هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

بی انگیزگی به طور کلی، نداشتن انرژی و محرک کافی برای انجام دادن هر کاری است. نداشتن انگیزه به خودی خود، مسئله حادی نیست اما اگر نادیده گرفته شود و برای درمان آن به گذشت زمان اکتفا کنید، مسئله پیچیده تر خواهد شد. بی انگیزه ام، خسته ام، حوصله هیچ کاری ندارم، احساس می کنم افسرده ام، همسرم مرا نمی فهمد و ... این جملات و اصطلاحات را خیلی از شما هر روزه می شنوید و با آنها سر و کار دارید. در این مطلب، شما را با مهمترین جنبه های بی انگیزگی، بی انگیزگی پس از ازدواج و بر طرف کردن این مشکل آشنا خواهیم کرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان بی انگیزگی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

علل بی انگیزگی چیست؟

انگیزه نیروی محرکه انسان ها برای رسیدن به اهداف و خواسته هایشان است. اما گاهی با وجود این نیرو و اراده، هدفی وجود ندارد یا اگر اهدافی هم هست، آنقدر دور از دسترس، مبهم و از هم گسیخته است که راه رسیدن به آن مشخص نیست. بنابراین مهم ترین علت بی انگیزگی، نداشتن هدف منطقی و در دسترس است. بی انگیزگی در هر دوره ای از زندگی دلیل متفاوتی دارد و نباید هر بار آن را مثل قبل نگاه کرد، اما عمده ترین دلایل بی انگیزگی عبارتند از:

نداشتن اعتماد به نفس:

رابطه اعتماد به نفس و انگیزه رابطه ای دو طرفه است. به نحوی که بی انگیزگی باعث عدم کارایی شما می شود؛ این عدم کارایی، باعث احساس ناکارآمدی، مفید نبودن و در نهایت کاهش اعتماد به نفس می شود. فقدان اعتماد به نفس به شما می گوید تو هیچ کار مفیدی نمی توانی بکنی.

افسردگی:

نداشتن انگیزه و اعتماد به نفس، زیر مجموعه های اختلال افسردگی می باشند. افسردگی یک معضل بسیار شایع و آزار دهنده است و اگر در زمان مناسب به آن توجه نشود می تواند باعث پایین آمدن کیفیت زندگی شما بشود. افسردگی یک روند صعودی دارد، یعنی از مقدار کم شروع شده و به افسردگی حاد می رسد. لازم است که در صورت مشاهده کوچکترینعلائم افسردگی و قبل از رسیدن به مرحله حاد به روانشناس مراجعه کنید.

نداشتن محرک بیرونی:

انگیزه، محرک درونی انسان هاست. نیرویی که از درون شما را تقویت می کند. اما یکی از عوامل موثر در ایجاد انگیزه های درونی محرک های بیرونی است. نیاز به تشویق، تایید، پول، امکانات، توجه و ... برخی از این محرک های درونی می باشند.

سبک زندگی ناسالم:

عدم تحرک، نداشتن فعالیت مفید، مصرف مواد مخدر و الکل، مقایسه دائم خود با دیگران، نداشتن خودشناسی، ارتباط معیوب با اطرافیان و ... برخی از موارد سبک زندگی ناسالم هستند که موجب بی انگیزگی می شوند.

نداشتن مهارت سازگاری و حل مسئله:

اینکه شما ندانید در هر مرحله از زندگی باید چه کنید و نسبت به تغییرات چه واکنشی نشان دهید، نیاز به فراگیری مهارت های حل مسئله و سازگاری دارید. این دو مهارت مهم، مانند هر مهارت دیگری قابل یادگیری است. افراد سالم و با انگیزه، می دانند که چگونه باید در مقابل اتفاقات مختلف اقدام کنند و می توانند خود را برای تمام شرایط، آماده نگه دارند.

 

بی انگیزگی پس از ازدواج، معضل زوج های جوان

افسردگی و بی انگیزگی پس از ازدواج، امری بسیار عادی اما آسیب زاست که معمولا در خانم ها اتفاق می افتد. آنها فکر می کنند که اگر ازدواج نمی کردند یا با یک شخص دیگر ازدواج می کردند، می توانستند به هر چیزی که می خواستند برسند. گاهی حتی زوجین برای درمان بی انگیزگی تصمیم به بچه دار شدن می گیرند، اما باید بدانید درمان یک زن بی انگیزه بسیار راحت تر از یک مادر بی انگیزه است. جدای از تاثیر همسر و فرزندان در بی انگیزگی، نقش خود فرد در جدی گرفتن اهداف و رویاها بسیار مهم است. برخی از دلایل بی انگیزگی پس از ازدواج به شرح زیر است.

نداشتن شناخت از جنس مخالف:

مردان اکثرا زمان زیادی بیرون از منزل و در محیط کار هستند، حتی اگر دچار بی انگیزگی شوند، ناچارند که کار خود را انجام دهند. اما زنان، به خصوص زنان خانه دار، اکثر اوقات در خانه تنها هستند و وقتی همسرشان می آید از او انتظار دارند که توجه کافی به او داشته باشد. این مسئله به دلیل عدم شناخت هر دو جنس از یکدیگر بوده، اما قابل حل می باشد. مردان باید نیازهای زن و زنان باید نیازهای مرد را بدانند و در زندگی تا حد امکان در مورد این مسائل صحبت کنند.

وظایف و نقش جدید:

معمولا تصورات زوجین پیش از ازدواج با چیزی که بعد از ازدواج برای آن ها اتفاق می افتد بسیار متفاوت است؛ این مسئله ناشی از عدم آگاهی و شناخت آن ها از مقوله ازدواج می باشد. لازم است زوجین پیش از ازدواج به طور کامل نسبت به وظایف خود آگاهی پیدا کنند و در این مسیر، مشاوره پیش از ازدواج جدی و مستمر بسیار مهم است.

نداشتن شناخت از فرد مقابل:

شناخت همسر پیش از ازدواج، به شما کمک می کند تا علایق، ارزش ها و خط قرمز های طرف مقابل را بشناسید و نسبت به آن ها برای ازدواج خود تصمیم بگیرید. بسیاری از جوانان فکر می کنند زندگی فقط عاشقانه هاییست که پیش از ازدواج با آن مواجه شده اند. در صورتی که زندگی زیر یک سقف بسیار متفاوت است و این عدم شناخت به مرور زمان باعث شوکه شدن و بی انگیزگی می شود.

وابستگی به والدین:

وابستگی یکی از زوجین یا هر دو آن ها به والدین خود، باعث عدم تعادل در انتظارات و توقعات زن و شوهر از هم می شود. ارتباط زیاد با خانواده، تعارض در زندگی زناشویی را ایجاد می کند. این مسائل باعث می شود زن و شوهر نتوانند با توقعات منطقی از هم، زندگی خود را هدفمند و جذاب پیش ببرند.

 

چگونه افکار گذشته باعث بی انگیزگی می شود؟

غرق شدن در حسرت ها، عشق ها، رویاها و اشتباهات گذشته باعث می شود که شما نتوانید از زمان حال خود لذت ببرید. شما دائما زندگی خود، همسر و شرایطتان را با گذشته مقایسه می کنید و دچار ناامیدی می شوید. بدترین اتفاق، زمانی است که شما ازدواج کرده اید و همسر خود را با خواستگارها یا معشوقه های سابق خود مقایسه می کنید. این مسئله شما را دچار بی انگیزگی و افسردگی خواهد کرد و ممکن است برای تغییر این جریان، حتی تصمیم به جدایی نیز بگیرید.

 

آینده مبهم و بی انگیزگی

بسیاری از افراد، همیشه بدی ها را می بینند و بدترین شرایط را برای آینده خود متصور می شوند. نگرانی از کار، درآمد، ازدواج، تحصیل و بسیاری از افکاری که تا زمان نگذرد تکلیف آن ها مشخص نیست، باعث می شود فرد هیچ حرکتی نکند و این ناامیدی به مرور زمان باعث بی انگیزگی و افسردگی می شود. باید یاد بگیرید در زمان حال زندگی کنید.

 

هدفمندی؛ درمان بی انگیزگی

همانطور که گفتیم، هیچ چیز مانند داشتن هدف، به شما انگیزه نمی دهد. اما اینکه هدف تا چه اندازه منطقی است و برای رسیدن به آن چه کارهایی لازم است بکنید، در این راه بسیار مهم است. باید هدفی که مشخص می کنید متناسب با امکانات، شرایط زندگی و علایق و رویا های خودتان باشد. یکی از مهمترین فاکتورهای افزایش انگیزه و هدفمندی، داشتن شغل یا فعالیتی است که متناسب با تمایلات شما باشد. این کار به افزایش اعتماد به نفس شما کمک می کند و اگر با درآمد همراه باشد، انگیزه شما را برای پیشرفت بیشتر خواهد کرد. برای آگاهی از چگونگی انتخاب شغل مناسب کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان بی انگیزگی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : شناسایی علل و درمان بی انگیزگی

  • ۹۷/۱۰/۱۴
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی