هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

در کنار سختی های زندگی روزمره و مشکلات اقتصادی، یک نوع نگرانی دربارۀ سن مناسب برای بچه دار شدن در جوانان وجود دارد. یکی از اهداف ازدواج از گذشته، بقای نسل و فرزندآوری بوده است. امروزه به دلیل تغییرات سریع محیط زندگی ترس و استرس زوج های جوان برای بچه دار شدن بیشتر شده است و به دنبال آن با افزایش سن، خطرات بارداری نیز بالا می رود. عدم توافق در زمان بچه دار شدن می تواند زندگی مشترک زوجین را به خطر اندازد. اما آیا واقعا زمان مناسبی برای بچه دار شدن می توان تعیین کرد؟ برای آن که به جواب این سوال برسید ابتدا باید درباره شرایط جسمانی و روحی خود اطلاعاتی کسب کنید، سپس با توجه به مواردی که در این مقاله شرح داده ایم، درباره زمان مناسب برای بچه دار شدنتصمیم بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه زمان مناسب برای بچه دار شدن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

سن مناسب برای بچه دار شدن از نظر جسمانی

توان جسمانی در بارداری بسیار مهم است. بیماری های مختلف، سن، آمادگی بدنی و ... می تواند بر شرایط جسمی شما برای بارداری تاثیر بگذارد. 

سن مناسب برای بچه دار شدن خانم ها:

از نظر فیزیولوژیکی، سن مادر بیش از سلامت نوزاد، برای سلامت خود مادر ضروری است. البته وضعیت شرایط جسمی بدن مادر در هر سنی بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال یک مادر 38 ساله با بدن سالم، ممکن است بارداری بهتری از یک مادر 28 ساله مبتلا به چاقی داشته باشد. به طور کلی بهترین زمان برای مادر شدن 23 تا 28 سالگی است. هرچه از این محدوده عقب تر و جلوتر برویم احتمال نقایص ژنتیکی و کروموزومی نوزاد افزایش پیدا می کند. البته این اعداد و ارقام بر اساس میانگین جامعه است و در هر فرد متفاوت است.

بارداری در سنین کمتر از 18 و 19 سال می تواند خطراتی مثل رشد ناقص جنین داخل رحم، افزایش احتمال فشار خون بارداری و سقط جنین را به همراه داشته باشد. از بارداری در این سنین باید پرهیز شود. بعد از 35 سالگی شانس باروری به دلیل کاهش کیفیت تخمک ها کم می شود به علاوه خطر آسیب به مادر و نوزاد افزایش می یابد. مخصوصا اگر اولین تجربه بارداری باشد.

سن مناسب برای بچه دار شدن در مردان:

مردان مشکلات کمتری برای پدر شدن دارند، اما بعد از 40 سالگی احتمال وجود اسپرم های معیوب افزایش می یابد. این مسئله می تواند به نقایص ژنتیکی و مادر زادی نوزاد منجر شود. هر چه مرد سبک زندگی سالم تری داشته باشد، اسپرم های سالم تری انتقال می دهد.

 

سن مناسب برای بچه دار شدن از نظر روانی

منظور از شرایط روانی تمام بسترهای لازم برای تولد و تربیت فرزند است. اولویت باید داشتن رابطه عاطفی زن و شوهر باشد تا نوزاد بتواند در محیطی سالم و عاری از تنش رشد کند. علاوه بر آن سلامت روانی والدین نیز در این مسئله بسیار اهمیت دارد. اختلالات خلقی و روحی پدر یا مادر، علاوه بر اینکه احتمال انتقال به نوزاد را دارد، شرایط را برای او سخت خواهد کرد. مادر افسرده و پدر مضطرب نمی توانند با فرزندشان ارتباط موثری برقرار کنند.

بلوغ فکری به معنای مسئولیت پذیری، تعهد، خودشناسی، تعادل، توانایی تصمیم گیری، استقلال فکری و... است. زوجین باید بدانند که فقط بلوغ جسمی و جنسی برای بچه دار شدن کافی نیست.

بنابراین علاوه بر چکاپ ها و آزمایش های متعدد پزشکی پیش از بارداری، زمانی را برای مشاوره روانشناختی در نظر بگیرید تا علاوه بر شرایط جسمی، از شرایط روحی مناسب برای آمدن یک فرد جدید به خانه بهره مند شوید.

 

چند سال بعد از ازدواج بچه دار شویم؟

یک سوال پر تعداد از جانب مراجعین ما این است که چند سال بعد از ازدواج می توانیم بچه دار شویم. اگر کسی به شما عددی گفت، جدی نگیرید. این مسئله با اعداد و ارقام قابل پیش بینی نیست و زن و شوهر باید بر اساس ملاک های خود و نگاهشان به زندگی به این مسئله بپردازند. برخی از مباحثی که می تواند زمان مناسب را برای بچه دار شدن شما پیش بینی کند به شرح زیر است:

تفاهم کامل:

همانطور که پیش تر اشاره شد، والدین نوزاد باید توانایی های لازم برای تربیت فرزند را داشته باشند. مهارت حل مسئله، مهارت های زندگی و بسیاری از مهارت های دیگر برای تربیت یک فرزند سالم مهم است. والدین ابتدا باید با هم به اشتراکاتی رسیده باشند، توانایی حل مشکلاتشان را بدون مشاجره داشته باشند.

توجه داشته باشید هرگز برای ترمیم زندگی، رفع مشکلات زناشویی و محکم شدن بنیان های سست خانواده اقدام به بچه دار شدن نکنید.

اختلاف سنی:

مسئله اختلاف سنی زوجین برای بچه دار شدن مهم است. ممکن است اختلاف آنقدر زیاد باشد که زن در سن مناسب بارداری و مرد در سنین حساس تر باشند. همچنین در مواردی که زنان سنشان بیشتر از مردان است، برای بارداری باید برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند. همچنین مسئله اختلاف سن بین فرزند اول و دوم برای برخی افراد چالش فکری است؛ که جدای از شرایط محیطی و روانی، 2 تا 7 سال اختلاف مناسب است اما بهترین سن اختلاف بین دو فرزند 3تا5 سال است.اختلاف سنی با فرزندان نیز اهمیت دارد که آن را در مقاله ای دیگر بررسی کرده ایم.

وضعیت مالی مناسب:

یکی از مهمترین پیش شرط ها برای بچه دار شدن، بهره مند بودن از حداقل امکانات رفاهی و اقتصادی است. مسکن مناسب برای نوزاد جدید و درآمد و امکانات کافی بسیار مهم است. عده ای با نادیده گرفتن این مسائل و امیدواری به تقدیر، فرزند خود را در شرایط سخت جسمی و روحی به دنیا آورده و بزرگ می کنند. نبود امکانات و رفاه متوسط در دوران کودکی، در آینده باعث آسیب های جسمی و روحی این کودکان می شود.

تنها بودن:

بسیاری از زوج های جوان دوست دارند چند سال باهم تنها زندگی کنند و از تمام لذت های دو نفره بهره مند شوند. این طبیعی است که یک زوج بخواهند بدون دغدغه و نگرانی، برای هم زندگی کنند اما تصمیم برای بچه دار شدن باید بر اساس توافق دو طرف در مورد ورود یک عضو جدید به زندگی باشد.

وقت کافی:

زن و شوهر باید زمان و انرژِی کافی برای بچه دار شدن را در خود ببینند. مادر و پدری که 10 ساعت تا 12 ساعت در روز  کار می کنند، طبیعتا آمادگی بچه دار شدن را تا سبک تر شدن کارشان ندارند. بچه نیاز به توجه و مراقبت دائمی دارد.

مهارت فرزند پروری:

به طور کلی داشتن مهارت تربیت فرزند مهمترین مسئله در بچه دار شدن است. زوج ها باید بدانند شرایط و بافت جامعه به طور پیوسته در حال تغییر است و بر اساس حدسیات خود و راهنمایی های والدین نمی توانند فرزند کامل و سالمی تربیت کنند. لازم است مهارت های فرزند پروری قبل از اقدام به بارداری، در حین آن و پس از تولد نوزاد توسط یک روانشناس تربیتی به شما آموزش داده شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه زمان مناسب برای بچه دار شدن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع :  زمان و سن مناسب برای بچه دار شدن

  • ۹۷/۱۰/۱۲
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی