هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

دخالت والدین در ازدواج فرزندان ، مناقشات مهمی را بین والدین و زوج های جوان به وجود می آورد. سوالی که برای خیلی از زوج های جوان یا والدین پیش می آید این است که چرا طرف مقابل ما، حرف ما را نمی فهمد و حرف خودش را می زند. در این مطلب درباره اینکه چرا والدین حق دخالت دارند، با آنها چگونه باید رفتار کنید و اصلا همسری که انتخاب کردید مناسب هست یا نه صحبت کرده ایم که امیدواریم مورد توجه شما باشد.


 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات خواب و بی خوابی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

چرا والدین حق دخالت دارند؟

والدین در اکثر مواقع بخاطر صلاح فرزندان شان در ازدواج آن ها دخالت می کنند. البته که این مسئله درست است و بسیاری از والدین می خواهند بهترین انتخاب را برای فرزندشان بکنند. یکی از اصلی ترین دلایل آن، وظیفه ایست که والدین بر دوش خود حس می کنند که باید برای فرزندشان بهترین انتخاب را بکنند. اما از طرفی فرزندان خود باید مسئولیت انتخابشان را بر عهده بگیرند. چند مسئله که باعث می شود والدین خود را مسئول انتخاب برای فرزندان بکنند به شرح زیر است:

سن کم:

والدین به دلیل تجربه بیشتر و سن کم فرزندانشان، فکر می کنند آن ها توانایی تصمیم گیری درست را ندارند. تا حدودی این مسئله درست است اما نباید فراموش کرد که تفاوت سنی و اختلافات فرهنگی دوره زندگی والدین و فرزند، بسیار متفاوت است.

استقلال فرزند:

بسیاری از فرزندان که قصد ازدواج دارند، معمولا با عدم استقلال دست و پنجه نرم می کنند و همین مسئله باعث می شود تا والدین توان انتخاب و تصمیم گیری را در فرزند نبینند و به او اعتماد نکنند. لازم است فرزندان حداقل در سنین خاصی، تجربه مستقل شدن، حداقل از نظر مالی و شغلی را داشته باشند تا بتوانند اعتماد والدین را جلب کنند و نشان دهند که وارد دنیای بزرگسالی شده اند.

وابستگی اقتصادی:

امروزه تقریبا تمام جوانان برای تامین هزینه های ازدواج مثل مسکن، خودرو، مراسم ازدواج و لوازم منزل، به والدین وابسته هستند و بدون کمک آن ها نمی توانند زندگی را شروع کنند. بنابراین والدین این حق را به خود می دهند که برای فرزندشان تصمیم بگیرند و همسر او را انتخاب کنند. این مسئله تا حدی منطقی است ولی والدین نباید از این ابزار به عنوان اهرم فشار استفاده کنند و لازم است شرایط اقتصادی جامعه را در نظر بگیرند.

 

سخت گیری والدین برای ازدواج

ازدواج یکی از شخصی ترین تصمیمات زندگی هر فرد است و والدین باید بدانند که جز توصیه و راهنمایی نمی توانند نقش دیگری در ازدواج فرزند داشته باشند و برای آنها تعیین تکلیف کند. اما فرزندان نیز باید بدانند که مسئولیت ازدواج با خودشان است و در صورت شکست در این مسئله، باید عواقب آن را بپذیرند. گاهی والدین برای فرزند تعیین تکلیف می کنند که در این صورت باید مسئولیت آن را هم بر عهده بگیرند.

ازدواج درست و صحیح بدون کمک والدین ممکن نیست و نباید فرزندان در مقابله با نصیحت های منطقی و مستدل والدین، با خود خواهی و خود مختاری باعث رنجش خود، والدین و آسیب دیدن روابطشان شود.

 

با مخالفت والدین چگونه برخورد کنیم؟

معمولا به دلیل نداشتن مهارت حل مسئله، والدین و فرزندان نمی توانند به طور سازنده ای اختلافات و تفاوت ها را با هم مطرح کرده و حل کنند. یکی از بهترین راه ها در این حالت، کمک گرفتن از یک مشاوره خانواده و مشاوره پیش از ازدواجاست. اما راه ها و پیش شرط های دیگری که می توانید در این شرایط انجام دهید عبارت اند از:

  • سعی کنید با رفتار و گفتار پخته و مناسب، نظر والدین را نسبت به داشتن صلاحیت و توانایی های خود جلب کنید.
  • درباره پیامدهای به تاخیر انداختن ازدواج با والدین صحبت کنید. مقاله ازدواج در سن بالا را مطالعه کنید.
  • نظرات و انتقادات صحیح آن ها را بپذیرید و درباره اختلافاتتان باهم به تبادل نظر محترمانه بپردازید.
  • در صورتی که مطمئن بودید خانواده بدون دلیل منطقی و از سر لجبازی با شما مخالفت می کنند، سعی کنید از دیگران، بزرگتر ها و روانشناس برای تغییر نظرشان استفاده کنید.

 

چطور بفهمم تصمیمم برای ازدواج درست است؟

به طور کلی باید سعی کنید بدون تعارف و رودربایستی، تمام ویژگی های مثبت و منفی طرف مقابل خود را بررسی کرده و بتوانید به عنوان یک شخص ثالث، از بیرون به همسر آینده خود نگاه کنید. برخی از نکاتی که باید برای ازدواج در فرد مورد علاقه خود بررسی کنید عبارت اند از:

ویژگی های ظاهری فرد مورد علاقه تان باید به دلتان بشیند. درست است که نباید ازدواج بر مبنای ویژگی ظاهری باشد، اما شما قرار است چهره همسرتان را هر شب و هر روز ببینید.

  • باید بتوانید به فرد مقابل اعتماد کرده و به او متعهد باشید.
  • توجه کنید که اختلاف نظر ها چگونه به نتیجه ای ختم می شود. اگر شما یا همسر آینده تان لجباز، خود محور یا بدون توانایی حل مسئله باشید و نتوانید باهم کنار بیایید به مشکل بر می خورید.
  • اعتقادات دینی خود را بررسی کنید. باید در این زمینه به اشتراکات و تفاهم برسید
  • آیا شما آن چیزی هستید که همسرتان می خواهد؟
  • درباره تمایل به داشتن فرزند با هم صحبت کنید.
  • درباره میزان و نحوه ارتباط با خانواده ها و محل زندگی خود نیز باید توافق کرده باشید.
  • باید میزان از خود گذشتگی خود برای زندگی و همسرتان را بسنجید.
  • درباره داشتن حساب مالی مشترک یا جدا و نحوه خرج کردن حقوق و پول های خود با هم صحبت کنید.

 

سخن آخر

تمام مطالبی که گفته شد، بیان تئوری مسئله است و باید در عمل، به کمک یک روانشناس متخصص، تمام کسانی که در ازدواج دخیل هستند بررسی شوند. ازدواج تصمیم بسیار پر مسئولیتی است و برای یک عمر گرفته می شود. بنابراین نباید در آن عجله کرد و باید با بررسی تمام جنبه های آن، با صبر و حوصله تصمیم بگیرید. بنابراین جدایی از تمام مخالفت ها واقع بینانه به موضوع نگاه کنید. آینده خود را تنها به خاطر لجبازی و یا از روی احساسات به خطر نیاندازید. برای این منظور بهتر است به یک شناخت پیش از ازدواج دست یابید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات خواب و بی خوابی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع :  دخالت والدین در ازدواج

  • ۹۷/۱۰/۲۴
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی