هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

حتما از این که انگشتتان را روی کف دست نوزادتان قرار می‌دهید و او محکم به انگشت شما چنگ می‌زند احساس خوبی پیدا می‌کنید؛ این همان بازتاب چنگ زدن نوزاد است. چنگ زدن یکی از بازتاب‌های نوزادی که به صورت یک عمل فطری بدون اراده در نوزادان وجود دارد. نوزادان در بدو تولدشان هنوز هیچ رفتار ارادی را یاد نگرفته‌اند، پس باید به وسیله این بازتاب‌ها با محیط برخورد کنند. پس از آن که عضلات کودکتان باهم هماهنگ‌تر شد و او بر روی حرکاتش کنترل پیدا کرد از حالت بازتابی خارج شده و به صورت ارادی در می‌آید. در این مقاله به نکات مهم در مورد بازتاب چنگ زدن نوزاد و آسیب‌های احتمالی آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب های نوزادان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

بازتاب چیست؟

بازتاب ها پاسخ های حرکتی غیر ارادی هستند که بدون فکر در برابر یک ضربه یا لمس اتفاق می‌افتد. برخی بازتاب‌ها دائمی وجود دارند و بعضی دیگر مخصوص سن خاصی هستند. وجود بازتاب در سن مناسب نشانه سلامت است اما می‌تواند وجود یک بازتاب در زمان نامناسب نشانه آسیب عصبی یا بیماری فرد باشد.

بر خلاف دیگر بازتاب‌های انسان که برای همیشه وجود دارند، بازتاب‌های نوزادی از همان آغاز وجود دارند، اما به طور طبیعی در سال اول زندگی از بین می‌روند. وجود بازتاب‌های نوزادی پس از زمانی که باید به طور طبیعی محو شوند و یا وجود آن ها در بزرگسالی می‌تواند نشان‌دهنده یک آسیب‌ عصبی و یا بیماری باشد. تمامی بازتاب‌های نوزادی در بدو تولد توسط ماما یا پزشک بررسی می‌شود تا در صورت وجود مشکلی خاص نوزاد تحت آزمایش‌های ویژه قرار گیرد.

 

نحوه مشاهده بازتاب چنگ زدن نوزاد

اگر انگشتتان یا هر شیء دیگر را کف دست نوزادتان قرار دهید او مشتش را می‌بندد و به انگشت شما چنگ می‌زند. این بازتاب آنقدر قوی است که حتی می‌تواند وزن بدن نوزاد را تحمل کند. یعنی اگر شما انگشتتان را به سمت بالا بکشید، طوری که فاصله آن از تخت خواب زیاد شود او انگشت شما را رها نمی‌کند و بدنش از روی تخت بلند می‌شود و مشت بسته‌شده‌اش می‌تواند به راحتی وزن بدن را تحمل کند.

در نظر داشته باشید که ممکن است بدون هیچ هشدار و پیش‌بینی خاصی نوزاد دستش را باز کند. حرکت معکوس این بازتاب می‌تواند با لمس کردن پشت یا کنار دست نوزاد ایجاد شود. همچنین ممکن است در صورت ایجاد یک صدای بلند و یا حرکت شدید که بازتاب یکه خوردن را به همراه دارد نوزاد دست خودش را باز و شیء را رها کند.

 

عملکرد چنگ زدن نوزاد

تمامی بازتاب‌های نوزاد دارای عملکرد حیاتی برای نوزاد هستند و در طول تکامل برای بقای انسان لازم بوده‌اند. بازتاب چنگ زدن نوزاد، عضلات را برای یادگیری مهارت‌های حرکتی و گرفتن ارادی اشیا آماده می‌کند.

 

سن شروع و پایان چنگ زدن نوزاد

بازتاب چنگ زدن از دوران جنینی وجود دارد و تا حدود 2 تا 4 ماهگی باید به صورت غیرارادی وجود داشته باشد. پس از این زمان به چنگ زدن ارادی تبدیل می شود. 

 

آسیب‌های بازتاب چنگ زدن نوزاد

اگر بازتاب چنگ زدن بیش از 2 تا 4 ماه باقی بماند، این بازتاب به صورت غیرمعمول تاخیر یافته و می‌تواند ایجاد مهارت‌های حرکتی مانند کشیدن و رها کردن و دست‌ورزی‌های ظریف را به تاخیر بیندازد. برای گرفتن ارادی اشیاء نیاز است که بازتاب چنگ زدن از بین رفته باشد. با گذاشتن انگشت در دست نوزادتان و کشیدن دستتان بازتاب را امتحان کنید. اگر به مرور در سن مناسب به صورت ارادی می‌تواند انگشت شما را رها کند یعنی دارد برای مراحل بعدی رشد حرکتی آماده می‌شود. آگاهی از روند رشد کودک تا یک سالگی برای شناسایی نقص در کودک توسط شما ضروری است.

وجود بازتاب چنگ زدن در بزرگسالان نشانه‌ای از یک آسیب است و می‌تواند در اثر آسیب لوب پیشانی مغز و یا نشانگان عروقی قدامی مغزی به وجود بیاید.

 

چگونه به نوزادتان کمک کنید؟

در حدود 4هفتگی به بعد با نوزادتان بازی‌هایی را انجام دهید تا تشویق شود انگشتانش را شل کند. بازی‌هایی مانند لی‌لی حوضک می‌تواند به این فرایند کمک کند. کاری کنید که کودکتان از وجود دست‌هایش آگاه شود. در حین بازی دست او رابا چیزهای نرم و خز مانند قلقلک دهید و یا دستانش را به آرامی ماساژ دهید. تحریک حس لامسه کودک به رشد او کمک می کند. شما می توانید با ماساژ نوزاد، بوسیدن، در آغوش گرفتن و شیر دادن حس لامسه را به طور موثرتری تحریک کنید. برای آن که بتوانید در هر مرحله از رشد نیازهای اساسی کودک خود را به بهترین شکل و بر اساس دستاوردهای علمی نوین بر طرف کنید؛ با یک مشاوره کودک در ارتباط باشید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب های نوزادان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع :  بازتاب چنگ زدن نوزاد

  • ۹۷/۱۰/۱۸
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی