هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

مصرف الکل در بارداری مخصوصا در ماه های اول یکی از آسیب‌زننده‌ترین عوامل برای مادران باردار و فرزندشان است. اگر قصد بچه دار شدن دارید مصرف هر قطره الکلی که کاهش یابد به رشد و سلامت فرزندتان کمک می‌کند. پزشکان توصیه می‌کنند برای اطمینان از رشد سالم کودک در طول بارداری و قبل از تصمیم به بچه‌دار شدن، به طور کلی مصرف الکل را قطع کنید. جبران پذیر نبودن آسیب های ناشی از مصرف الکل در بارداری اهمیت ترک الکل را بیشتر می کند. در این مقاله به شرایط و اثرات مصرف الکل در طول بارداری پرداخته شده است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف الکل در بارداری می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

نحوه اثر الکل روی جنین

الکل موجود در خون مادر از طریق جفت وارد بدن جنین می‌شود و بر روی رشد تمام اعضای بدن او تاثیر می‌گذارد. از آن جا که اعضای اصلی بدن مانند سیستم عصبی و عروقی در سه ماه اول بارداری تشکیل می‌شود مصرف الکل در این دوره تاثیرات شدیدتری دارد. اما رشد ارگان‌های بدن جنین در تمام طول بارداری وجود خواهد داشت و به تبع آن مصرف الکل در تمام این مدت آسیب‌زننده است.

تاثیر مصرف الکل بر روی جنین می‌تواند تبعات خطرناکی به همراه داشته باشد. عبارت از:

  • تولد زودرس (از اصلی‌ترین خطرات مصرف الکل است)
  • وزن کم هنگام تولد
  • مشکلات شنوایی
  • شکل قلبی نوزاد
  • سقط جنین

 

سندروم جنین الکلی

سندروم جنین الکلی شدیدترین حالت طیف ناهنجاری‌های جنینی ناشی از مصرف الکل است. نوزادان مبتلا به جنین الکلی خصوصیات مشترکی دارند. مانند:

  • کوتاه تر بودن قد
  • کمبود وزن
  • پل بینی و تورفتگی بالای لب وجود ندارد.
  • از نظر ذهنی نیز حافظه ضعیف، مشکلات توجه، مشکل در ریاضی، ناتوانی یادگیری، تاخیر گفتاری و زبان، هوش پایین و بیش‌فعالی می‌تواند وجود داشته باشد.

برای این علائم درمان‌های روان‌شناختی و دارویی وجود دارد اما هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌تواند علائم به وجود آمده را به طور کلی از بین ببرد.

اگر کودکی در دوره جنینی در معرض مصرف مقدار کمی الکل بوده ممکن است همه این علائم را نشان ندهد یا علائم جسمی را نداشته باشد، اما همچنان مشکلات رفتاری و شناختی را تجربه می‌کند. مقدار تاثیرپذیری جنین از مصرف الکل به عوامل محیطی دیگر و همچنین ژنتیک نیز بستگی دارد.

 

هیچ نوع مشروبی استثنا نیست!

شاید برای شما سوال شده باشد یا از کسی شنیده باشید که انواع مشروبات الکلی مانند شراب، آبجو، ودکا و ویسکی یا عرق تاثیرات متفاوتی بر روی جنین در دوره بارداری می‌گذارد. در حقیقت این مسئله به هیچ وجه صحت ندارد. انواع مشروبات الکلی جدا از روش تهیه، طبیعی و دست‌ساز بودنشان حاوی مقادیر مختلفی الکل هستند. مصرف الکل در هر مقدار به جنین آسیب می‌رساند. بنابراین مادران باردار از مصرف هر نوع مشروب الکلی باید خودداری کنند.

 

مقدار امن وجود ندارد!

همان‌طور که گفته شد هیچ مقدار و تعداد دفعات امن برای مصرف الکل وجود ندارد. مصرف الکل در هر شکل و با هر مقدار بر روی جنین تاثیر منفی دارد. پس نمی‌توانید تصور کنید با مصرف الکل در دفعات کم مانند مهمانی‌های خاص یا در مقدار کم از آسیب به فرزندتان جلوگیری می‌کنید. حتی همین مقدار و دفعات کم نیز اثر مخرب دارد.

 

ممنوعیت مصرف الکل در تمام طول بارداری

مصرف الکل در تمام طول بارداری به ویژه سه ماه اول برای جنین خطرناک است. حتی مصرف الکل پیش از بارداری نیز می‌تواند اثرات مخربی برای فرزند شما داشته باشد. بسیاری از مادران باردار در ماه اول و دوم که اطلاع از باردار بودن خود نداشتند الکل مصرف کرده‌اند. این زمان بیشترین احتمال آسیب‌ به جنین در اثر مصرف الکل مادر وجود دارد. توصیه می‌کنیم اگر قصد بارداری دارید از مصرف الکل از روز قبل از تخمک‌گذاری خوددرای کنید. اگر هم قصد بارداری ندارید مواقعی که الکل مصرف می‌کنید توجه بیشتری برای روش‌های پیش‌گیری از بارداری داشته باشید.

 

اعتیاد به الکل در زنان

اگر اعتیاد به الکل در شما وجود دارد و مدتی طولانی است که هرروز مقدار زیادی الکل می‌نوشید، قطعا به یکباره کنار گذاشتن الکل پیش از بارداری کار ساده‌ای نیست. چرا که در صورت ننوشیدن آن علائم خماری و ترک الکل برای شما ایجاد می‌شود، به علاوه ترک ناگهانی خطرات ناگواری را به همراه خواهد داشت. در این شرایط اگر قصد باردار شدن دارید ابتدا باید به درمان بیماری اعتیاد خود توجه کنید و با مراجعه به متخصص سعی در ترک اعتیاد به الکل خود داشته باشید. با وجود آن که مصرف هر مقدار الکل در حاملگی بر روی نوزاد اثر منفی می‌گذارد اما با کم کردن مقدار مصرف می‌توانید این اثرات مخرب را کاهش دهید.

 

اگر الکل نوشیدید، نگرانی شما به نوزادتان کمکی نمی‌کند!

اگر در دوره بارداری الکل مصرف کردید، تنها اقدام موثر آن است که مقدار مصرف الکل خود را در حد توانتان کاهش دهید یا ترجیحا کلا الکل مصرف نکنید. نگران شدن و مضطرب بودن بابت اثرات الکل بر روی جنین به شما و فرزندتان کمکی نمی‌کند. استرس و فشار روحی خود عامل مخربی است که رشد نوزاد شما را با خطر تهدید می‌کند. پس سعی کنید دیگر شرایط موثر بر جنین را کنترل کنید، به تغذیه خود توجه کنید، از عوامل استرس‌زا دوری کنید و به توصیه پزشکتان عمل کنید تا تاثیر مصرف الکل قبلی شما بر روی نوزادتان را به حداقل برسانید.

 

پدر هم الکل ننوشد!

نوشیدن الکل توسط مردان به تولید اسپرم در بدن آن‌ها آسیب می‌زند بنابراین توصیه می‌شود مدتی پیش از تمایل به بارداری پدر هم نباید الکل مصرف کرده باشد. مصرف الکل توسط پدر نیز می‌تواند اثرات مشابهی بر روی جنین داشته باشد. کاهش اندازه مغز، اختلالات عملکرد شناختی، اسکیزوفرنی، اوتیسم و نقص‌های مادرزادی مشکلاتی هستند که با الکل نوشیدن پدر احتمال بروزشان برای نوزاد بیشتر می‌شود.

نوشیدن الکل توسط پدر می‌تواند اثرات غیرمستقیم بر روی جنین داشته باشد. با توجه به اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت مصرف الکل مانند پرخاشگری، رفتار نامناسب و آسیب خانواده مصرف الکل پدر می‌تواند منجر به استرس و فشار روحی بر روی مادر شود که تاثیر مخربی بر رشد جنین دارد. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف الکل در بارداری می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : اثرات مصرف الکل والدین روی جنین

  • ۹۷/۰۹/۲۰
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی