هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

سیتالوپرام یکی از داروهایی است که برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو نیز مانند دیگر داروهای اعصاب و روان برای مصرف نیاز به تجویز پزشک دارد. اما وابستگی و تبلیغات های مختلف درباره این قبیل داروها باعث می شود مورد سوء مصرف و یا استفاده بی مورد قرار گیرند؛ در نتیجه پس از مدتی فرد نه تنها برای مشکلی که دارو را مصرف می کرده درمان نشده بلکه با عوارض ناخواسته آن مواجه می شود. به دلیل حساسیت های مصرف این دارو قطع ناگهانی و خودسرانه دارو مجاز نبوده و باید تحت نظر پزشک این کار صورت گیرد. در ادامه به بررسی همه جانبه داروی سیتالوپرام می پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه داروی سیتالوپرام می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

قرص سیتالوپرام

قرص سیتالوپرام یکی از انواع داروهای ضد افسردگی، که به عنوان مهارکننده باز جذب سروتونین عمل می کند. از این دارو اغلب برای درمان افسردگی و گاهی برای حملات پانیک مورد استفاده قرار می گیرد. سیتالوپرام بسیاری از افراد را در برابر افسردگی مقاوم کرده است؛ اما عوارض جانبی ناخواسته ای نیز به همراه دارد. این دارو را به صورت قرص و یا شربت استفاده می کنند.

موارد مصرف سیتالوپرام

همانطور که گفته شد سیتالوپرام عمدتا برای درمان افسردگی تجویز می شود. دیگر موارد مصرف این دارو عبارتند از؛ اختلالات خوردن، الکلیسم، حملات پانیک، ملال پیش از قاعدگی و فوبیای اجتماعی.

نکته بسیار مهم: متاسفانه در بازار، بسیاری از داروهایی که به عنوان داروی تاخیری، درمان زود انزالی و یا لاغری توصیه و تجویز می شود، داروهای درمان اختلالات اعصاب و روان است و باید پیش از مصرف کاملا با این داروها و عوارض آن آشنا باشید و در دام سودجو ها قرار نگیرید.

عوارض سیتالوپرام

مانند هر داروی دیگری سیتالوپرام می تواند برای برخی افراد عوارضی داشته باشد و برای برخی هیچ عارضه ای نداشته باشد. یکی از رایج ترین عوارض بالا رفتن تحمل بدن به دارو و در نتیجه وابستگی به آن است. در ادامه به بررسی عوارض سیتابوپرام پرداخته ایم:

عوارض رایج

عوارض رایج سیتالوپرام در بیشتر از یک درصد مصرف کنندگان اتفاق می افتد. در صورت مشاهده این عوارض به مصرف آن می توانید ادامه دهید، اما موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید:

  1. خشکی دهان
  2. عرق کردن بیش از حد
  3. ناتوانی در خوابیدن
  4. خواب آلودگی در طول روز
  5. احساس خستگی و ضعف

عوارض جدی

عوارض شدید و جدی در کمتر از یک درصد مصرف کنندگان اتفاق می افتد. در صورت مشاهده آن ها فورا  به پزشک مراجعه کنید.

  1. درد یا فشار در قفسه سینه و یا تنفس های کوتاه
  2. سرگیجه شدید و یا غش کردن
  3. نعوظ دردناک که بیشتر از 4 ساعت طول بکشد
  4. خونریزی هایی که بند نمی آید؛ مثل بردن انگشت که در طی 10 دقیقه بند نمی آید
  5. افکار خود کشی
  6. سردردهای شدید، گرفتگی مداوم عضلات، ضعف و گیجی طولانی مدت
  7. استفراغ و تهوع، سرفه همراه با خون، مدفوع همراه با خون
  8. خونریزی از لثه بدون هیچ دلیلی
  9. تغییر در پریود مثل لکه بینی در بین دوره ها، خون ریزی شدید
  10. آلرژی و حساسیت به دارو

چند حقیقت درباره سیتالوپرام

  1. اغلب 4 تا 6 هفته طول می کشد تا سیتابوپرام اثر کند.
  2. عوارضی مثل خستگی، خشکی دهان و عرق کردن رایج بوده و بعد از چند هفته از بین می روند.
  3. اگر پزشکتان تصمیم به قطع دارو داشته باشد، مصرف آن را به صورت تدریجی کم کرده تا از عوارض جانبی دیگر جلوگیری کند.
  4. سالتالوپرام در بازار با نام تجاری سیپرامیل شناخته می شود.

چطور عوارض سیتالوپرام را کاهش دهیم؟

برای هر کدام از عوارض خفیف که نیازی به قطع دارو نیست می توان کاری انجام داد:

خشکی دهان: جویدن آدامس های بدون شکر

عرق کردن بیش از حد: سعی کنید لباس های کمتری بپوشید، استفاده از مام های قوی و یا خنک نگه داشتن بدن موثر است. در صورتی که تاثیری نداشت احتمالا بهتر است از داروهای دیگر ضد افسردگی استفاده کنید.

ناتوانی در خوابیدن: سیتالوپرام را در ابتدای روز مصرف کنید.

خواب آلودگی: سیتالوپرام را در میانه روز مصرف کرده و از رانندگی و استفاده از ابزاری که نیاز به هوشیاری دارند بپرهیزید.

احساس خستگی و ضعف: از رانندگی و استفاده از ابزارهایی که نیاز به هوشیاری دارند بپرهیزید و از خوردن نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.

مصرف سیتالوپرام در دوران بارداری

اگر در زمانی که سیتالوپرام مصرف می کردید باردار شدید، با پزشکتان مشورت کرده و بدون دستور پزشک مصرف آن را قطع نکنید. این دارو مشکلات بسیار کمی را ممکن است برای جنین شما به وجود آورد؛ بنابراین ممکن است به دلیل اهمیت وضعیت افسردگی و اثرات مثبت دارو پزشکتان دستور قطع آن را ندهد. 

برای دریافت مشاوره در زمینه داروی سیتالوپرام می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : قرص سیتالوپرام | موراد مصرف و عوارض قرص سیتالوپرام

  • ۹۷/۱۰/۲۸
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی