هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

فشار خون پایین حالتی مزمن است که برای سلامتی فرد می تواند آسیب زا باشد، چرا که بدن قادر نخواهد بود اکسیژن لازم را تامین کند و عملکرد مغز و قلب مختل می شود؛ در نتیجه حس می کنید نفس کشیدن برایتان دشوار شده است و دچار سرگیجه می شوید. اما هر شخصی ممکن است در برهه ای از زمان دچار افت فشار خون شود، شنیدن یک خبر بد، تغییر حالت از نشسته یا خوابیده به وضعیت ایستاده، مدت زمانی بعد از غذا خوردن یا ایستادن طولانی، به طور موقت افت فشار خون ایجاد می کند. در این مقاله به بررسی علائم و نشانه های فشار خون پایین می پردازیم. آگاهی از این نشانه ها و اقدام برای درمان به موقع ضروری است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه فشار خون پایین می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

حد سالم فشار خون پایین

فشار خون مقدار نیرویی است که توسط خونی که قلب پمپاژ می کند به دیواره رگ ها وارد می شود. در حالت نرمال حداقل فشار خون (90-60) و حداکثر فشار خون (120-90) میلی متر جیوه است. اگر فشار خون اندازه گیری شده پایین تر از این اعداد باشد، فشار خون تان پایین است. برای مثال اگر فشار خون شما 80/50 (8 رو 5) باشد؛ دارای فشار خون پایینهستید. فشار خون پایین به دنبال افت و کاهش ناگهانی جریان خون به اندام های بدن رخ می دهد که منجر به بروز علائم شوک یعنی تنفس سریع، ضربان قلب سریع، رنگ پریدگی پوست و ... در بدنتان می شود. بالاتر بودن فشار خون از حدود تعیین شده به معنای فشار خون بالا می باشد.

 

فشار خون پایین خطرناک است؟

اگر فشار خون تان پایین است احتمال ابتلا به بیماری های کلیوی، سکته و بیماری قلبی کمتر می شود. فشار خون پایین به دلیل موقعیت های مختلف در هر فردی ممکن است بروز پیدا کند با این حال تداوم آن به دلیل کاهش اکسیژن رسانی به اندام ها با خطراتی همراه است. در ادامه به بررسی نشانه های فشار خون پایین می پردازیم:

تپش قلب و تنفس سریع

فشار خون پایین به دلیل کاهش جریان خون به سیستم های حیاتی بدن، باعث افزایش تپش قلب می شود. در واقع زمانی که خون کافی به قلب نرسد دچار انقباضات نامنظم می شود. قلب با افزایش ضربان، می خواهد این کمبود جریان خون و اکسیژن را جبران کند پس تنفس هایتان هم تند و سطحی می شود.

ضعف و خستگی

کاهش جریان خون و اکسیژن در اندام های بدن به خصوص ماهیچه ها منجر به احساس ضعف، کمبود انرژی می شود پس زودتر از دیگران احساس خستگی می کنید.

درد قفسه سینه

درصورت ابتلا به فشار خون پایین، به احتمال زیاد درد قفسه سینه را تجربه می کنید چون جریان خون غنی از اکسیژن به سرخرگ های کرونری کاهش می یابد.

سرگیجه، تهوع، تاری دید و بیهوش شدن

زمانی که اکسیژن کافی دریافت نکنید، دچار سرگیجه می شوید و نمی توانید تعادل خود را حفظ کنید و حس می کنید بدنتان بیش از حد سنگین شده است و حالت تهوع و تاری دید نیز ایجاد می شود. در اثر کاهش فشار خود در مغز، حتی ممکن است بیهوش شوید.

کاهش تمرکز

مغز برای داشتن عملکرد مناسب به اکسیژن کافی نیاز دارد؛ پس فشار خون پایین باعث می شود نتوانید کارکرد معمول خود را داشته باشید چون توجه و تمرکزتان به شدت کاهش پیدا می کند. در نتیجه بازدهی کلی شما در امور روزانه تحصیلی، کاری، ورزشی و ... افت شدیدی پیدا می کند.

سرد شدن بدن و رنگ پریدگی پوست

اگر بدون دلیل مشخص، به طور ناگهانی بدنتان سرد می شود و دچار تعریق می شوید و پوستتان دچار رنگ پریدگی می شود به احتمال زیاد به دلیل افت فشار خون است.

علائم پریشانی و افسردگی

همان طور که توضیح دادیم، فشار خون پایین با افت کارکرد مغز و توانمندی های شناختی و تمرکز همراه است. از آنجا که مغز نقش مهمی در تولید و ترشح هورمون های بدن ایفا می کند، به هم خوردن نظم هرمونی می تواند باعث بروز علائم پریشانی یا افسردگی در شما شود. البته به دنبال افت تحصیلی، کاری و عملکرد اجتماعی یک چرخه معیوب ایجاد می شود که باعث حفظ و تداوم علائم افسردگی می شود.

در پی درمان فشار خون پایین، افسردگی نیز بهبود می یابد؛ اما معمولا چون افسردگی تمام سبک زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده است حتی در صورت درمان عوامل جسمانی همچنان نیاز به دریافت کمک تخصصی برای درمان افسردگی وجود دارد.

 

دلایل افت فشار خون

فشار خون پایین به دلایل مختلفی مانند بارداری، از دست دادن آب بدن، خون ریزی، اختلال در غدد درون ریز، بیماری های قلبی _ عروقی، مصرف الکل و مواد مخدر، افسردگی، کمبود ویتامین B12 ،کم خونی، کاهش قند خون و دیابت، عفونت و واکنش های آلرژیک شدید و ... رخ می دهد.

 

چطور از افت فشار خون پیشگیری کنیم؟

  1. نوشیدن مایعات به اندازه کافی
  2. ورزش متناسب با توانایی بدن، به منظور افزایش جریان خون در بدن
  3. مصرف وعده های غذایی کمتر و در دفعات بیشتر
  4. قرار دادن سر خود در سطح کمی بالاتر در موقع خوابیدن
  5. بلند نکردن اجسام خیلی سنگین
  6. خودداری از ایستادن های طولانی مدت
  7. مصرف آب لیمو، آب نمک، کشمش، چغندر، آب هویج، قهوه، ریشه شیرین بیان و ...

 

درمان فشار خون پایین

اگر دارویی خاصی مصرف می کنید باید به پزشک خود اطلاع دهید تا در صورت نیاز داروی دیگری جایگزین کند.

اگر فشار خون پایین به دلیل از دست دادن آب بدن باشد، درمان به صورت تزریق خون و مایعات درون وریدی تحت نظر پزشک انجام می شود.

 در صورتی که عفونت عامل افت فشار خون باشد ممکن است آنتی بیوتیک هایی تجویز شود.

آمبولی ریه و ترومبوز وریدی می تواند باعث کاهش فشار خون شود که در این صورت درمان با استفاده از رقیق کننده ها هپارین یا وارفارین صورت می گیرد.

 

نکته آخر:

اگر افت فشار خون با علائمی مانند سردرد، سرفه های زیاد همراه با خلط، سوزش ادرار، تب، مدفوع با رنگ تیره، سو هاضمه و اسهال همراه باشد، بهتر است هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید؛ چون بروز این علائم می تواند به دلیل وجود بیماری دیگری باشد که باعث تشدید اثر افت فشار خون شده است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه فشار خون پایین می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع :  فشار خون پایین

  • ۹۷/۱۰/۲۷
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی