هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

عبارت سایکوز یکی از عبارات پرکاربرد در حیطه روانشناسی است و احتمالا به گوش خیلی از شما آشنا می آید. با این حال ممکن است معنای آن برای تان یا دیگر افراد مبهم به نظر برسد. سایکوز به انواع جدی از روان پریشی ها اطلاق می شود به طوری که مشخصه اصلی آن ها توهم و هذیان است. سایکوز می تواند همراه با بیماری های روانی دیگر و حتی برخی ازاختلالات شخصیت نیز رخ دهد. برای روشن شدن مفهوم سایکوز، مطالعه مقاله زیر می تواند مفید واقع شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص اختلالات روانی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

سایکوز چیست؟

متخصصان روان شناسی و روان پزشکی از دو عبارت سایکوز و نِوروز برای نوعی دسته بندی کردن اختلالات استفاده می کنند. در واقع سایکوز و نوروز نام اختلال نیستند، بلکه هر کدام یک وضعیت را تشریح می کنند و خود می توانند شامل چند اختلال باشند.

به طور کلی سایکوز به حالتی از وضعیت روانی اطلاق می شود که در آن فرد ارتباط خود را کاملا با واقعیت از دست می دهد و عملا بین واقعیت و خیال نمی تواند تفاوت قائل شود؛ اما در حالت نِوروز فرد از واقعیت جدا نشده است و نسبت به وضعیت و احیانا مشکلات خود بینش قابل توجهی دارد. در این دست اختلالات بیمار قادر است خیالات خود را از واقعیت متمایز کند. هرچند ممکن است اختلالات شدیدی در رفتار و احساسش داشته باشد ولی دچار روان پریشی و از هم گسیختگی نشده است. برای مثال ممکن است اختلال فرد نوروز، اضطراب اجتماعی، افسردگی یا فوبیا باشد.

عبارت معادل در زبان فارسی برای سایکوز ((روان پریشی)) می باشد. فرد روان پریش حس واقعیت سنجی اش را از دست داده است. در واقع عبارت یا وضعیت سایکوز به بیماری های شدیدتری مثل اسکیزوفرنی و دوقطبی اطلاق می شود.

 

نشانه های سایکوز

دو نشانه مهم سایکوز هذیان و توهم می باشند.

هذیان: هذیان باور و عقیدۀ غلطی است که فرد در مورد خود، دنیا، اطرافیان و یا سایر چیز ها دارد. بدون اینکه برای این باور غلط در دنیای واقعی مدرک و استدلال منطقی داشته باشد. فرد دارای هذیان علیرغم نقض دائم این باورها و یا عدم تاییدش باز هم مصرانه روی عقیده اش ایستاده است. هذیان خود انواعی دارد. برای مثال فرد ممکن است باور داشته باشد تحت تعقیب است یا باور داشته باشد فضایی ها عقایدش را دزدیده و در محیط منتشر می کنند.

توهم: توهم، دیدن، شنیدن و احساس چیزهایی است که در عالم واقعی وجود ندارند. ممکن است فرد در اثر توهم صدایی را بشنود که به او دستوراتی می دهد یا فردی را ببیند.

علاوه بر این دو نشانۀ اصلی، در رفتار فرد هم آشفتگی هایی می بینیم. یعنی رفتار فرد سایکوتیک متناسب با موقعیت نیست. همچنین کلام وی هم دچار مشکل می شود.

قبل از اینکه فرد وارد دورۀ سایکوز شود معمولا تغییراتی را در رفتار نشان می دهد که ممکن است دیگران متوجهش شوند. در رفتار، خلق و سایر جنبه های شخصیتی بیمار تغییراتی رخ می دهد که شاید نشانه ای از شروع یک بیماری روانی است.

 

علل ابتلا به سایکوز

علل شروع سایکوز به طور دقیق مشخص نیستند. ترکیبی از علل ژنتیکی و وراثتی و قرار گرفتن در معرض استرس و مشکلات محیطی می توانند منجر به سایکوز شوند. یک واقعه آسیب زا مثل از دست دادن ناگهانی یک فرد عزیز، می تواند شروع کننده نشانه ها باشند. علاوه بر اختلالات روانی، ضربه های مغزی، و بیماری هایی مثل آلزایمر و پارکینسون هم می توانند منجر به وضعیتی مثل سایکوز شوند.

 

تشخیص و درمان سایکوز

تشخیص سایکوز به نظر متخصصین روانشناسی و روانپزشکی احتیاج دارد. بدین معنی که امری تخصصی است و نیاز به بررسی های بیشتری دارد. برای این مسئله به مطالبی که در اینترنت پیدا می کنید، اکتفا نکنید.

تشخیص به موقع و زود هنگام یکی از مواردی است که در طی کردن درمان و طی کردن دوره بهبود فرد بسیار موثر می باشد.

برای درمان، علل به وجود آورنده اختلالات روانی باید پیگیری و تشخیص داده شوند. متخصصان درمان را در دو بخش دارویی و روانشناختی ادامه می دهند. درمان دارویی شامل داروهای آنتی سایکوز مثل هالوپریدول می شود. روانپزشک داروی ضدسایکوز را برای کاهش نشانه ها تجویز می کند. اما روانشناس درمان روانشناختی را برای شناسایی و درمان هذیان ها و توهم ها، افزایش بینش مراجع، فراهم کردن حمایت و هم چنین آموزش روانی فرد و نزدیکانش استفاده می کند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص اختلالات روانی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : سایکوز | تفاوت سایکوز و نوروز در چیست؟

  • ۹۷/۰۹/۱۸
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی