هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

ممکن است برای فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته زمان زیادی را صرف کرده باشید. خاطراتی که در هر بار یادآوری مانند خنجری به سینه تان آزارتان می دهد. کوچک ترین نشانه ای شما را به یاد این خاطرات می اندازد. احتمالا برای فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته تغییراتی در زندگی ایجاد کرده اید؛ اما هر چقدر هم تلاش می کنید ذهنتان را نمی توانید از حضور این خاطرات خالی کنید. پس از مدتی افکار مزاحم به سراغ تان آمده و سلامت روان شما را به اشکال مختلف به خطر می اندازد. پس باید کاری کرد، راهی باید برای محافظت از خود پیدا کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا روش هایی برای فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته را بیابید.


 

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

چطور خاطرات تلخ را فراموش کنیم؟

هر کسی خاطرات بدی دارد که می خواهد از ذهنش پاک شوند. خوشبختانه روش هایی وجود دارد که به شما این امکان را می دهند که بتوانید با افکار منفی مقابله کنید. با استفاده از این روش ها می توانید اضطراب ناشی از خاطرات بد را کاهش دهید. در ادامه به 10 روش برای فراموشی پرداخته ایم:

1- از محرک ها اجتناب کنید.

همانطور که خودتان تجربه کرده اید، زمانی که به مکان خاصی می روید یا در اطراف چیزهای خاصی می بینید که یادآور خاطرات بد هستند، افکار آزاردهنده بیشتر به سراغ تان می آیند. پس در اولین قدم تا آن جا که می توانید از هر آن چه که شما را به یاد گذشته می اندازد پرهیز کنید. مسیر خود را به سر کار عوض کنید، دکوراسیون اتاق تان را تغییر دهید و حتی تغییر مدل مو و لباس نیز می توانند مفید باشند.

اما همیشه نمی توان همه چیز را تغییر داد و از همه چیز اجتناب کرد، در این مواقع بهتر است از دیگر راهکارها استفاده کنید.

2- به خاطرات بد فکر کنید.

در واقعیت زمانی که چیزی آزارتان می دهند تنها با حذف آن می توانید از آن رها شوید. اما ذهن اینطور عمل نمی کند، برعکس زمانی که تلاش می کنید به چیزی فکر نکنید، افکار مزاحم با شدت بیشتری به شما هجوم می آورند. پس به جای فرار از این افکار، به آن ها اجازه دهید به ذهن شما بیایند، می توانید برای این کار زمانی را برای خودتان مشخص کنید.

3- خاطرات را جایگزین کنید.

هر بار که خاطره بدی را به یاد می آورید، حافظه کمی تغییر می کند. مغز شما با جایگزینی اطلاعات غلط، شکاف های کوچک را در ذهن تان می سازد. شما می توانید با جایگزینی اطلاعات مختلف با قسمت های بد خاطره، به یک تصویر متفاوت از آن خاطره برسید.

4- به خاطرات خوش بیشتر فکر کنید.

هر بار که خاطرۀ بدی به یادتان آمد، به جای فکر کردن به آن سریع به یک خاطره خوب فکر کنید. اجازه ندهید خاطرات بد خلق شما را تغییر دهند.

5- در زمان حال باشید

ذهن عادت دارد شما را با افکاری از گذشته یا آینده مشغول کند. با تمرین و استفاده از روش هایی مثل ذهن آگاهی می توانید خود را در زمان حال نگه داشته و از اضطراب گذشته و آینده دور کنید. تکنیک های ذهن آگاهی در مشاوره روانشناسی آموزش داده می شوند.

6- آموخته های شما چه بوده اند

به این فکر کنید که این خاطرات بد برای شما چه آورده ای داشته اند. در کنار هر اتفاق بدی پیامدهای منفی وجود دارد اما درس و تجربه ای که از آن اتفاق به دست آورده اید نیز برای شما هزینه زیادی داشته است. تجربه ها به شما این امکان را می دهند که از بروز مجدد حوادث ناگوار مشابه خودداری کنید.

7- زندگی دوباره ای شروع کنید

ایجاد خاطرات خوب به فراموش کردن خاطرات بد کمک می کند. سرگرمی یا یک کار جدید انجام دهید که به شما احساس تازه بودن بدهد. برای شروع لیستی از کارهایی که به آن ها علاقه دارید تهیه کنید. همه آن ها را با هم شروع نکنید، قدم به قدم پیش بروید.

8- سلامت خود را به خطر نندازید

خوردن الکل یا استعمال مواد مخدر و سیگار هیچ کمکی برای حل مشکل شما نمی کند. استفاده از این مواد تنها شما را برای مدت کوتاهی آرام خواهد کرد. به علاوه سلامت شما را نیز به خطر می اندازد. این مواد با ترشح هورمون های شادی باعث یجاد حس خود در شما می شوند، در حالی که با ورزش کردن یا حتی خوردن یک غذای دلچسب می توانید به احساس خوب برسید.

9- غم و ناراحتی خود را تایید کنید

پذیرش غم و اندوه شاید غیر ممکن به نظر آید، اما پذیرش احساسات منفی جزء فرایند بهبودی است. سرکوب یک خاطره بد، باعث می شود که آن خاطره هر بار با شدت بیشتری بازگشت کند. به خودتان اجازه دهید که ناراحت یا خجالت زده باشید. اگر احتیاج به گریه کردن دارید آن را سرکوب نکنید.

10- موضوع را با یکی در میان بگذارید

نگهداشتن احساسات و افکار منفی در درون تان به شما آسیب خواهد زد. بسیاری از بیماری روانی مثل؛ اختلالات روان تنی، اختلالات اضطرابی، استرس، افسردگی و ... در اثر عدم برون ریزی شکل می گیرند. صحبت با یک روانشناس به شما کمک می کند تا بتوانید با ناراحتی های خود راحت تر کنار بیایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع :  نحوه فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته

  • ۹۷/۱۰/۲۴
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی