هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

موضوعی که هیچ وقت از زبان کسی نمی شنوید داشتن ترس از موفقیت است. اما زمانی که نشانه های رفتاری این دست افراد را بشناسید، به احتمال زیاد متوجه آن ها خواهید شد. وقتی حرف از موفقیت و آدم های موفق می شود یک لیست از فاکتورها و معیارها درخاطرتان شکل می گیرد. موفقیت واژه ای است که از کودکی بارها و بارها به عنوان نشانه ای از دستیابی به آمال و آرزوها از آن یاد می کنیم. ما با خیال پردازی ها و بعد هدف گذاری ها و تلاش های مستمر غایتی تعیین می کنیم و رسیدن به آن را جهت اصلی زندگی خود قرار می دهیم. اما آیا همیشه آماده رسیدن و پذیرش این غایت هستیم؟ جرج برنارد شاو می گوید: "دو ماجرای غم انگیز در زندگی وجود دارد یکی از آنها رسیدن به خواسته های قلبی و دیگری رسیدن به آن ها است ".

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از موفقیت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

موفقیت چیست؟

هر گونه دستیابی به جایگاه اجتماعی، ثروت؛ شهرت و محبوبیت و ... که بتواند حسی از رضایتمندی در فرد ایجاد کند را موفقیت می دانیم. شاید رسیدن به همه این رتبه ها همزمان ممکن نشود، اما تعریف دیگر موفقیت، کسب هر موقعیت با معنا و هم خوان با خواست ذهنی است. نیاز به کسب موفقیت یا به تعبیری خودشکوفایی که در آن فرد می تواند به نهایت توانمندی های خود دست یابد جزء نیازهای حیاتی بشری و نشانه ای از رشد حداکثری استعدادهای اوست.

آیا امکان دارد از موفقیت و آنچه که می خواهیم ترس داشته باشیم؟

شاید در نظر اول خنده دار یا غیر ممکن به نظر برسد که چیزی را با همه وجود بخواهیم اما برای داشتن آن مضطرب شویم. این واقعیت مورد تجربه خیلی از شماست. زمانی که امکان پیشرفت در شغل را داشتید اما در دمدمه های کسب یک پست بالاتر و جدید از محل کار خود جدا شدید؛ زمانی که کسی را بیش از همه دوست داشتید و بیش از همه از او فرار کردید، نمودهای ترس از موفقیت را در میان مشاهیر هم می توانیم ببینیم. کم نبودند مشاهیری که در اوج موفقیت با در پیش گرفتن رفتارهایی مثل رفتارهای غیر اخلاقی و نامتعارف تمامی جایگاه و شهرت خود را از دست داده اند. این ترس به دلیل زمینه های ناخودآگاهانه ممکن است از نظر فرد نامعلوم بماند.

ترس از موفقیت یا عقده یونس

این گریز از کسب بهترین ها و موفقیت را تحت عنوان "عقده یونس" یاد می کنند. در داستان زندگی یونس پیامبر، او تلاش بسیاری در دعوت مردم به یکتاپرستی می کند، بعد از چندی آن ها را به هیچ وجه اصلاح شدنی ندانسته و دست از دعوت برمی دارد. پس از آن که یونس آن ها را ترک می کند، مردمان به علت ترس از نزول عذاب الهی دست از بت پرستی بر می دارند و به یکتا پرستی ایمان می آورند. یونس سوار بر کشتی راهی دیار دیگر می شود که در میان راه به نشانه هشدار الهی و فرار از مسئولیت در شکم ماهی گرفتار می آید. ترس از موفقیت یا عقده یونس نوعی فرار از مسئولیت و اضطراب تحقق استعدادهای بالقوه خویشتن است، اما برخی آن را واکنشی در برابر ترس از شکست می دانند.

چرا از رسیدن به موفقیت می ترسیم؟

ما صاحب دو نیروی انگیزشی هستیم؛ یکی انگیزه رشد که برآمده از وضعیت های رشدی ماست و جهت دهی درونی برای ایجاد تغییر و گرایش به پیشروی است و دیگری انگیزه امنیت که میل درونی ما به حفظ ثبات و سکون می باشد. تکانه امنیت عاملی است که در مواقعی که می تواند اضطراب تولید شود با یک عقب نشینی یا میل به نیمه کار رها کردن امور باعث حفظ ثبات و آرامش می شود. این انگیزه امنیت از سوی دیگر می تواند موانعی هم ایجاد کند. روانشناسان انگیزه امنیت را یکی از ریشه های اصلی ترس از موفقیت می دانند. ریشه های دیگر به شرح زیر است:

ترس از واقعی نبودن: فرد توانمندی ها و استعدادهایش را باور ندارد و آن ها را واقعی نمی داند و هزاران علت دیگر را به موفقیت هایش نسبت می دهد.

ترس از رسیدن به سقف ارزش های والای خود: این افراد نگرانند که محقق شدن یک خواسته و رسیدن به غایت تعیین شده باعث شود که بعد آن به ناتوانی برسند.

ترس از سرخوردگی: این افراد نگرانند که مبادا محقق شدن یک خواسته باعث شود تا بفهمند که اصلا این موقعیت را نمی خواستند و یا شاید اینکه با رویه ناخوشایند آن خواسته رو به رو شوند.

ترس از دست دادن جایگاه فعلی: این افراد گمان می کنند که موفقیت ها ثبات موقعیت فعلی را از او می گیرند و شرایط ناآشنایی ایجاد می کنند که فرد خیلی در جریان جنبه های مختلف آن نیست.

ترس از مورد حسادت یا تهدید واقع شدن: این افراد از طرد شدن یا پذیرفته نشدن یا مورد عناد قرار گرفتن توسط دیگران واهمه دارند.

نشانه شناسی ترس از موفقیت

یرای شناسایی ترس از موفقیت می توانید به دنبال نشانه های زیر در این افراد باشید:

  • اعتماد به نفس ندارند.
  • نسبت به طرد شدگی و تنها ماندن به شدت حساسند.
  • دسترسی به موفقیت به آن ها احساس گناه می دهد که مبادا جایگاه افراد دیگر را متزلزل کرده باشند.
  • قادر به پذیرش توانمندی های خود نیستند.
  • ژست قربانی به خود می گیرند و از موضع ضعف برخورد می کنند.
  • انرژی روانی مثبت خود را صرف واگویه های منفی بسیار می کنند و ذهنشان را از مسیر پیشرفت منحرف می کنند.
  • شخصیت کمال گرا و یا روحیه کمال گرایانه ای دارند و هیچ گاه موفقیت های خود را مهم نمی دانند.
  • ممکن است با روش های مختلف جایگاه موفق خود را بی ثبات کنند.

 

چگونه بر ترس از موفقیت غلبه کنیم؟

برای غلبه بر ترس از موفقیت ابتدا باید علت های ناخودآگاه ذهن تان را شناسایی کنید. برای این کار نیاز به یک خودشناسی دارید. پس از رسیدن به خود آگاهی و پی بردن به علت های ناخودآگاه ذهنتان برای رفع ریشه ای ترس هایتان گام بردارید. از دیدگاه روانشناسان در این افراد طرحواره شکست یا بدبینی و بی اعتمادی فعال است. از آن جا که این طرح واره ها منشا ناخودآگاه دارند در بسترهای مختلف زندگی فرد بروز کرده و منجر به تخریب آن زمینه ها می شوند. لازم است که حتما تحتمشاوره روانشناسی قرار گیرند. مشاوران با استفاده از تکنیک های درمانی خود به شما کمک می کنند تا برای رسیدن به اهداف زندگیتان گام بردارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از موفقیت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : ترس از موفقیت | عقده یونس در روانشناسی

  • ۹۷/۰۹/۳۰
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی