هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

ترس از مرگ یکی از ریشه ای ترین احساسات سالم است. ترس از مرگ به شما کمک می کند که بتوانید امید به زندگی خود را افزایش دهید و قدر زندگی خود را بدانید؛ در نتیجه امنیت خود را حفظ کرده و از خطرات پرهیز می کنید. هر کس تصویری درباره مرگ و زندگی دارد، اما شاید اصلی ترین دلیل ترس از مرگ این است که شما دقیقا نمی دانید مرگ چیست و تصوری از مردن ندارید. علاوه بر مزایایی که ترس از مرگ دارد، توجه بیش از حد به آن نیز می تواند برای سلامت روان شما خطرناک بوده و زندگی شما را تحت الشعاع قرار دهد. اما چگونه می توان در کنار یک زندگی خوب از مرگ نیز ترس داشت؟ برای رهایی از ترس از مرگ چه کارهایی باید کرد؟ با مطالعه ادامه این مطلب به پاسخ سوالات خود خواهید رسید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از مرگ و مقابله با آن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

علل ترس از مرگ چیست؟

همانطور که گفته شد علل ترس از مرگ، مثل خود مردن، مبهم و گسترده است و هرکس برای خود دلیلی دارد. ترس از مرگمی تواند خود را به شکل های مختلف مانند اضطراب بیماری، اختلالات اضطرابی، افسردگی و ... خود را نشان دهد. در اینجا اصلی ترین دلایل ترس از مرگ را بیان کرده ایم تا شما بتوانید نسبت به افکار خود کمی آگاهی پیدا کنید:

رفتار و کارنامه در زندگی:

خیلی از شما، در واقع به دلیل عدم رضایت از خودتان در زندگی، از مرگ می ترسید. فکر می کنید که تا این سن، بد بودید و هیچ کاری برای دنیا و برای دیگران نکرده اید. شاید دلیل اصلی ترس شما از مرگ، اعمال و رفتاری باشد که تا کنون انجام داده اید. 

لذت نبردن از زندگی:

خیلی ها برای زندگی حرص می خورند. نگران هستند که هنوز از دنیا و از امکانات استفاده نکرده و هنوز همه لذت ها را تجربه نکرده اند. وقتی به خود می نگرند دیگر زمانی برای برآورده شدن آرزوهایشان باقی نمانده است. این افکار به صورت هوشیار و ناهوشیار ذهن شما را می تواند مشغول کرده و سبب ترس از نیستی یا مرگ در شما شود.

ترس از زندگی پس از مرگ:

اگر به زندگی پس از مرگ باور دارید و از مرگ می ترسید، به این دلیل است که فکر می کنید زندگی بعدی شما بدتر و تلخ تر از زندگی حال حاضر شماست. پس باید ملزومات زندگی بعدی را انجام دهید. احساس گناه و پشیمانی از کارهایی که انجام داده اید، ترس را در شما بیشتر می کند. 

مرگ، پایان زندگی است:

اگر به زندگی پس از مرگ و دنیای بعدی باور ندارید، دلیل ترس از مردن شما این است که فکر می کنید مرگ پایان زندگی است. یا فکر می کنید هر کاری انجام دهید پوچ است و یا فکر می کنید زمان شما آنقدر محدود است که نمی توانید به زندگی لذت بخشی برسید.

دیدن مرگ دیگران:

یکی از علل ترس از مرگ، دیدن مرگ عزیزان و یا افراد دیگر از نزدیک است. بجز کسانی که در مشاغل بیمارستانی فعالند، برای باقی افراد دیدن مرگ کسی بسیار معدود است. این اتفاق آنقدر وحشتناک است که زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

ناراحتی دیگران از مردنم:

جالب ترین علت ترس از مرگ برای عده ای، این است که آن ها از ناراحتی و گریه عزیزانشان بیزارند و دوست ندارند با مردنشان، دیگران آزار ببینند. شاید در وهله اول زیبا باشد ولی این دیدگاه ممکن است آسیب های زیادی در زندگی به بار بیاورد.

 

چگونه از مرگ نترسیم؟

ترس از مرگ طبیعی است اما مرگ، در آینده اتفاق می افتد. بنابراین در اولین قدم باید تلاش کنید که در زمان حال زندگی کنید و بیشتر درباره زندگی و لذت هایش فکر کنید. همچنین در مواقعی که ترس از مرگ در حال آسیب زدن به شماست باید کمک یک روانشناس را طلب کنید. برخی از راهکارهای کاهش ترس از مرگ:

هدفمند باشید:

داشتن رویا و هدف های زیبا و بزرگ، شما را برای ادامه زندگی مصمم و با انگیزه می کند. در واقع حرکت به سمت اهدافی که خواسته قلبی شماست یک نوع رضایت از خود و احساس خوشحالی برای شما به وجود می آورد.

زندگی خوب:

داشتن روابط صمیمانه با دیگران، یک رابطه عاشقانه با خانواده و لذت بردن از زندگی، به شما در کاهش این ترس کمک می کند. لذت ببرید، حتی از چیزهای کوچک می تواند معنای یک زندگی خوب را برای شما به ایجاد بکند.

چیزی از خودمان به جا بگذاریم:

بسیاری از افراد نگرانند که بعد از مرگ فراموش شوند، اینکه فراموش شوید طبیعی است اما آیا کاری کرده اید حتی صدها سال پس از مرگتان، نام و یادتان جاودان بماند؟ اگر یک نیاز شدیدی به این دارید که پس از مرگ از شما یاد شود؛ زندگی کسانی که جاودانه شدند را بررسی کنید.

درباره ترس تان صحبت کنید:

سعی کنید درباره ترس خود از مرگ با دیگران صحبت کنید، نقطه نظرات شان را ببینید و از آن ها استفاده کنید. زمانی که افکار خود را به زبان می آورید بهتر می توانید درباره آن ها تصمیم بگیرید.

بودن کنار عزیزان:

به این فکر کنید که اگر هم روزی مرگ شما فرا برسد، رویای دوباره دیدن و بودن کنار عزیزانی که از دست رفته اند را دوباره به دست خواهید آورد. حتی اگر رویاست، می تواند زیبا باشد. 

 

چرا ترس از مرگ با افزایش سن بیشتر می شود؟

چیزی از بحران 40 سالگی یا بحران میانسالی شنیده اید؟ در این سن، همه افراد دوست دارند کاری کنند که اثری جاودانه داشته باشد و از آنها نامی بماند. اگر این بحران حل نشود و فرد از خود راضی نباشد، در سنین بالاتر شدیدا ترس از مرگ پیدا می کند. به گذشته خود نگاه می کنید، سرشار از حسرت و کارهای نکرده است و می دانید که شاید هیچوقت فرصت جبران نباشد. نباید اجازه دهید که این حسرت ها به وجود بیایند و اگر هم وجود دارند، در فرصتی که دارید و تا جایی که ممکن است، برخی از آنها را جبران کنید.

 

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

همه مردم، تا حدی تمام اختلالات روانی را در خود دیده اند و تجربه کرده اند. همه تا حدی افکار وسواسی و بیمارگونه داشته اند. اما چه زمانی، این افکار و این اختلالات به درمان جدی نیاز دارد؟ زمانی که مشکلات خلقی، مشکلات روحی، افکار وسواسی و یا هر مشکل رفتاری، عملکرد زندگی شما را مختل کرد و نتوانستید وظایف و فعالیت های خود را به طور کامل انجام دهید، آن وقت نیاز به کمک یک فرد دیگر دارید و باید به روانشناس مراجعه کنید.

ترس از مرگ نباید شما را از زندگی غافل کند. اگر ترس از مرگ، زندگی شما را مختل کرده و نمی توانید وظایف خود را به خوبی انجام دهید، احتمالا دچار وسواس فکری شده اید و باید با یک متخصص در ارتباط باشید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از مرگ و مقابله با آن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : ترس از مرگ | دلایل و نحوه درمان آن

  • ۹۷/۱۰/۲۸
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی