هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

از پوشک گرفتن موقعیتی استرس زا برای کودک به شمار می رود. از پوشک گرفتن یکی از مراحل حساس در زندگی کودک به شمار می رود که پیش نیاز آن داشتن آمادگی برای این مرحله می باشد. زمان و شیوه رفتار شما هنگام از پوشک گرفتنکودکتان اهمیت زیادی دارد. اگر این کار به درستی انجام نشود ممکن است باعث مشکلات عاطفی در کودک شود که حتی سال های بزرگسالی زندگی او را تحت تاثیر قرار می دهد. در این مقاله به بررسی زمان مناسب برای از پوشک گرفتن و بهترین شیوه اعمال آن می پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه از پوشک گرفتن کودک می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

چه زمانی کودک آماده از پوشک گرفتن است؟

با تکامل مغز و سیستم عصبی مرکزی، کودک به تدریح توانایی کنترل مثانه اش را به دست می آورد. بیشتر کودکان بین 2 تا 3 سالگی آمادگی لازم برای از پوشک گرفتن را به دست می آورند، بعضی از کودکان زودتر و برخی دیرتر به این مرحله می‌رسند. این مرحله باید به درستی و در زمان مناسب سپری شود. شاید در ابتدا فکر کنید که پروسه ای طاقت فرسا است ولی نتیجه اش استقلال کودک و کم شدن مسئولیت خودتان است. به مجموعه رفتارهای فرزند خود توجه کنید. نشانه های آمادگی کودکان برای از پوشک گرفتن:

  • زمانی که کودک با حرف زدن و اشاره به شما می فهماند که دستشویی دارد یا به محض خیس شدن پوشک سریع به شما اطلاع می دهد.
  • از شما استقلال بیشتری می خواهد.
  • از شما تقلید می کند و هر وقت به دستشویی می روید دنبال تان می آید و اصرار دارد به داخل توالت بیاید.
  • زمانی که متوجه می شوید چند روزی است که بیشتر از 2 ساعت پوشکش خشک می ماند.

 

قیمت بالای پوشک و عجله والدین!

ممکن است به دلیل افزایش قیمت پوشک بخواهید پیش از آمادگی کودک، او را از پوشک بگیرید. از پوشک گرفتن کودک زمانی که آمادگی ندارد باعث می شود او مدفوع یا ادرار خود را حبس کند و دچار مشکلات جدی یبوست شود، همچنین اضطرابی که در او شکل می گیرد که تاثیر منفی بر شخصیت او در آینده خواهد گذاشت. پس به جای عجله به دنبال جایگزین کردن یک پوشک خوب باشید. 

 

فشار برای پیشرفت سریع کودک!

تهدید، سرزنش و کتک زدن کودک به خاطر ناتوانی در کنترل ادرار و مدفوع و کثیف کردن خانه شرایط را بدتر می کند و نتیجه عکس دارد. در این حالت بعضی کودکان لجبازی می کنند یا برخی دیگر دچار اضطراب شدید و وسواس می شوند. حتی اگر این اعمال باعث پیشرفت کودک در این زمینه شود آثار روانی منفی آن در آینده خودش را نشان می دهند. اگر کودک در این مرحله از زندگی آسیب ببیند نمی تواند خود را برای بحران های آینده آماده کند.

 

با لجبازی کودک چه کنیم؟

در مدت زمان آموزش و باز کردن پوشک ممکن است کودک خودش را خیس کند و خانه کثیف شود. عصبانیت و پرخاشگری باعث می شود تجربه بدی در ذهن او شکل بگیرد در نتیجه کودک شروع به لجبازی می کند. از پوشک گرفتن کودک طی مراحلی انجام می شود که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

استفاده از پوشک های شورتی

در روزهای اول می توانید از پوشک های شورتی استفاده کنید تا کودک به این روند عادت کند، هم خانه کثیف نشود و هم بتواند در صورت نیاز آن را سریع در بیاورد.

در نظر گرفتن روحیه کودک

زمانی که کودک سرحال و خوشحال است بهترین زمان برای شروع اولین روز یادگیری دستشویی رفتن است. در طول آموزش نباید به کودک فشار بیاورید. از روزی دو ساعت شروع کنید و این زمان را به تدریح افزایش دهید.

تشویق کردن کودک

هیج وقت او را مجبور نکنید سر کاسه توالت بنشیند فقط به او یاد بدهید و از او بخواهید این کار را انجام دهد. هر زمان که کودک به شما می گوید دستشویی دارد یا به توالت می رود او را زبانی تشویق کنید به عنوان مثال به او بگویید بهت افتخار می کنم، در کنارش از تشویق های عملی هم استفاده کنید. برای اطلاع از روش های تشویق کودک کلیک کنید.

ایجاد عادت دستشویی رفتن در کودک

کودکان نمی توانند در مورد زمان دستشویی رفتن خود پیش بینی درستی داشته باشند. این توانایی را به تدریج در کودک ایجاد کنید. سعی کنید بین فواصل دستشویی رفتن و فعالیت هایی که برای او لذت بخش است ارتباط ایجاد کنید. قبل از بیرون رفتن برای بازی کردن یا قبل از غذا خوردن و ... از او بخواهید به دستشویی برود.

از بین بردن ترس کودک از دستشویی

برای از بین بردن ترس کودک، می توانید از توالت های بچگانه در قسمتی از خانه استفاده کنید. اگر کودک دوست دارد عروسک یا اسباب بازی اش را با خود به دستشویی بیاورد مانع او نشوید. بعد از مدت زمانی مثلا هر نیم ساعت او را به دستشویی ببرید تا به این فضا عادت کند، در این زمان می توانید برایش قصه تعریف کنید.

صبور بودن

داشتن صبر و حوصله از پارامترهای مهمِ از پوشک گرفتن کودک است. معمولا کودک بین 3 تا 6 ماه یاد می گیرد بدون کمک به توالت برود. عصبانی نشوید و از کودک براساس توانایی اش انتظار داشته باشید. اگر بعد از چند روز مقاومت کرد دو سه روز به او زمان بدهید و دوباره آموزش را شروع کنید. از گفتن واژه های که بار منفی دارند مانند کثیف، نجس و ... پرهیز کنید چرا که کودک احساس گناه می کند.

 

مدت زمان آموزش دستشویی رفتن چقدر است؟

اینکه کودکتان در چند روز یاد می گیرد که به دستشویی برود موضوعی بسیار فردی است. بعضی از کودکان مخصوصا دخترها زود تر یاد می گیرند. این بازه می تواند بین 10 روز تا چند ماه متغیر باشد. توجه داشته باشید که ممکن است کودک در پی یادگیری دوره هایی از افت نشان دهد و نتواند خودش را کنترل کند، در این مواقع او را سرزنش نکنید.

 

شب ادراری

کنترل دفع ادرار در شب به زمان بیشتری نیاز دارد. اگر فرزندتان یاد بگیرد در طول روز خود را خیس نکند، نیازی به پوشک نداشته باشد و خودش به تنهایی به دستشویی برود می توانید برای گرفتن پوشک در شب برنامه ریزی کنید. معمولا بچه ها حدود 3 تا 6 ماه بعد از پوشک نشدن در روز، می توانند مثانه خود را در شب کنترل کنند. اگر در طول هفته کودک، دوبار یا کمتر خود را خیس کند، به تدریج می توانید پوشک شبانه او را هم حذف کنید. اما در مواقعی شب ادرای کودکان می تواند دلیلی بر یک مشکل باشد که نیازمند بررسی است.

 

نکته آخر

اگر بعد از یک هفته آموزش تلاش هایتان بی ثمر بود و کودک علاقه ای به رفتن به دستشویی نشان نداد فعلا آموزش را متوقف کنید و یک یا دو ماه دیگر آموزش را شروع کنید. اگر فرزندتان بعد از سه سالگی به دلیل از پوشک گرفتن هنوز دچار اضطراب می شود یا پس از یک دوره یادگیری توالت رفتن دچار افت ناگهانی در عملکرد شده است نیاز به بررسی است که برای این منظور می توانید از یک مشاوره کودک کمک بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه از پوشک گرفتن کودک می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : نحوه صحیح از پوشک گرفتن نوزاد | از پوشک گرفتن کودک

  • ۹۷/۱۰/۱۶
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی