ندارد برای رسیدن به اهدافش سخت کار کند وقتی می تواند فقط دراز بکشد و استراحت کند. انسان تا زمانی که ترس از بقای خود نداشته باشد دست به هیچ کاری نمی زند و تمام تلاش های ما برای حفظ بقاست.

 

پیامد های تنبلی چیست؟

همه از بد بودن تنبلی آگاهیم و از کودکی نسبت به آن سرزنش شده ایم، اما لازم است دقیق تر و واضح تر معایب این ویژگی را بدانید.

آسیب رساندن به روابط بین فردی:

به دلیل ملاک های خاصی که افراد تنبل برای کار کردن دارند، معمولا تمایل دارند کار خود را به گردن دیگری بیاندازند. آن ها معمولا درباره میزان و سختی کار خود اغراق می کنند، دنبال توجیه تنبلی هستند، وظایفشان را کم اهمیت می پندازند، غر می زنند و فکر می کنند بیشتر از بقیه کار می کنند و کسی قدر کار های آن ها را نمی داند. تمام این مسائل به کار و روابط آن ها صدمه می زند.

افسردگی و اضطراب:

این الگوهای رفتاری ممکن است باعث افت تحصیلی، از دست دادن شغل و آسیب دیدن روابطشان شود. این اتفاقات باعث بدتر شدن شرایط آن ها می شود. تنبل ها بخاطر بی تفاوتی شان، در مورد داشتن یک کار جدید یا اصلاح روابط تردید می کنند و ترجیح می دهند خودشان را توجیه کنند، احساس بدبختی کنند و وضعیتشان روز به روز بدتر شود.

آسیب به وضعیت جسمانی:

یکی دیگر از جنبه های منفی تنبلی، فعالیت کمتر بدنی است. آن ها ترجیح می دهند خودشان را در محدوده زندگی شان بیندازند و از آن محدوده تکان نخورند. تنبلی و عدم تحرک، باعث غیر فعال شدن سلول های چربی، افزایش حجم آن ها و در نهایت چاقی می شود.

پشیمانی و حسرت:

افراد تنبل به دلیل اینکه تمایلی به انجام هیچ کار مهمی ندارند، فرصت های فراوانی که در طور زندگی به دست می آورند را از دست می دهند. آن ها همیشه امیدوارند و خود را توجیه می کنند که بعدا جبران می کنند، بعدا کارشان را انجام می دهند اما همه می دانیم که هیچ بعدی وجود ندارد و تنها اتفاقی که بعدا می افتد حسرت از دست دادن همه چیز است.

تخریب فکر و روحیه:

بدن انسان برای فعالیت ذهنی، هیجانات عاطفی و تحرک بدنی طراحی شده است و تخلیه درست تمام انرژی های درونی باعث ایجاد حس خوب در فرد می شود. اما تنبل ها این امکان را از خود می گیرند و به مرور زمان دچار رکود ذهن، ضعف حافظه و تخریب فکر می شود.

 

دلایل تنبلی چیست؟

اجداد ما برای بقا و دوام آوردن در شرایط مختلف، مجبور به حفظ انرژی و منابع بودند. اما امروزه هنوز کسانی هستند که برای حفظ انرژی، تمایلی به فکر کردن درباره چیزهایی که فکر می کنند بی اهمیت است ندارند. چند مورد از دلایلی که ممکن است باعث تنبلی شود، عبارتند از:

نداشتن اعتماد به نفس:

احساس خود کم بینی بسیار در بین جوانان این دوره شایع است. به طوری که خودشان را پایین تر و بی ارزش تر از آن می دانند که بخواهند موفق و تلاشگر باشند. هر تجربه ای با شکست و ناراحتی دیگران همراه شده، آن ها را سرخورده تر کرده و دیگر دلیلی برای انجام کاری نمی بینند. برای اطلاع از راه های افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

پایین بودن سطح تحمل:

افراد تنبل، معمولا خیلی زود ناامید و خسته می شوند. آن ها پر توقع اند و می خواهند همه چیز به بهترین شکل ممکن انجام شود، اما وقتی واقعیت را می بینند، سرخورده شده و راحت کنار می کشند. ترس از اینکه انتظارات از زندگی، در حد توان و ظرفیت ما نباشد، باعث بی علاقگی و بی میلی نسبت به کارها می شود.

خشم و نا امیدی:

افراد تنبل، معمولا از همه چیز زیاد انتقاد می کنند. اکثر توجیهات آن ها نیز به این شکل است که آخرش چه می شود؟ البته ممکن است بعضی از این خشم و ناامیدی ها، منطقی باشد. آن ها می بینند که کسانی بدون تلاش به منافع زیاد دست پیدا می کنند و هر که زحمت بیشتری می کشد مزد کمتری دارد. نسبت به آینده و اصلاح آن نا امیدند و همه این موارد دلیلی برای بی میلی نسبت به انجام هر کاری می شود.

آن ها تقصیرات را گردن دیگران می اندازند، بهانه تراشی می کنند و با عصبانیت دنبال توجیه ضعف ها هستند. آن ها از کسانی که با آن ها مقایسه می شوند بیزارند و این خشم، آن ها را تنبل می کند.

تربیت نادرست خانواده:

خیلی از تنبل ها تلاش کردن را یاد نگرفته اند. این مسئله مستقیما به تربیت والدین بر می گردد. فراهم بودن همه چیز، انجام کارهای شخصی او توسط دیگران و رفع فوری نیازهای کودک، او را در آینده تنبل و زیاده خواه می کند. زیاده خواهی توقعات را بالا می برد و این توقعات نادرست آن ها را زمین می زند. بر عکس گاهی نوجوان به دلیل امکانات زیادی که دارد دیگر نیازی به تلاش خود نمی بیند. خانواده با آگاهی از راه های ایجاد انگیزه در نوجوانان می توانند بر این مشکل غلبه کنند.

بی هدفی و افسردگی:

افسردگی و پیامدهای مرتبط با آن، باعث می شود که فرد حقیقتا انرژی و توانی برای انجام کارها نداشته باشد. از هیچ کاری لذت نبرد و هیچ هدفی برای خود نداشته باشد. افسردگی، یکی از عمده ترین علل تنبلی است. ممکن است فردی که کاملا تلاشگر بوده، بعد از یک دوره افسردگی و ناتوانی، به این وضعیت عادت کند. 

 

راه های درمان تنبلی

اولین اقدامی که در این زمینه لازم است، صحبت با یک روانشناس یا مشاوری است که در این زمینه کار کرده. علل و ریشه های تنبلی باید کشف شود، در صورت قابل حل بودن برطرف شود و راهکارهای عملی و تمرین های منظم برای درمان آن ارائه شود. برخی از راهکارهای کنار آمدن با تنبلی:

ذهن خود را منسجم کنید:

لازم است که ابتدا به مشکل اصلی فکر کنید و بفهمید دلیل اصلی بی انگیزگی شما چیست.

بر مشکل اصلی تمرکز کنید و زمانی را برای فکر کردن به آن بگذارید.

سازماندهی داشته باشید و وسایلتان را منظم کنید. به هم ریختگی جلوی آرامش ذهن شما را می گیرد.

به حرف های درون سرتان نگاه کنید و دقت کنید به چه چیز فکر می کنید و چه می گویید. از حرف ها و افکار منفی در ذهنتان خلاص شوید. برای رهایی از افکار منفی کلیک کنید.

به فواید تلاش و چیزهای قشنگی که می تواند برای شما اتفاق بیفتد فکر کنید.

چرخه معیوب را اصلاح کنید:

ابتدا باید سعی کنید از خواب و از تخت بیرون بپرید. تعویق زنگ ساعت برای مقدار کمی چرت زدن بیشتر بسیار برای ما مضر است. فکر می کنید ماندن در رختخواب برای شما بهتر است و به شما انرژی بیشتری در طول روز می دهد اما کاملا برعکس است و باعث خستگی می شود.

هدف گذاری کنید:

هدف های قابل دسترسی تعیین کنید. شما لازم است چیزی برای دنبال کردن داشته باشید. اهدافی که برای شما آسان تر است و با توانایی شما سازگار می باشد تعیین کنید.

لیستی از خواسته ها و چیزهایی که می خواهید به دست بیاورید تهیه کنید. داشتن این اهداف در مقابل چشم و تمرکز روی آن ها باعث می شود شما انرژی خود را برای دستیابی به آنها حفظ کنید. روی یخچال، آینه یا در اتاقتان می توانید این لیست را نصب کنید.

کارها و ارزش هایتان را بازبینی کنید:

به طور منظم اهمیت و ارزش مسائل و اهدافی که درگیرش هستید را بررسی کنید. به خودتان یادآوری کنید که چقدر آن کار مهم است و هربار از آن ها چشم پوشی کنید شما را غم انگیزتر می کند.

به خودتان اعتماد به نفس دهید و دائم بگویید که می توانید.

لباس هایتان را از کمد درآورید. فکر کنید چرا باید آن را بپوشید. سپس لباستان را خودتان اتو کنید.

ورزش کنید و از مزایای آن آگاه باشید. برخلاف باور عموم، ورزش انرژی شما را بیشتر می کند. مخصوصا ورزش صبحگاهی.

درگیر زندگی محدود و روابط محدود خود نشوید. پوششتان را تغییر دهید. مسیر های متفاوتی برای رفتن به محل کار یا مدرسه یا منزل انتخاب کنید. تغییرات هرچند کوچک به شما کمک می کند تا با جنبه های دیگر زندگی آشنا شوید.

فعال باشید و اقداماتی را انجام دهید:

از یک جایی شروع کنید. سخت ترین و مهم ترین مرحله همین است. بدانید که همه چیز از یک نقطه صفر شروع می شود. هر کاری کنید، بدون شروع کردن و اراده، نمی توانید تنبلی را درمان کنید.

زمان خود را مدیریت کنید و کارهای خود را به مراحل کوچک تقسیم کنید تا قابل دسترس تر باشند.

شما تنها مربی و معلم خود هستید. منبع اصلی الهامات خودتان هستید. پس به خودتان گوش دهید، به خودتان بگویید من می توانم این کار را انجام دهم. این را بلند بگویید و حتی شده ضبط کنید و برای خود پخش کنید.

وقتی نیاز به کمک دارید، از دیگران بخواهید به شما کمک کنند. انسان موجودی اجتماعی است و بخشی از وجود ما کمک خواستن و کمک کردن به دیگران است.

با خودتان رو راست باشید و خودتان را گول نزنید. دنبال توجیه نباشید و اگر تنبلی کردید خودتان را تنبیه کنید.

هر مرحله ای را که با موفقیت گذراندید، از خودتان تعریف کنید. هر قدم کوچک، یه قدم شما را به اهداف بزرگ نزدیک می کند.

با انگیزه بمانید:

یاد بگیرید که به خودتان پاداش دهید، حتی برای چیزهای کوچکی که انجام می دهید.

هدف های خود را هفتگی بنویسید و نگذارید خیلی ساکن و تکراری بشود.

بدانید که هرکاری بکنید ارزشش را دارد. همه می دانند که هر موفقیتی 99 درصد تلاش است و 1 درصد استعداد.

برنامه منطقی بریزید و نسبت به آن حساس باشید. کارهای زیاد شما را می ترساند و حواس پرتی می آورد. وظایف غیر ضروری را حذف کنید.

در مسیر هدفتان حرکت کنید. ممکن است گاهی خسته شوید اما با پاداش دادن به خودتان به مسیر برگردید.

و در نهایت پا پس نکشید. هیچ هدفی را رها نکنید. گاهی حرکت کردن سخت است، مشکلات زیادی سر راه شما قرار می گیرد. اما باید مقاومت کنید. هر لحظه تلاش را رها کنید تمام راهی که آمده اید بی فایده می شود. چیزهایی که شما را مردد و وسوسه می کند رد کنید و از آن نترسید. فرصت برای خوش گذرانی و استراحت زیاد دارید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان تنبلی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : تنبلی و راه های برای درمان تنبلی

  • ۹۷/۰۹/۱۸
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی