هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

چرا هر بار می خواهیم با همسرمان حرف بزنیم دعوایمان می شود؟ چرا او حرف های مرا نمی فهمد؟ نداشتن مهارت های ارتباطی یکی از دلایل اختلافات بین زن و شوهر است. شاید ندانید چطور باید با همسر خود صحبت کنید و چه واکنش هایی در مقابل او غلط است. صحبت با همسرتان به صورتی که در کلامتان محبت، احترام و درک وجود داشته باشد، به نزدیک شدن شما به یکدیگر کمک خواهد کرد. اما برای داشتن چنین مکالمه ای و ایجاد یک ارتباط صحیح با همسرتان بهتر است به نکات و راه هایی که در این مطلب بیان کرده ایم توجه کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه صحبت با همسر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

چگونه باید با همسر خود صحبت کنیم؟

مهمترین مسائلی که باید در صحبت کردن با همسر در نظر گرفت و رعایت کرد را در ادامه آورده ایم. شاید رعایت تمام آن ها برای شما سخت باشد اما اگر کم کم آن ها را تمرین کنید، روابط بهتری خواهید داشت.

1-احترام بگذارید:

احترام در واقع حریمی است که بین زن و شوهر قرار گرفته و مانع از توهین، بد دهنی و تحقیر هم می شود. زوجین باید تلاش کنند که احترام و حریم بینشان از بین نرود و از بد دهنی و رفتار بی نزاکت خودداری کنند.

2-صمیمیت داشته باشید:

به همسرتان ابراز علاقه کنید. هنگام صحبت هایی که خیلی بحرانی نیستند او را نوازش کنید و گاهی قربان صدقه او بروید. نشان دادن علاقه بسیار به افزایش محبت و توجه همسرتان کمک می کنید.

3-مهارت گوش دادن:

یکی از مهم ترین مراحل صحیح صحبت کردن، آموختن مهارت گوش دادن است. توجه کامل به صحبت های همدیگر، دادن بازخورد، سوال پرسیدن و واکنش های هیجانی، می تواند توجه شما را نشان دهد. به صحبت های همسرتان فقط بخاطر گوش دادن گوش نکنید، بلکه بخاطر اینکه برای شما مهم است و او را دوست دارید به حرف هایش گوش دهید.

4-در رابطه صداقت داشته باشید:

در بسیاری از مقالات همین مجموعه، از اهمیت صداقت در زندگی مشترک صحبت کرده ایم. اساس هر رابطه صداقت و اعتماد است. بنابراین سعی کنید از همان ابتدای زندگی صادقانه با همسر خود صحبت کنید و در مقابل صداقت او، هرچند درباره یک مسئله بد، واکنش مثبت نشان دهید تا از صداقت خود پشیمان نشود.

5-اعتماد کنید:

اعتماد اهمیت یکسانی با صداقت دارد. باور نکردن حرف های شریک زندگی و شک کردن به گفته های او از دو جنبه ناشی می شود. اول اینکه ممکن است او در دفعات گذشته دروغ گفته باشد. دوم اینکه ممکن است شما بیش از حد مشکوک و بی اعتماد باشید که در این صورت همسرتان برای پیشگیری از کشمکش مجبور به دروغ گفتن شود و این چرخه معیوب همینطور ادامه پیدا کند.

یادگیری مهارت های زندگی و برطرف کردن این مشکلات با کمک یک متخصص مسائل خانواده قابل برطرف شدن است.

6-تهمت نزنید:

یکی از بدترین اتفاقی که می تواند بین زن و شوهر رخ دهد این است که به همسرتان تهمت بزنید و او را به کاری که نکرده، متهم کنید. با این کار اعتماد، احترام، صمیمیت و پذیرش بین دو طرفتخریب می شود.

7-نقاط ضعف و قوت:

سعی کنید در صحبت با همسرتان، از دست گذاشتن روی نقاط ضعف یا اشتباهات گذشته یکدیگر پرهیز کنید. این مسئله به شما کمک می کند که مسائل را زودتر برطرف کنید و دوباره با بازگشت به گذشته، اوقات خود را تلخ نکنید.

8-ذهن خوانی نکنید:

همیشه سعی کنید به همسرتان اجازه دهید صحبت او تمام شود. حتی اگر آشکارا دروغ می گوید و یا یک چیز کاملا غلط را بازگو می کند. حدس زدن ادامه حرف های همسر و قطع کردن صحبت های او، اصلا روش درستی برای نشان دادن آگاهی و معلومات شما نیست.

9-حواس خود را جمع کنید:

سعی کنید فرایند گوش دادن و صحبت کردن، یک عمل مجزا و مهم باشد. نه کاری که می شود هنگام تماشای تلویزیون، هنگام غذا خوردن و یا هنگام خواب انجام داد. سعی کنید وسایل و چیزهایی مثل موبایل که حواس شما را پرت می کند کنار بگذارید و با فقط همسرتان صحبت کنید.

10-زبان بدن:

یکی از مهم ترین جنبه های مکالمه بین دو نفر، ارتباط غیر کلامی یا زبان بدن است. برخی از حالات بدن که می تواند به شما کمک کند، عبارتند از:

  • دست به سینه یا به قول معروف با گارد بسته ننشینید.
  • با حالت گشوده به همسر نگاه کنید اما تصنعی و ساختگی نباشید.
  • سرتان را تکان دهید و به چشم هایش نگاه کنید.
  • با حالتی که گوینده نشسته است بنشینید.

11-موضوعات را با هم قاطی نکنید:

سعی کنید در صحبت کردن، از ارجاع دادن صحبت ها به مطالب یا مشکلات قبلی پرهیز کنید. شما بازجو نیستید که از حرف های همسرتان علیه او استفاده کنید. در مورد هر مشکلی که حرف می زنید، وارد مسائل دیگر نشوید و آن ها را به هم ربط ندهید.

مثلا همسری که سیگار می کشد و مرتب لباس هایش پاره می شود را نباید با جملاتی مثل "از بس سیگار کشیده ای راه رفتن یادت رفته " یا از این شکل خطاب ها قرار داد.

12-اصلاح لحن بیان:

در خیلی از موارد، محتوای صحبت باعث درگیری نمی شود، بلکه لحن بیان بد و توهین آمیز است که نادرست است. لحن صحیح صحبت کردن یک مهارت است که می توانید به کمک یک روانشناس یا متخصص ارتباطات آن را یاد بگیرید. لحن تهاجمی و پرخاشگرانه شوهر و یا لحن تحقیر آمیز زن از معمول ترین لحن های نادرست بین زن و شوهر است.

13-خط قرمز ها:

برای همدیگر حریم شخصی مشخص کنید و از همسرتان بخواهید به حریم شما احترام بگذارد. اعتقادات شخصی شما، خانواده، سلایق و ... می تواند خط قرمز همسرتان باشد. سعی کنید در صحبت هایتان، حتی هنگام عصبانیت به آن ها بی احترامی نکنید.

همچنین می توانید در صحبت هایتان از نقاط قوت همسرتان صحبت کنید. اگر بگویید همسرتان هیچ نقطه قوت و هیچ ویژگی خوبی ندارد پس باید به شعور و انتخاب خودتان شک کنید. مقاله حد و مرز در روابط را مطالعه کنید.

14-بی طرف و بدون قضاوت باشید:

سوگیری نداشته باشید. اگر همسر شما درباره یک کار زشت هم صحبت می کند، سعی کنید قاضی نشوید و او را گناهکار جلوه ندهید. به حرف هایش گوش دهید، آرام پیش بروید و در یک فضای محترمانه اشتباهاتش را به او گوشزد کنید.

15-درباره همه چیز صحبت کنید:

هیچ چیز را در صحبت هایتان از همسرتان مخفی نکنید. همسر در وهله اول باید دوست شما باشد و شما بتوانید در مورد همه چیز با او صحبت کنید. این مسئله به افزایش میزان صمیمیت و تعلق بین زوجین کمک می کند.

 

تفاوت های ژنتیکی زن و مرد در صحبت کردن

حرف زدن و گوش دادن در بین زنان و مردان تفاوت دارد. مردان اصولا کمتر حرف می زنند و گوش دادن را ترجیح می دهند. زنان حرف زدن را دوست دارند و خیلی به شنیدن علاقه نشان نمی دهند.

زنان از مردان انتظار دارند مثل خودشان واکنش های هیجانی نشان دهند اما مردان معمولا سکوت می کنند و سعی می کنند توجه کنند.

دوران قبل از پریودی و خود پریودی در زنان، باعث پایین آمدن خلق و آستانه تحمل آن ها می شود. مرد باید نحوه صحبت با همسر در زمان پریودی را یاد بگیرد و در حرف هایش جانب احتیاط را رعایت کند.

در موقعیت های حساس شغلی و مالی مرد، زنان باید سعی کنند مقداری خلق خود و شوهرشان را تنظیم کنند و به او در گذشتن از این دوره های بحرانی کمک کنند.

 

سخن آخر

در کل، درک متقابل اصلی ترین مسئله در صحبت کردن و شنیدن است. مرد باید ویژگی ها و شرایط ویژه زن و زن شرایط مرد را درک کند و با احترام به تفاوت ها، راهکارهای حل مسئله، مهارت های زندگی و مهارت ارتباطی را یاد بگیرند و در زندگی بکار ببرند. برای آن که یک مکالمه موثر داشته باشید هر دو طرف باید موارد گفته شده را رعایت کنند. گاهی با وجود تلاش های هر دو طرف، مشکلات حل نشده و موضوع بغرنج تر می شود. پیشنهاد می شود با مراجعه به مشاوره خانواده در صدد حل مشکلات زندگی مشترک خود برآیید.

مشاوران و روانشناسان با استفاده از تجربه و علم خود در زمینه مسائل انسانی و روابط بین فردی می توانند به شما جهت کسب مهارت های زندگی و افزایش خود آگاهی کمک کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه صحبت با همسر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : چگونه با همسر خود صحبت کنیم؟

  • ۹۷/۰۹/۱۹
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی