هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

غم غربت شرایطی است که فرد از وطن و خانه خود دور بوده و احساس دلتنگی و اندوه شدیدی را تجربه می کند. دلتنگی برای نزدیکان، شرایط فرهنگی و دشواری های موجود در مهاجرت باعث ایجاد احساس غم غربت می شوند. بسیاری از افراد با وجود انتخاب خودشان برای مهاجرت نیز دچار دلتنگی و حسرت می شوند. خلق پایین، بی انگیزگی، افسردگی، بیکاری از پیامدهای غم غربت هستند. بیشتر افراد برای داشتن یک زندگی شاد اقدام به مهاجرت می کنند. غم غربت مانع از رسیدن به این هدف شده و تمام ابعاد زندگی فرد را می تواند تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله ابتدا علل غم غربت سپس راه های مقابله با آن را بررسی کرده ایم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه غم غربت و راه های مقابله با آن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

چرا احساس غم غربت داریم؟

در غربت معمولا کمبود سه نیاز اساسی؛ نیاز به دوست داشته شدن، احترام و امنیت باعث احساس غم غربت می شوند. برای مقابله با غم غربت باید ابتدا دلایل آن را بدانید. در ادامه به دلایلی که این سه محور را تحت تاثیر قرار می دهند اشاره می کنیم.

دلتنگی برای خانواده و نزدیکان

شما در هر سنی که باشید در صورت دور شدن از خانواده و دوستان ممکن است دلتنگ آن ها شوید. دوری از خانواده یکی از مهم ترین دلایل غم غربت است. خانواده در درجه اول سپس دوری از دوستان صمیمی و نزدیک باعث غم غربت می شود. اما گاهی ممکن است یک نسبت دور فامیلی نیز شما را به دلتنگی و احساس غربت برساند. هر از گاهی دیدن آشنایان قدیمی احساس خوبی به شما می دهد که در غربت از آن محروم هستید.

بدرفتاری و نژادپرستی

در بسیاری از کشورها با مهاجران به شیوه درستی رفتار نمی شود. این رفتار نادرست ممکن است از ایجاد محدودیت برای اتباع خارجی تا توهین و نژادپرستی را شامل شود. برای مثال مشاغل درجه یک برای شهروندان همان کشور است و کارهای سنگین و با مزد کمتر را برای مهاجران در نظر می گیرند. گویی این را بهایی برای پناه دادن به مهاجران در نظر می گیرند.

مهاجرت اجباری

افرادی که به هر دلیلی مجبور به مهاجرت می شوند غم غربت بیشتری تجربه می کنند. دیپورت شدن یا شرایط سخت کشور مقصد غم غربت را برای مهاجران اجباری بیشتر می کند. اگر مجبور به مهاجرت شده اید ممکن است با دشواری های بسیار زیاد و پیش بینی نشده ای روبرو شوید. در این شرایط تلاش بیشتری برای به کارگیری روش های مقابله با غم غربت لازم خواهد بود.

جزئیات مهم تر از چیزی است که تصور کنید

شاید برای افرادی که غربت را تجربه نکرده اند عجیب به نظر برسد اما چیزهای کوچکی مثل آب و هوا، غذاهای محلی و آداب و رسوم ساده روزمره نیز می توانند باعث احساس غم غربت شوند. همه ما تجربه شرایطی را داشته ایم که به محض از دست دادن چیزی دلمان برایش تنگ شود. چیزهای ساده ای مثل صدای مردمی که به زبان خودتان صحبت می کنند نیز ممکن است در شما احساس غم غربت ایجاد کنند.

 

حمایت از خانواده در غربت

ممکن است خود شما به خاطر دلایلی که برای خود دارید مشکل کمتری با مهاجرت داشته باشید اما اعضای خانواده شما به خاطر نارضایتی مشکل بیشتری را تجربه کنند. کودکانی که در یک مهاجرت خانوادگی شرکت می کنند برای سایر اعضای خانواده یا دوستان خود دلتنگی می کنند. در این شرایط شما می توانید کنار خانواده خود باشید و با صحبت کردن از احساسات آن ها و به کارگیری روش هایی که برای مقابله با غم غربت ذکر خواهیم کرد به آن ها کمک کنید. به طور مثال می توانید برای نشان دادن حمایت خود به آن ها برای پیدا کردن شغل و دوستان جدید کمک کنید.

 

مقابله با غم غربت

روش های مختلفی برای مقابله با غم غربت وجود دارد. در ادامه مهم ترین راه های مقابله با غم غربت را مرور می کنیم.

پیدا کردن دوستان جدید

هرچند به هر حال دلتنگی برای خانواده یا دوستان خیلی قدیمی را نمی توان با یک دوست جدید از بین برد اما می تواند برای مقابله با غم غربت موثر باشد. دوستان جدید می توانند از شدت دلتنگی شما برای اعضای خانواده و دوستان قدیمی کم کنند. اوقات خوشی را که با دوستان جدید سپری می کنید غم کمتری به سراغ شما خواهد آمد.

حسرت گذشته را نخورید

همه ما وقتی چیزی را از دست می دهیم برای آن سوگواری می کنیم اما باید دید واقعا چقدر آن را دوست داشته ایم؟ بسیاری از مهاجرین چیزی را که از دست داده اند دوست نداشته اند چرا که به قدری سخت بوده که یا مجبور به مهاجرت شده اند یا از دست دادن آن را انتخاب کرده اند. با این حال وقتی از وطن خود دور می شوند آن را در ذهن خود بسیار ایده آل می بینند. واقع بین باشید و در نظر بگیرید که شرایط گذشته شما نامناسب بوده که شما مهاجرت کرده اید یا مجبور به این کار شده اید.

تغییر محل زندگی

عمده دلایلی که برای ایجاد احساس غم غربت ذکر شد بسته به محل زندگی ممکن است تغییر کرده، کم و زیاد شود. گاهی نیز اگر امکان بازگشت به وطن وجود داشته باشد می توانید برای همیشه این غم را از خود دور کنید. البته در صورت بازگشت به وطن ممکن است احساس افسردگی تمام نشود.

تکرار شرایط خانه در مقصد مهاجرت

وسایل و محیطی که در وطن خود داشتید یا کارهایی که در آن زمان و مکان انجام می دادید را تا جایی که ممکن است بازسازی کنید. این کار با پر کردن خانه جدید از یادگاری های خانه قدیم برای تشدید سوگواری متفاوت است. با این کار احساس خانه بودن را در محل زندگی جدید خود ایجاد می کنید و لزوما به معنای یادآوری خانه قدیمی تان نیست. با همان افرادی که در وطن خود در ارتباط بودید صحبت کنید.

مبارزه با افسردگی

پس از مدتی که در مکان جدید زندگی می کنید علائم افسردگی به سراغ تان می آید. اگر راه های ذکر شده هیچ تاثیری برای شما نداشت ممکن است دچار اختلال افسردگی شده باشید. در این شرایط بهتر است برای درمان افسردگی به یک متخصص روانشناسی مراجعه کنید. نگران نباشید برای درمان افسردگی حتما نیاز به مصرف قرص ندارید برای اطلاع از روش هایدرمان افسردگی بدون دارو کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه غم غربت و راه های مقابله با آن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع :  غم غربت و راه های تسکین آن

  • ۹۷/۱۰/۱۷
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی