هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

بازتاب خزیدن نوزاد یا Crawling reflex یکی از بازتاب‌های طبیعی و فطری کودکتان می باشد که با خود به این دنیا آورده است. از آن جا که نوزاد هنوز حرکات ارادی را یاد نگرفته، برای زنده ماندن نیاز دارد که با حرکاتی فطری از خودش محافظت کند. این بازتاب‌ها نشانه سلامت کودک شما هستند. بازتاب خزیدن نوزاد مانند بسیاری از دیگر بازتاب های نوزادی پس از مدتی محو می شود. در صورتی که تبدیل به حرکات ارادی نشود می تواند نشان دهنده یک مشکل باشد. در این مقاله درباره بازتاب خزیدن نوزاد توضیح می‌دهیم تا با وضعیت سلامت نوزادتان بیشتر آشنا شوید.

 

برای دریافت مشاوره کودک و نوزاد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

بازتاب چیست؟

بازتاب یا reflex پاسخ‌های حرکتی غیرارادی و خودبه‌خودی به یک محرک بیرونی است که برای بقای انسان لازم هستند. بعضی بازتاب‌ها همیشه در بدن شما وجود دارند، مانند عطسه و بازتاب پرش زانو اما بازتاب‌های نوزادی ویژه سن خاصی هستند و اغلب به صورت طبیعی باید از بین بروند.

بازتاب‌های نوزادی از آغاز تولد حضور دارند، اما به طور طبیعی در سال اول زندگی از بین می‌روند. وجود بازتاب‌های نوزادی پس از زمانی که باید به طور طبیعی محو شوند و یا در بزرگسالی می‌تواند نشان‌دهنده وجود آسیب‌های عصبی و یا بیماری باشد. تمامی بازتاب‌های نوزادی در بدو تولد توسط ماما یا پزشک بررسی می‌شود تا در صورت وجود مشکلی خاص نوزاد تحت آزمایش‌های ویژه قرار گیرد.

 

نحوه مشاهده بازتاب خزیدن

برای مشاهده بازتاب خزیدن، نوزادتان را روی شکم بر روی یک سطح صاف قرار دهید و کف پاهایش را به طور متناوب با انگشت فشار دهید. در پی این حرکت پاهای نوزاد به حالت خزیدن حرکت می‌کند و به طور متناوب خم و راست می‌شود. این حالت با خزیدن ارادی نوزاد که بعد از محو شدن این بازتاب به وجود می‌آید متفاوت است.

 

عملکرد بازتاب خزیدن

بازتاب خزیدن، عضلات نوزاد شما را برای حرکت ارادی چهار دست و پا رفتن آماده می‌کند. این بازتاب برای خزیدن ارادی و چهار دست و پا رفتن در مراحل بعدی لازم است. نوزاد در مرحله اول از بازتاب غیرارادی خزیدن برخوردار است، پس از آن که بازتاب خزیدن نوزاد محو شد سینه‌ خیز رفتن شروع می‌شود و در آخر نوزاد چهار دست و پا حرکت می‌کند.

همچنین بازتاب خزیدن با تحریک قسمت‌های مختلف مغز، برای یادگیری در آینده مفید هست. تکرار حرکت بازوها و پاها باعث سازماندهی تحریکات عصب‌ها می‌شود و به پردازش‌های شناختی بعدی کودک کمک می‌کند.

 

سن شروع و پایان بازتاب خزیدن نوزاد

به طور طبیعی بازتاب خزیدن نوزاد تا حدود 3 الی 4 ماهگی ادامه پیدا می‌کند. پس از آن به جهت آماده شدن نوزاد برای خزیدن ارادی و چهار دست و پا رفتن باید بازتاب خزیدن از بین رفته باشد. زمان شروع خزیدن و چهار دست و پا رفتن بین کودکان تفاوت‌هایی وجود دارد. پس از ناپدید شدن بازتاب خزیدن به طور میانگین، حدود نه‌ماهگی خزیدن ارادی شروع شده و حدود 10ماهگی چهار دست و پا راه رفتن آغاز می‌شود. با این وجود که اکثر کودکان همین توالی را برای حرکت طی می‌کنند اما ممکن است بعضی از آن‌ها یک یا دو مرحله را جهشی بگذرانند و به یک‌باره راه بروند. با اطلاع از روند رشد کودک تا یک سالگی از سلامت او اطمینان حاصل کنید.

 

آسیب‌های مرتبط با بازتاب خزیدن

بازتاب خزیدن نوزاد نیز مانند هر بازتاب دیگری اگر پس از مدت معین محو نشود می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. همان‌طور که گفته شد، خزیدن ارادی و در پی آن چهار دست و پا راه رفتن نوزاد شما بستگی به این دارد که بازتاب خزیدن غیرارادی به موقع ناپدید شده باشد. بنابراین باقی ماندن آن می‌تواند خزیدن و چهار دست و پا رفتن نوزاد شما را به تعویق بیندازد. همچنین باقی ماندن بازتاب خزیدن نوزاد می‌تواند مانع از پیشرفت مهارت‌های حرکتی کودک شما شود و بر روی هماهنگی حرکات او تاثیر می‌گذارد. با مشاوره کودک شما می توانید از تمرینات جسمانی مناسب برای رشد کودک اطلاع کسب کنید.

 

برای دریافت مشاوره کودک و نوزاد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع :  بازتاب خزیدن نوزاد

  • ۹۷/۱۰/۱۸
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی