هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

دزدی بیمارگون یا جنون دزدی (کلپتومانیا) یکی از اختلالات کنترل تکانه است. فرد دارای جنون دزدی برای مقابله با وسوسه های دزدی در موقعیت های مختلف ناتوان می باشد. دزدی بیمارگون ممکن است در اثر اختلال شدید در ناحیه پیشانی ایجاد شده باشد. در نتیجه باید فرد دارای جنون دزدی را از دیگر سارقان جدا دانست. اما برای تشخیص وجود اختلال در سارق نیاز به بررسی توی یک متخصص دارد. در ادامه به برخی از نشانه ها، علل و درمان دزدی بیمار گون اشاره کرده ایم.

 

برای دریافت مشاوره درباره درمان دزدی بیمارگون می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

جنون دزدی یا دزدی بیمارگون چیست ؟

جنون دزدی از ریشه یونانی کلپتو  و  مانیا به معنی ناتوانی در برابر وسوسه ها و تحریکات درونی گرفته شده است. بیماریجنون دزدی یا اصطلاحا دزدی بیمارگون، نوعی از بیماری روانی است که در آن بیمار نمی تواند جلوی دزدی کردن خود را گرفته و مقاومت کند و تمایل شدید به دزدی اموال دیگران دارد. این بیماران معمولا اشیاء بی ارزشی را به سرقت می برند و بعد از دزدی احساس لذت زیادی را تجربه می کنند. فرد دارای دزدی بیمارگون معمولا هیچ نیازی به وسیله دزدیده شده ندارد. تنها این کار را برای کسب لذت انجام می دهد.

 

علائم بیماری جنون دزدی

فرد دارای جنون دزدی (کلپتومانیا) معمولا چهار نشانه زیر را با خود به همراه دارد:

1- نمی تواند در برابر وسوسه های دزدی که در ذهن ایجاد شده مقاومت نماید.
2- احساس آرامش، لذت، خشنودی و ... در حین دزدی دارد.
3 - احساس گناه و پشیمانی زیاد بعد از انجام دزدی با او همراه می شود.
4 -دزدی را دوباره تکرار می کند بدون آن که نیازی به آن وسیله داشته باشد (مثل یک چرخه باطل).

 

علت بیماری جنون دزدی

گرچه هنوز علت اصلی این اختلال مشخص نشده است و برای اما تغییراتی که در مغز اتفاق می افتد می تواند در جنون دزدی تاثیر داشته باشد. اما قطعیت وجود ندارد.

علل روانی_ اجتماعی

معمولا در تجربه استرس زای زندگی، فقدان عزیزان، و روابط شکست خورده ، می تواند علت روان شناختی این مسئله باشد.همچنین در برخی موارد طرد شدن از جمع دوستان و جامعه عادی می تواند در بوجود امدن آن نقش داشته باشد.

علل زیستی

کم توانی ذهنی، بیماری شدید مغزی، و اختلالات متابولیسمی به ویژه سروتونین در ایجاد دزدی بیمارگون مطرح هستند. جنون دزدی می تواند در اثر آزاد شدن دوپامین (هورمون شادی) بعد از عمل دزدی اتفاق بیفتد. همچنین اختلال و نوسانات در سیستم مغزی یکی دیگر از علل زیستی جنون دزدی است.

علل خانوادگی و ژنتیک

بررسی خانوادگی و ژنتیکی افراد بیمار نشان می دهد که در صورت وجود بیماری در نزدیکان یک شخص احتمال وجود بیماری بالا می رود. البته ژنتیک فقط ابتلا در بستگان درجه یک را بالا می برد.

بیماری های پیش زمینه ای

بیماری هایی مثل تومور مغزی و عمل جراحی، جراحت، آسیبهای مغزی، مسمومیت با گازکربن مونواکسید، می تواند در ایجاد دزدی بیمارگون نقش داشته باشد.
گاهی ممکن است همراه با جنون دزدی بیماری دیگری نیز وجود داشته باشد. همزمان با جنون دزدی، اختلالات شخصیت، و اختلال اسکیزوئید دیده می شود.

اختلالات روانی همراه بیماری جنون دزدی

در اکثر موارد در کنار تشخیص دزدی بیمارگون اختلال روانی دیگری نیز وجود دارد. از جمله اختلالات روانی همراه با جنون دزدی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیمار مبتلا به دزدی بیمارگون معمولا قبل از اینکه دزدی انجام دهد، تنش شدیدی را تجربه می کند. در افرادی که بیماری افسردگی را همراه بیماری جنون دزدی تجربه می کنند معمولا اظهار می کنند که لذت ناشی از دزدی در آن ها موجب بالا رفتن خلق و کاهش افسردگی می شود. و اغلب آن ها به همین علت  دست به دزدی می زنند.

 

مشخصات اصلی دزدی بیمارگون یا جنون دزدی

1- آنها به علت نیاز مالی به هیچ عنوان دست به دزدی نمی زنند. بلکه فقط دزدی می کنند تا بتوانند بر آن وسوسه درونی خودشان برای دزدی غلبه کنند.
2- این بیماران اغلب در مکان های شلوغ دست به دزدی می زنند. و از جمعیت و حضور در آن فرار نمی کنند. بلکه اتفاقا اغلب از محیط های عمومی دزدی می کنند.
3- ارزش مادی اجناسی که می دزدند خیلی ناچیز است. به طوری که احتمال زیاد توانایی خریدن آن را هم دارند.
4- به دلیل ماهیت عود شونده بیماری، ممکن است دفعاتی از بازگشت و تشدید نشانه ها را در طول زمان شاهد باشیم. شدت بیماری در زمان های مختلف متفاوت است.
5- به دلیل ترس از گزارش به پلیس معمولا به روانشناس مراجعه نمی کنند، در نتیجه بیماری آن ها حاد شده و ممکن است ضررهای زیادی بزند.

 

پیشگیری از دزدی بیمارگون

از آنجایی که ریشه و منشأ خاصی برای جنون دزدی هنوز یافت نشده؛ در نتیجه راه قطعی برای پیشگیری از این اختلال گزارش نشده است. درمان به موقع آن از عوارض بعدی و ضرر و زیان های پیرامون آن جلوگیری می کند.

کلیپتومانیا از آن دسته از بیماری هایی است که عود مکرر دارد. در نتیجه عود در این بیماری عادی است و امکان پیشگیری نیز وجود نداشته یا به ندرت اتفاق می افتد.

 

زمان مراجعه به روان پزشک و روانشناس

اگر نمی توانید وسوسه دزدی و تمایل شدید به آن را در خود کنترل نمایید، حتما به یک مشاور مراجعه کنید. بیماران مبتلا به این اختلال از ترس اینکه مشاوران به پلیس گزارش دهند هیچ وقت مراجعه نمی کنند. اما لازم به ذکر است که مشاوران به هیچ عنوان اجازه گزارش دادن به پلیس را ندارند. پس با خیالی آسوده نزد مشاور رفته و مشکل خود را مطرح کنید.
روانشناس از طریق مصاحبه دقیق و انجام تست های روانشناختی مربوط به اختلال کنترل تکانه، می تواند به بیماری پی ببرد.

 

درمان جنون دزدی

در درمان های روانشناسی می توان به گروه درمانی، روان درمانی فردی، و رفتار درمانی اشاره کرد. در اینجا برخی از درمان هایی که نتیجه مثبتی داشته اند را نام می بریم و به اختصار توضیح می دهیم.

حساسیت زدایی پنهان (ذهنی)

در این روش درمانی در طی بازه هایی، زمان دزدی تصور شده و عواقب منفی آن نیز بازگو شده و فرد را با آن عواقب مواجه می کنند.

حساسیت زدایی منظم

در این روش تکنیک های آرام سازی ذهنی هنگام مواجهه فرد با موقعیت وسوسه انگیز دزدی انجام می شود و در تقلیل علائم آن موثر است. در واقع در این روش با وسوسه های فکری فرد برای انجام دزدی مقابله می شود. 

 

برای دریافت مشاوره درباره درمان دزدی بیمارگون می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : دزدی بیمار گون | با بیماری جنون دزدی بیشتر آشنا شویم

  • ۹۷/۰۹/۱۸
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی