هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

نوزاد در ابتدای تولد، بسیاری از حرکات را نمی تواند به صورت ارادی انجام دهد، اما دارای بازتاب ها و رفلکس های فطری مثل بازتاب گونه نوزاد می باشد. بازتاب ها در سن خاصی شروع و در سن خاصی به پایان می رسد. برخی تا بزرگسالی نیز ادامه دارد؛ مثل واکنش طبیعی بستن چشم هنگام نزدیک شدن یک شیء خارجی به آن. والدین باید نسبت به بازتاب ها آگاه بوده و بتوانند در صورت بروز مشکل آن ها را تشخیص دهند و سریعا به پزشک و مشاوره کودک مراجعه نمایند. یکی از این بازتاب ها، بازتاب گونه نوزاد است که در ادامه به آن می پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب های نوزاد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

بازتاب ها چیست؟

بازتاب نوزادان، پاسخ های فطری و خودکار کودک در مقابل تحریکات مختلف است. بازتاب ها واضح ترین الگو های رفتار نوزاد هستند که بسیار سازمان یافته و منظم می باشند. برخی از بازتاب ها ارزش بقا برای نوزاد دارند و اگر این بازتاب ها و رفلکس ها در نوزاد وجود نداشته باشند، نوزاد به طور طبیعی رشد نکرده و نمی تواند  نیازهای اولیه خود را رفع کند. بازتاب ها کمک می کند تا نوزاد تعامل خشنود کننده ای با مادر داشته باشد. وقتی نوزاد واکنشی نشان می دهد، مادر را تشویق می کند تا با محبت به او پاسخ داده، او را تشویق کرده و احساس شایستگی و رضایت کند. همچنین بازتاب ها به والدین کمک می کنند تا بدانند از چه روش هایی می توانند نوزاد خود را آرام کنند.

 

وظیفه بازتاب گونه نوزاد

بازتاب گونه نوزاد یا rooting، یکی از مهم ترین بازتاب های دوران نوزادی است؛ به کمک آن، نوزاد می تواند سینه مادر را روی صورت خود حس کرده و دهان خود را به سمت آن ببرد. این بازتاب برای بقای نوزاد بسیار مهم است. به این بازتاب، بازتاب جستجو کردن نیز گفته می شود و پیش زمینه ای برای بازتاب مکیدن می باشد.

 

روش تحریک و پاسخ بازتاب گونه نوزاد

برای این که بتوانید این عمل را در نوزاد خود کشف و آزمایش کنید، گونه نوزاد، نزدیک لب ها و گوشه دهان او را نوازش کنید. کودک باید بتواند محرک را پیدا کرده و دهان خود را به سمت آن ببرد. متوجه خواهید شد که کودک، پس از لمس گونه، لب های خود را به حالت غنچه (برای مکیدن) در می آورد. می توانید از این طریق، گرسنه بودن او را بفهمید. کودکان فقط زمانهایی که گرسنه هستند و یا فرد دیگری گونه اش را لمس کند این رفلکس را نشان می دهند، وگرنه با لمس خود نوزاد این اتفاق نمی افتد.

 

سن بروز و ناپدید شدن بازتاب گونه نوزاد

معمولا این بازتاب ها برای دوران نوزادی است و باید در زمان مشخصی ناپدید شوند. هم نبودن آنها، هم زودتر یا دیرتر ناپدید شدن بازتاب ها می تواند آسیب زا بوده و پیش بینی کننده مشکلات بعدی مثل آسیب مغزی باشد. بازتاب گونه تا 3 هفته وجود خواهد داشت و پس از آن ناپدید خواهد شد. بعد از 3 هفته نوزاد می تواند سر خود را به صورت ارادی چرخانده و به سمت سینه مادر حرکت دهد و دیگر نیازی به این رفلکس طبیعی نیست. برای اطلاعات بیشتر از سلامت رشد نوزاد خود به مقاله مراحل رشد کودک یک ساله مراجعه کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب های نوزاد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : بازتاب گونه نوزاد

  • ۹۷/۱۰/۱۴
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی