هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

رفتار قاطعانه در محل کار و دیگر فضاهای رسمی به شما کمک می کند تا بتوانید بدون آن که تنشی میان شما و همکارانتان پیش آید، به خواسته های خود برسید. شاید شما هم این تجربه را داشته اید که به دلیل عدم ابراز خواسته و هیجاناتتون در معذوریت هایی قرار گرفته اید که دیگر راه گریزی برایتان باقی نگذاشته است. شاید از خود پرسیده اید که چرا یک "نه " نگفتم تا این همه دردسر را متحمل نشوم. چرا باید اینقدر ضعیف عمل کنم؟ چرا به خاطر عدم تواناییم در نه گفتن همیشه مسئولیت هایی را به عهده می گیرم که به من مربوط نمی شود؟ در این مقاله درباره اصول قاطعیت و چگونگی رسیدن به آن توضیح داده ایم. شما می توانید با دریافت مشاوره روانشناسی به علت های ریشه ای عدم قاطعیت خود پی برده و در تمام زمینه های زندگی خود مهارت رفتار قاطعانه را پیش ببرید.


برای دریافت مشاوره در زمینه فراگیری رفتار قاطعانه می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

رفتار قاطعانه یعنی چه؟

رفتار قاطعانه به معنای داشتن مهارت ابراز هیجانات، عواطف و خواسته هاست به گونه ای که منجر به آسیب زدن به دیگری نشود. اغلب ترس از طرد شدن و از دست دادن دیگران مانع از بیان خواسته ها و ابراز هیجانات می شود. گاهی این ترس آن قدر شدید می شود که در بسیاری از موقعیت ها کارها و رفتارهایی انجام می دهید که تنها به خاطر راضی نگه داشتن دیگران خواهد بود. 

به همین ترتیب برای راضی نگه داشتن آن ها از خود می گذرید تا به آنچه از شما می خواهند جامه عمل بپوشانید. شاید این پاداش های لفظی و تحسین و تمجیدهای قلابی آن ها شما را تا مدتی راضی نگه دارد اما از یک جایی به بعد جز متوقع کردن دیگران و حس قربانی بودن چیزی برایتان باقی نمی ماند. قاطعیت به این معناست که  صریح و روشن خود را ابراز کنید و این ابراز به گونه ای باشد که عواطف، جایگاه و مرزهای دیگری را نشکنید. از خود و خواسته های خود گفتن با در نظر گرفتن احساسات سایرین هنری است که آن را رفتار قاطعانه می نامیم. همچنین شما می توانید با مطالعه ارتباط موثر برای بهبود روابط خود نیز قدم بردارید.

چرا باید قاطع باشیم؟

هر رفتاری که از شما سر می زند علاوه بر واکنشی که در دیگران بر می انگیزاند، تصویری نو از خود در ذهنتان نیز رقم می زند. مهم ترین اثر قاطعیت تصویری است که از خودتان در ذهن می سازید. هر چه رفتارها روشن و مبتنی بر تصمیم گیری های راسخ شما باشد و حس آزادی در بیان خواسته ها داشته باشید؛ تصویری که از خود می سازید نیز قدرتمندانه و معتمد به نفس خواهد بود. اگر هر بار در مواجه با دیگران موضع رودربایستی اختیار کنید و از حقوق شخصی برای سایرین بگذرید یک تصویر مخدوش از خود در ذهنتان ایجاد می کنید.

معمولا تصاویر ضعیفی که به دلیل اتخاذ این رفتارهای معیوب در ذهنتان ساخته می شود منجر به خودگویی های منفی می شود. شاید مرتبا خود را به دلیل ناتوانی در نه گفتن و یا ابراز نکردن هیجاناتتان مورد تنبیه و توبیخ قرار دهید که در دراز مدت زمینه ساز اضطراب و افسردگی خواهد شد.

داشتن رفتارهای قاطعانه در ساختن تصویر ذهنی دیگران از شما نیز سهم مهمی دارد. زمانی که دیگران شما را صاحب مرزهای روشن و تعیین شده ای بدانند کمتر در موضع آسیب و یا سوء استفاده قرار خواهید گرفت. نتیجتا با یادگیری مهارت های رفتار قاطعانه هم کمتر آسیب می زنید و هم کمتر آسیب می خورید.

  

چگونه در فضای رسمی رفتار قاطعانه داشته باشیم؟

شاید در همه موقعیت ها و زمینه ها قاطعانه برخورد نمی کنید یعنی چه آشنا و چه غریبه را در هر شرایطی مقدم بر خود می دانید و به آن ها نه نمی گویید یا ممکن است فقط در موقعیت های خاص رفتارهایی که فاقد جرات ورزی هست را در پی بگیرید. مثلا یکی از محیط هایی که اغلب افراد در رودربایستی قرار می گیرند و بلد نیستند که چگونه از حق و حقوق خود دفاع و خواسته خود را بیان کنند، فضاهای رسمی است. برای این که در این فضاها هم نه گفته شود، هم خواسته بیان شود و هم دچار تنش های احتمال نشوید لازم است که فنون مرحله به مرحله بازخورد قاطعانه در فضاهای رسمی را بدانید.

  1. توصیف موقعیت با زبان خبری یا وصفی: جمله خود را با  " وقتی..." شروع کنید.
  2. بیان احساسات: " من احساس می کنم..."
  3. خواسته های خود را آن گونه که مایل هستید رخ دهند بگویید: " ترجیح من اینه که ..."
  4. پیامدهای مثبت و منفی ترجیح تان را بگویید: " اگر ... آن گاه( اتفاق مثبت) و اگر ... آن گاه ( اتفاق منفی)

مثال؛ موقعیتی که رئییس شما می خواهد جمعه ها هم سرکار بیایید:

  1. وقتی شما از من می خواهید که جمعه ها هم سر کار باشم
  2. من احساس می کنم که نیاز من به استراحت و گذراندن وقت با خانواده در نظر گرفته نمی شود.
  3. ترجیح من این است که جمعه ها جزو روزهای تعطیل من محسوب شود
  4. اگر من جمعه ها سرکار نیایم آن گاه در طی هفت روز آینده انرژی بیشتری برای انجام کارها دارم و سطح کیفی کار را بالاتر می برم و اگر مجبور باشم که جمعه سرکار باشم قطعا تمام هفته را با خستگی و بی حوصلگی کارها را انجام می دهم.

 

نکات پایانی

  • قاطعیت یعنی مهارت توانایی ابراز خود
  • قاطعیت یعنی نه بگویید بدون آن که مرزی شکسته شود.
  • برای این که در فضاهای رسمی رفتار قاطعانه داشته باشید؛ لازم است که تکنیک آن را تمرین کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه فراگیری رفتار قاطعانه می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : رفتار قاطعانه در فضاهای رسمی⁩ | اصول قاطعیت

  • ۹۷/۱۰/۱۶
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی