هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

سندروم ترنر یک اختلال کروموزمی است که فقط در زنان رخ می دهد. احتمال سقط جنین به دلیل سندروم ترنر افزایش پیدا می کند با این حال اگر نوزادی با این سندروم متولد شود، رشد عمومی در او پایین تر از حد میانگین خواهد بود. ممکن است کودک مبتلا تا سه سالگی رشد طبیعی داشته باشد ولی بعد از آن افت قابل ملاحظه ای کند. در 5 سالگی، قد کوتاهی او بیشتر نمایان می شود. جهش رشدی در بلوغ بسیار ناچیز است. تشخیص به موقع این عارضه اهمیت زیادی دارد؛ چون هرچه درمان زودتر شروع شود عوارض ناشی از آن کمتر خواهد بود. در این مقاله سندروم ترنر، راه های تشخیص و درمان آن را بررسی می کنیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم ترنر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

سندروم ترنر چیست؟

در بدن هر انسانی 46 کروموزوم وجود دارد، یک جفت آن کروموزم جنسی است که در زنان شامل دو کروموزم X است. دخترانی که با سندروم ترنر به دنیا می آیند یکی از کروموزوم های جنسی یا وجود ندارد یا دچار نقص می شود. حدودا از هر 2500 دختر یک نفر با این اختلال متولد می شود، البته در مادران بالای چهل سال این احتمال بیشتر می شود. فردی که نشانه های خفیفی از سندروم ترنر را دارند ممکن است تا دوران نوجوانی تشخیص داده نشود. سندروم ترنر عمدتا به دو نوع سندروم ترنر کلاسیک (کروموزوم X در آن به ‌طور کامل وجود ندارد) و سندروم ترنر موزاییک (ناهنجاری در کروموزوم X که فقط در برخی سلول های بدن رخ می دهد) تقسیم می شود.

 

تشخیص سندروم ترنر
سندروم ترنر در دوره های مختلف رشدی با نشانه های خاصی همراه است.:

 دوران جنینی:

با آزمایش هایی که در دوران بارداری انجام می شود، امکان تشخیص سندروم ترنر وجود دارد. NT بالا در سونوگرافی می تواند به دلیل نقایص قلبی یا اختلالات کروموزومی مانند سندروم ترنر باشد. برخی از مادران به محض بالا بودن NT (آبی که پشت گردن جنین وجود دارد) به فکر سقط جنین می افتند؛ ولی توجه داشته باشید برای اطمینان آزمایش های دیگر لازم است. آمینوسنتز و تجزیه کروموزوم نیز امکان تشخیص ناهنجاری های کروموزومی را فراهم می کنند.

دوران نوزادی:

برای تمام سنین، از تست کاریوتایپ برای تشخیص سندرم ترنر استفاده می‌شود. اما برخی از نشانه ها که در دوران نوزادی قابل رویت هستند عبارتند از؛ افتادگی پلک ها، درد قفسه سینه، پایین بودن گوش ها، کوتاه بودن دست ها، تاخیر در رشد عمومی، گردن پهن، ورم دست ها و پاها، قد کوتاهتر و وزن کمتر در زمان تولد، ناهنجاری‌های فک و دهان و گردن پره ‌دار.

دوران کودکی و نوجوانی:

قد کوتاه (میانگین حدودا 140 سانتی متر)، پهنی قفسه سینه، اشکال در خصوصیات جنسی مانند رشد نکردن سینه ها، پریود نشدن و عدم شکل گیری ویژگی های فیزیکی زنانه، پهن بودن قفسه سینه بارز است.

 

حقیقت تلخ؛ چرا ما؟

اولین واکنش والدین در صورت آگاهی از وجود ناهنجاری فرزندشان شوک، ناباوری و عصبانیت است. ولی در نظر داشته باشید تشخیص به موقع برای اقدامات درمانی بسیار اهمیت دارد پس لازم است این واقعیت را که کودکتان به سندروم ترنرمبتلا است را بپذیرید. برخی از والدین با وجود اینکه متوجه می شوند برخی علائم غیر عادی در فرزندشان وجود دارد با توجیه های مختلف آن را انکار می کنند. به عنوان مثال تاخیر در پریود شدن را به دلیل سابقه خانوادگی نرمال فرض می کنند یا پهن بودن سینه را به ورزش کردن دخترشان نسبت می دهند یا عملکرد نامناسب در مدرسه را جدی نمی گیرند.

 

عوارض سندروم ترنر

نابهنجاری در کروموزوم X برای فرد می تواند در بخش های مختلف اختلال ایجاد کند، عوارض سندروم ترنر به شرح زیر است:

  • آرتروز، چاقی، دیابت و افزایش فشار خون
  • مشکلات کلیوی، قلبی و بیماری های تیروئید
  • عفونت های گوش میانی و آب مروارید
  • اسکولیوز (انحراف ستون فقرات) و پوکی استخوان
  • سیلیاک (بیماری خودایمنی)

 

سندروم ترنر چه پیامدهایی برای دختران مبتلا دارد؟

دختران مبتلا به سندروم ترنر با مشکلاتی در زندگی خود رو به رو می شوند:

مشکلات یادگیری:

اکثر دختران مبتلا به سندروم ترنر دارای هوش نرمال و توانایی های خوب کلامی و خواندن هستند با این حال ممکن است در مفاهیم فضایی و ریاضی مشکل داشته باشند.

مشکلات روانی و اجتماعی:

این دختران به دلیل تفاوت های ظاهری و مقایسه خود با دیگران اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و دچار افسردگی می شوند. از طرفی به سختی می توانند احساست دیگران را درک کنند و واکنش های افراد را پیش بینی کنند.

مشکلات جنسی:

تخمدان های دختران هنگام بلوغ شروع به تولید هورمون های استروژن و پروژسترون می کنند. این فرآیند در دختران مبتلا به سندروم ترنر مختل می شود به همین دلیل احتمال پریود شدن و بارداری و رشد سینه ها وجود ندارد. 

 

آیا امکان بارداری برای دختران سندروم ترنر وجود دارد؟

دختران مبتلا به سندروم ترنر به دلیل عدم فعالیت تخمدان ها، نابارور هستند با این حال واژن و رحم طبیعی دارند. پس می توانند یک رابطه جنسی کامل داشته باشند. بارداری در این دختران بدون روش های پزشکی به ندرت اتفاق می افتد ولی از طریق روش IVF و با استفاده از تخمک اهدا شده می توانند باردار شوند.

 

گزینه های درمانی برای سندروم ترنر چیست؟

دختران مبتلا به سندروم ترنر باید به طور مرتب تحت نظر پزشک و متخصص باشند تا فشار خون، کارکرد تیروئید، عملکرد قلب و سیستم شنوایی آن ها سنجیده شود. درمان از طریق جایگزین استروژن و پروژسترون، به پیدایش خصوصیات جنسی ثانویه مانند پهن شدن لگن و رشد سینه ها و پریود شدن کمک می کند. در صورتی که هورمون رشد به موقع تزریق شود، در دروان بلوغ قد فرد چند سانتی متر بلندتر می شود. اهدای تخمک به باردار شدن زنان مبتلا به سندروم ترنر کمک می کند. روان درمانی به منظور افزایش اعتماد به نفس و درمان افسردگی لازم است.

 

ازدواج دختران مبتلا به سندروم ترنر

همان طور که توضیح دادیم اگر تشخیص و درمان به موقع صورت بگیرد بسیاری ازعوارض این ناهنجاری کروموزومی از بین می روند. این دختران می توانند در زمینه های درسی و شغلی به موفقیت های اجتماعی دست یابند. مهم ترین مشکل این دختران، ناباروری است که با روش های پزشکی امکان بچه دار شدن وجود دارد. توجه داشته باشید که ناباروری در مردان و 

زنان به دلایل مختلف شایع است. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم ترنر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : سندروم ترنر | علائم، نشانه ها، علل و راه های درمان سندروم ترنر

  • ۹۷/۱۱/۰۱
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی