هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

تفاوت های زن و مرد در بخش های مختلف سال ها متخصصان در زمینه روانشناسی و عصب شناسی را وادار به تحقیق و بررسی نمود. شاید به نظرتان برسد که شوهرتان بی‎‌توجه است و به جزئیات دقت نمی‌کند، وقتی دارد کارش را انجام می‌دهد بداخلاق می‌شود. خانم شما همیشه می‌خواهد در مورد یک موضوع چندین بار صحبت کند یا وقتی به خرید می‌روید چند ساعت در بازار می‌گردد و در آخر از همان مغازه اول خرید می‌کند. این تفاوت‌ها را اگر بشناسید و برخورد با آن را یاد بگیرید مطمئن باشید نه تنها باعث اختلاف بین شما و همسرتان نمی‌شود بلکه رابطه شما را جذاب‌تر هم می‌کند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تفاوت های زن و مرد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

تفاوت‌های زیستی زن و مرد

تفاوت زیستی مردان و زنان از ماه سوم جنینی آغاز می‌شود. با ترشح هورمون‌های مردانه و شکل‌گیری دستگاه جنسی در این زمان شکل‌گیری دستگاه عصبی و مغز نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این تاثیرات باعث تغییراتی در رشد مغز و ذهن کودکان از همان دوره جنینی و بعد از تولد می‌شود. دختران از همان آغاز کودکی علاقه دارند از دیگران مراقبت کنند و این رفتار را در بازی با عروسک‌هایشان نشان می‌دهند در حالی که پسران از آسیب زدن به اسباب‌بازی‌هایشان خیلی هم احساس ناراحتی نمی‌کنند. پس از بلوغ و چالش های دوران نوجوانی تفاوت های فاحش تر می شوند.

 

تفاوت‌های اجتماعی زن و مرد

تفاوت‌های اجتماعی از آموزش نقش‌های جنسیتی به کودکان شروع می‌شود و در هر جامعه متفاوت است. برخی از جوامع از پسران انتظار دارند که احساساتشان را بروز ندهند، خشن‌تر عمل کنند و مسئولیت‌پذیرتر باشند و از دختران انتظار دارند با اسباب‌بازی خاصی بازی کنند، آرام بخندند و در کارهای خانه کمک کنند. در کل جوامع از رفتارهای کلیشه پسرانه بیشتر استقبال می‌کند و دخترانی که پسرانه رفتار می‌کنند از پسرانی که دخترانه رفتار می‌کنند بیشتر پذیرفته می‌شوند. بخشی ازتبعیض جنسیتی ها ریشه در همین نقش پذیری های جنسی دارند.

 

مهمترین تفاوت‌های ذهنی زن و مرد

تفاوت‌های ذهنی مردان و زنان تحت تاثیر تفاوت‌های زیستی و تاثیر محیط اجتماعی از کودکی شکل می‌گیرند. این تفاوت‌های ذهنی خودشان را در زمینه‌های مختلف نشان می‌دهند که در ادامه شرح داده ایم:

دوئل تاریخی

می‌توان گفت قدیمی‌ترین تفاوتی که بین زنان و مردان توسط عامه مردم شناخته شده بود احساسی بودن زنان و منطقی بودن مردان است. در حقیقت این تفاوت هم درست است و هم آن طور که فکر می‌کنید نیست.

احساسات برای مردان مانند زنان اهمیت دارد. اما به گفته روانشناسان احساسات در پشت سر مردان و در پیش روی زنان قرار دارد. یعنی زنان عاطفه خود را بیشتر بروز می‌دهند و مردان به دلیل خصوصیات ذهنی و یادگیری اجتماعی کمتر یاد گرفته‌اند تا عاطفه خود را بروز دهند. به اضافه آن که مردان احساساتشان زمانی فعال می‌شود که تایید شوند و یا احساس قدرت کنند و چون این با نحوه فعال شدن احساسات زنان متفاوت است به نظر می‌رسد که مردان کمتر احساسی و بیشتر منطقی هستند. گریه کردن مردان یا عاشق شدن شان دلیلی بر بعد احساسی آن هاست.

قدرت کلام

شکل‌گیری کلام در کودکان دختر و پسر از همان آغاز متفاوت پیش می‌رود. تحقیقات نشان داده است که دختران در آغاز تعداد واژگان بیشتری را در دایره کلامی خود جای می‌دهند. در بزرگسالی زنان روزانه حدود 20 هزار کلمه را به کار می‌برند که تقریبا 1.5 برابر مردان است. پس مردان تعداد کمتری کلمات برای بیان احساسات و نظراتشان دارند.

همین مسئله می‌تواند این تصور را برای شما ایجاد کند که مردان کمتر عاطفی و کل‌نگرتر هستند. وقتی از یک مرد می‌پرسید لباسم چطوره؟ او برای پاسخ شما چند کلمه مثل خوبه یا قشنگه را در اختیار دارد. اما شما برای توصیف زیبایی یک لباس شاید از چندین کلمه دیگر مثل فوق‌العادس، خیلی نازه، عالیه و ... استفاده کنید و پاسخ خوبه شوهرتان را توهین تلقی کنید. اما مطمئن باشید او قصد توهین ندارد.

مراقب مرزهای قلمرو مردان باشید

مردان به صورت تکاملی مانند همه هم‌جنسان خود در گونه‌های دیگر برای خود قلمرویی دارند. به قلمرو کاری مردان اگر خودشان به شما اجازه ندادند نزدیک نشوید. مردان معمولا علاقه ندارند در مورد مسائل کاری خود با شما صحبت کنند، اگر هم این کار را بکنند از شما انتظار راهکار ندارند.

حرف زدن برای حرف زدن

زن‌ها بیشتر مواقع علاقه دارند تا درمورد مسائل بدون هدف و نه برای رسیدن به نتیجه خاصی صحبت کنند. تنها یک چیز از شما می‌خواهند، گوش دهید. پس ترسی از این جمله خانمتان نداشته باشید "بیا می‌خوام باهات حرف بزنم". تنها کافی است نشان دهید که گوش می‌دهید، به حرف‌هایش اهمیت می‌دهید و احساساتش را درک می‌کنید.

سرعت جابجایی؛ دوچرخه در برابر هواپیما

مردان چند تکلیف با موضوع متفاوت را نمی‌توانند به صورت هم‌زمان انجام دهند. این هم تنها به دلیل یک تفاوت فیزیکی در مغز است. رابطه بخش‌های عاطفی و منطقی مغز مردان ضعیف‌تر است و جابجایی آن‌ها بین این دو چندین برابر بیشتر از زنان طول می‌کشد. شاید برای یک مرد پیش بیاید که وقتی در محل کارش مشغول است با تماس خانمش روبرو می‌‌شود که از او انتظار دارد در مورد یک موضوع خصوصی عاطفی صحبت کند. اما آقا توانایی این کار را ندارد یا به نظر می‌رسد همراهی نمی‌کند. به مردها برای جابجا شدن بین کارهایشان فرصت دهید.

کل در برابر جزء

مردان کل‌نگر و زن‌ها جزءنگر هستند. مردان معمولا از نظر خانم‌ها بی‌دقت و بی‌توجه به نظر می‌رسند. اما این‌طور هم نیست. اگر از آرایشگاه برمی‌گردید همسر شما می‌فهمد که شما زیباتر شده‌اید. اما این که نمی‌تواند تک تک تغییرات مو و ابروهایتان را تشخیص دهد تنها به ساختار مغز و ذهنش مرتبط است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تفاوت های زن و مرد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع :  تفاوت زن و مرد از دیدگاه روانشناسی

  • ۹۷/۱۰/۲۴
  • هنر زندگی

نظرات (۱)

  • محمدرسول رضاعلی
  • بسیار عالی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی