هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

یکی از شایع ترین بیماری های دنیای امروز افسردگی است؛ که فقیر و غنی، پیر و و جوان، زن و مرد نمی شناسد. کمک به افراد افسرده زمانی اهمیتش بیشتر می شود که یکی از نزدیکان و اعضای خانواده شما افسرده باشد؛ دیگر وظیفه شما تنها یک درد و دل ساده نیست و مسئولیت سنگین تری در قبال این فرد دارید. باید بیاموزید که چگونه می توان افسردگی را درمان کرد. برای کمک به افراد افسرده باید هوشیارانه عمل کنید. در این مقاله راهکارهایی برای آموزش چگونگی کمک به افراد افسرده آمده است. 


برای دریافت مشاوره افسردگی و نحوه صحیح کمک به فرد افسرده می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره9092305265 تماس بگیرید.


تشخیص افراد افسرده

در بسیاری از مواقع آشنایان و اطرافیان فرد افسرده مانع درمان او می شوند و با واکنش ها و عکس العمل هایشان افسردگی فرد را تشدید می کنند. چرا که نشانه ها و علائم افسردگی را نمی شناسند. پس حتما برای کمک به فرد افسرده قبل از هر چیزی باید نشانه ها و علائم افسرگی را بشناسید تا بتوانید افسردگی را تشخیص بدهید. در ادامه مهمترین نشانه ها ذکر شده است:

  • از دست دادن علاقه و توجه به مسائل مانند کار، تفریح، ورزش
  • از دست دادن علاقه به فعالیت های مورد علاقه
  • کاهش یا افزایش وزن
  • کاهش یا افزایش اشتها
  • مشکلات و اختلالات خواب
  • بی قراری و یا بیش از اندازه حساس و تحریک پذیر شدن
  • احساس خستگی شدید و فقدان انرژی
  • احساس بی ارزش بودن یا احساس گناه داشتن
  • مشکل در تصمیم گیری، تمرکز یا فکر کردن
  • حملات گریه
  • احساس نا امیدی
  • افکار خودکشی یا اقدام به خود کشی

توجه: نشانه های بالا را ممکن است در بسیاری از افراد دیده شود. آنچه احتمال تشخیص افسردگی را بالا می برد وجود چندین نشانه با هم است؛ به طوری که زندگی و کارآمدی فرد به طرز چشمگیری مختل شده باشد.

نیاز فرد افسرده به کمک اطرافیان

دیدن دوست یا عضوی از خانواده که دچار افسردگی شده است احتمالا بسیار برایتان اذیت کننده است. گاه ترجیح می دهید این موضوع را انکار کنید و با این واقعیت که دوست یا عزیزتان افسرده است مواجه نشوید. در حالی که برای حل یک مسأله باید آن را به همان شکلی که هست قبول کرد.

خوب است بدانید تمام نشانه های افسردگی از جمله بی علاقگی، بی انرژی بودن و از این قبیل تلاشی غیر مستقیم برای دریافت کمک است. گاهی این نشانه ها مثل بد زبانی، عصبانیت و پرخاشگری ممکن است باعث رنجش شما شود. لازم است بدانید که این رفتارها با میل خود فرد انجام نمی شود و آن ها را به خود نگیرید.

چگونه به افراد افسرده کمک کنیم؟

قبل از هر چیز مهم است بدانید فرد افسرده در این موقعیت دردناک گیر افتاده است. درک این موضوع شما را از بسیاری از باورهای اشتباه نجات خواهد داد. فرد افسرده به نصیحت ها و جملاتی همچون "تو نباید این حال و روز را داشته باشی؛ یا تو آدم قوی بودی چطور به این حال و روز افتادی؛ یا من از تو توقع بیشتر از اینها را دارم" نیازی ندارد. این جملات اساسا به او کمکی نمی کند و با طبیعت افسردگی در تضاد است.  

راهکارهای کمک به افراد افسرده

شخص افسرده باید بداند حتی اگر انرژی و توان صحبت از حال و روز خود را برای کسی ندارد؛ یک نفر در تمام دنیا می خواهد از تمام زوایا و احساساتی که او تجربه می کند خبر داشته باشد. او را مطمئن کنید که گوشی شنوا و همدل با او خواهید بود. وقتی این اطمینان را پیدا کند مکالمات طولانی تر و مؤثرتری با شما برقرار می کند.

شخص افسرده احساسات مختلف و سنگینی را در طی افسردگی تجربه می کند. مهم است که او را تشویق کنید به این احساسات و نام دقیقشان فکر کند. از آنها نترسد و آنها را تک به تک تجربه کند. به او اطمینان دهید که در تمام این مراحل در کنار او هستید.

در دوره های افسردگی کم پیش می آید که فرد افسرده میل به تفریح و خوش گذرانی داشته باشد. لزومی به اصرار مفرط در این زمینه نیست. او با شما تعارف ندارد. اغلب متوجه خواهید شد وقتی حتی کمی میل داشته باشد، پیشنهاد شما را قبول خواهد کرد. فقط او را از در دسترس بودن خود مطمئن سازید.

شخص افسرده را ترغیب به مراجعه به روانشناس کنید. روان درمانگر کارآمد اولویت بسیاری دارد. اغلب افراد افسرده موضوعات مهمی که باید بررسی شوند را با اطرافیان یا دوستان در میان نمی گذارند. از همین رو شما نمی توانید افسردگی او را درمان کنید. او باید در ارتباط با درمانگر قرار بگیرد. این موضوع را جدی بگیرید.

شرایط حاد و خطر خودکشی افراد افسرده

در صورتی که شخص افسرده از افکار خودکشی با شما صحبت می کند یا حدس شما از صحبت هایش میل به خود کشی است؛ این موضوع را جدی بگیرید. گاهی افراد افسرده به سطحی از رنج می رسند که مرگ را تنها راه برای رهایی از آن می بینند. اگر از خودکشی صحبت می کند، خودزنی می کند، یا به دنبال ابزاری برای عملی کردن نقشه خود است؛ هرگز او را تنها نگذارید. مهم است که صریح اما با لحنی مسلط از میل به این اقدام از او سؤال کنید. اجازه بدهید راجع به این موضوع با شما صحبت کند. برای کمک به افراد افسرده در شرایط بحرانی حتما از یک فرد متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی و نحوه صحیح کمک به فرد افسرده می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : چگونه به افراد افسرده کمک کنیم؟

  • ۹۷/۰۹/۳۰
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی