هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

شاید برایتان عجیب به نظر برسد که گوش دادن نیز نیاز به کسب مهارت دارد. بسیاری از دعواها و جدایی ها به دلیل عدم فهم و درک درست افراد از حرف های یکدیگر اتفاق می افتد. مهارت درست گوش دادن، مهم ترین مهارت در ایجاد ارتباط موفق و بهبود روابط اجتماعی شماست. با تقویت مهارت گوش دادن در خودتان آن را به اطرافیان و فرزندان خود نیز می توانید انتقال دهید. در ادامه درباره تفاوت شنیدن و گوش دادن و راه هایی برای رسیدن به گوش دادن فعال صحبت کرده ایم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت گوش دادن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

گوش دادن فعال و تفاوت آن با شنیدن

اصلی ترین بخش ارتباط بین دو فرد، گوش دادن فعال و موثر است. گوش دادن با شنیدن متفاوت است. شنیدن یک بحث فیزیولوژیک و طبیعی است و هر کسی که از نظر فیزیکی مشکلی نداشته باشد این توانایی را داراست. شنیدن یعنی فعال شدن عصب های شنیداری بر اثر امواج صوتی. اما گوش دادن یک فرایند شناختی است و فرد شنونده، علاوه بر توانایی های فیزیکی برای شنیدن، لازم است که مهارت های شناختی، ذهنی و تحلیلی صحبت های فرد مقابل را داشته باشد. به علاوهمهارت تمرکز برای درک متقابل بسیار اهمیت دارد.

به طور خلاصه؛ بخش اصلی در شنیدن (Hearing) گوش و بخش اصلی در گوش دادن (Listening)، مغز می باشد. 

 

معایب شنیدن بدون توجه

وقتی کسی با شما صحبت می کند، انتظار دارد به او گوش دهید و برای او اهمیت قائل شوید. باید بتوانید به جزئیات صحبت دیگران توجه کنید، نه اینکه در ذهنتان دنبال جواب بگردید. همچنین تا آن جا که می توانید تماس چشمی مناسب برقرار کنید. هیچکس دوست ندارد وقتی در حال صحبت کردن است طرف مقابل به او بی اهمیت باشد. یکی از جنبه های مهم اهمیت دادن به دیگران گوش دادن فعال است. برای آن که خوب گوش دادن موانع گوش دادن را شناسایی کنید.

 

چرا انسان ها حرف یکدیگر را نمی فهمند؟

تفاوت در لحن گفتارها، با کنایه صحبت کردن، مبهم صحبت کردن و ... باعث کج فهمی و سوءبرداشت دیگران از صحبت های شما می شود. عدم توانایی گوش دادن نیز باعث می شود که افراد حرف های یکدیگر را نفهمند. این مشکلات عمدتا بین زوجین به وجود می آید و آن ها از اینکه همسر­شان زبان آن­ها را نمی­ فهمد، گلایه می کنند. شنیدن فعال در برقراری ارتباط سالم بین زوجین بسیار موثر است و اگر فردی از همسرش توجه کافی دریافت نکند طبیعتا نمی ­تواند توجه کافی را نیز به او بدهد.

 

راه های تقویت گوش دادن فعال

شنونده خوب بودن مهارتی است که بیش از همه باید در روانشناسان وجود داشته باشد. آنها باید با تمام وجود و تمام توجه صحبت های مراجع خود را بشنوند، در ذهن خود تحلیل کنند و بتوانند تمام جزئیات صحبت آن ها را درک کنند. روانشناسان بر اساس آموزه های خود چند مهارت و راهکار مهم برای شنونده فعال بودن را بیان کرده اند که به شرح آن می پردازیم:

هنگام گوش دادن حتما به فرد مقابل نگاه کنید:

همه فرایند گوش دادن با توجه و تمرکز شروع می شود. نباید وقتی کسی در حال صحبت با شماست کار دیگری انجام دهید. اگر وقت ندارید یا مشغول کاری هستید از فرد مقابل­ بخواهید که در زمان دیگری با شما صحبت کند تا بتوانید با تمام توجه به او بپردازید.

هرگز در صحبت فرد مقابل نپرید:

هیچکس دوست ندارد کسی میان صحبت های او بپرد و حرفش را قطع کند. علاوه بر اینکه نوعی بی احترامی است، باعث می شود فرد فکر کند که صحبت هایش مهم و جذاب نیست و شما حرف های بهتری برای گفتن دارید.

هنگام گوش دادن به دنبال پاسخ دادن نباشید:

بدترین اشتباه هنگام گوش دادن این است که در حین آن، دنبال یافتن پاسخی برای صحبت های فرد مقابل باشید. بهتر است که وقتی صحبت فرد تمام شد، کمی فکر کنید و سپس جواب بدهید. مطمئن باشید اگر درست و با تمام وجود بشنوید، بهترین جواب را برای فرد مقابلتان پیدا خواهید کرد.

سوال پرسیدن، مهمترین بخش گوش دادن فعال:

سوالات هوشمندانه و به موقع، بهترین بازخورد را به گوینده می­ دهد. سوال پرسیدن (نه میان صحبت های فرد) باعث می شود که تمرکز شما بیشتر شود، به علاوه به فرد مقابل نشان می دهید که برای صحبت های او اهمیت قائل هستید.

حرف های طرف مقابل شما را به فکر فرو نبرد:

باید دقت کنید که اگر فرد مقابل شما، صحبت یا مسئله ای را مطرح کرد که شما تجربه آن را دارید، لازم نیست به فکر فرو بروید. به عنوان مثال اگر فردی بگوید که من یک دوست دارم که به من خیانت کرده، شما به فکر دوست سالهای دور خود بیفتید که به شما خیانت کرده و غرق در داستان خودتان شوید. این مسئله باعث می شود شما به کلی صحبت های طرف مقابل را از دست دهید و فرایند ارتباط لطمه بخورد.

همدلی کنید:

سعی کنید از دید طرف مقابل­ به ماجرا و مسائل نگاه کنید و خود را جای او بگذارید. هیچ چیز مثل یک همدرد خوب برای دیگران لذت بخش است. برای اطلاع بیشتر از نحوه همدردی با دیگران کلیک کنید.

نظرات و تعصبات شخصی را کنار بگذارید:

هرگز در هنگام گوش دادن فعال، در مقابل نظرات مخالف خود جبهه نگیرید. اجازه دهید فرد مقابلتان به طور کامل مواضع خود را بیان کند. تعصبات و بیان مخالفت ممکن است باعث مختل شدن ارتباط شما شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت گوش دادن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : مهارت گوش دادن | چگونه حرف دیگران را بفهمیم

  • ۹۷/۱۱/۰۱
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی