هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

طلاق به هر دلیلی که صورت گرفته باشد، همچنان والدین وظیفه دارند به دنبال راهی برای حفظ سلامت فرزند خود باشند؛ بنابراین چگونگی رفتار با کودک طلاق برای حفظ آرامش و رشد مناسب او اهمیت ویژه ای دارد. آسیب های طلاق والدین خواه نا خواه به کودک نیز منتقل می شود. تغییراتی که در زندگی کودک ایجاد می شود می تواند تربیت او را به خطر انداخته و در بزرگسالی او را با مشکلاتی رو به رو کند. از آنجا که فرزندان طلاق در برابر مسائل بیشتر احتمال دارد که ضربه بخورند، بهتر است پیش از طلاق درباره آن با مشاور روانشناسی خود صحبت کنید. در مشاوره طلاق با در نظر گرفتن شرایط فردی و خانوادگی به شما کمک می شود تا تنش ها و سختی های جدایی آسان تر شود. در ادامه این مقاله نکاتی در خصوص رفتار مناسب با کودک بعد از طلاق اشاره می کنیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه چگونگی رفتار با کودک طلاق می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

توجه به کودک با توجه به نیازهای کودک صورت گیرد

به عنوان یک والد باید بدانید دقیقا کودک شما چه چیزی نیاز دارد. چون پیش شما زندگی نمی کند دلیل نمی شود به نیازهای او توجه نکنید. نیاز به محبت و نوازش از طرف شما بیشتر از هر چیز برای او اهمیت دارد. به نشان دهید جدای شما از همسرتان دلیلی بر ترک کردن او و نادیده گرفتن مهری که بین شما بوده نیست.

 

کودک باید بداند برایتان ارزشمند است.

زمانی که طلاق صورت می گیرد، هر چقدر هم تلاش کرده باشید کودکتان تا حدودی شاهد تنش و درگیری قبل و بعد طلاق بوده است. کودک شما جزء افرادی است که دراین میان آسیب ها و تنش های متعددی را تجربه می کند. باید تلاش کنید به کودک القا کنید که هنوز با وجود مشکلات زیادی که بین شما و همسرتان وجود دارد، برایتان ارزشمند، عزیز و دوست داشتنی است.

 

توانایی های کودک را نادیده نگیرید.

پدر و مادری که از هم جدا شده اند، تا مدت ها تصور می کنند کودک آن ها از لحاظ هوشی و توانایی های متعدد هنوز ناتوان است. تنها دلیل این موضوع این است که احتمالا هر دو والد به طور همزمان شاهد رشد و نمو فرزند نبوده اند. در حالی که باید به این واقعیت توجه کنیم که کودک در حال رشد است و باید با توجه به سطح توانایی کودک مطابق با سن او توقعات تان را تعدیل کنید.

 

باج دادن چیزی را حل نمی کند

معمولا مادر و پدرهایی که جدا شده اند با خریدهای افراطی، یا با فراهم کردن امکانات زیاد، قصد دارند کمبود نبودن هایشان را برای کودک جبران کنند. اما این نوع خدمات افراطی به فرزندتان ضرورتی ندارد. شما باید بتوانید کمبودهایی که ناشی از طلاق شماست را به طور اصولی و متناسب با شرایط کودک تان جبران نمایید.

 

به کودک احساس اعتماد دهید

اکثر کودکان طلاق به خاطر ناملایمتی های طلاق، احساس گناه و عدم وفاداری می کنند و ترس از دست دادن همیشگی در وجود آن ها است. شما باید تلاش کنید این ترس را از او دور کرده و این اطمینان را به او القا کنید که هیچ وقت او را ترک نخواهید کرد.

 

کودک پل ارتباطی با همسر سابق

پس از طلاق، فرزندتان همچنان می تواند باعث ارتباط شما با همسر سابق تان باشد. هر چقدر هم این ارتباط برای شما آزار دهنده باشد، برای خوشحالی و سلامت فرزندتان باید آن را بپذیرید. اما خودتان را نباید فراموش کنید. برای آنکه در این ارتباط آسیب کمتری به خود و فرزندتان وارد شود، بهتر است موارد زیر را رعایت نمایید.

به همسر سابق احترام بگذارید

اگر چه شما با همسر سابق خود دچار مشکل بوده و جدا شده اید، اما همچنان به عنوان یکی از والدین برای کودک اهمیت دارد. از این جهت تلاش کنید تا جایی که ممکن است، احترام آمیز رفتار کنید.

سوالات بی اساس از کودک نپرسید.

پرسیدن سوال زیاد از کودک و کنجکاوی بی مورد در مورد همسر سابق اقدام مناسبی نیست. زیرا کودک اعتماد خود را به والدین از دست می دهد. باید در این زمینه تلاش کنید تا حد امکان اعتماد کودک را جلب کرده و زمانی که با او سپری می کنید تنها به امور مربوط به او بپردازید.

کودک قاضی نیست

کودک تان در بروز اختلاف و جدایی از همسر سابق بی گناه است. یکی از اشتباهات والدین این است که از کودک کم سن و سال خود در زمینه اختلاف با همسر درخواست کمک می کنند. کودک در این میان نمی تواند درست قضاوت کند. زیرا هم پدر و هم مادر عزیزترین فرد زندگی او محسوب می شوند. به همین علت در ارائه نظر به اشتباه می افتد. قضاوت را به متخصصان این امر یعنی روانشناس و مشاوره خانواده بسپارید.

مانع برقراری ارتباط فرزندتان با والد دیگر نشوید

واقعیت این است که کودک کم سن و سال هنوز به درک کافی در زمینه طلاق و جدایی والدین نرسیده است. ممکن است زمانی که نزد شماست دوست داشته باشد با والد دیگر در تماس باشد. شما نباید برای او مانع تراشی کنید. اجازه دهید آزادانه در این زمینه تصمیم گیری کرده و برخورد کند.

 

 هرگز به دیگران اجازه قضاوت ندهید

اگر اطراف شما از افرادی هستند که دائم درباره جدایی شما و همسرتان نظر می دهد و شما را مورد قضاوت قرار می دهند، تا حد امکان کودک خود را از قضاوت های اطرافیان ایمن کرده و اجازه ورود هر فردی را به حریم زندگی شخصی تان ندهید. کودک شما در شرایط کنونی احساس ناامنی شدید می کند. زمانی که از بیرون نیز مورد حملات قضاوت آمیز اطرافیان قرار گیرد، آینده خوشی در انتظار او نمی باشد.

در هر صورت پرداختن به نکات بالا می تواند در کاهش ترس ها و اضطراب های کودکان طلاق موثر باشد. در صورت ایجاد مشکلات جدی تر حتما به یک متخصص روان شناس کودک و نوجوان مراجعه کنید.

 

از یک روانشناس جهت کاهش تبعات منفی طلاق استفاده کنید

طلاق به عنوان پدیده ای رایج، اما بحرانی و تنش آفرین، می تواند نتیجه منفی بر زندگی دو نفر و بخصوص فرزند آن ها به جا بگذارد. برای کاهش تبعات این مسئله باید از راهنمایی های یک روان شناس متخصص در زمینه مشکلات فرزندان طلاق و اتخاذ یک سبک فرزندپروری مناسب استفاده کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه چگونگی رفتار با کودک طلاق می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع :  با کودکان طلاق چگونه برخورد کنیم؟

  • ۹۷/۱۰/۲۰
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی