هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک یکی از اختلال‌های شخصیت کلاستر B می‌باشد. شخصیت نمایشی یا هیستریونیک در وضعیت ناپایدار روحی هستند، چرا که خودباوری در آنها متاثر از توجه دیگران می‌باشد. شخصیت نمایشی بسیار تمایل به جلب توجه دارد تا جایی که برای رسیدن به این مقصود به کارهای نامتعارفی مثل خودکشی دست می زند. اگر نتواند نظر دیگران را به خود جلب کنپند، سرخورده و افسرده می شود. به طور خلاصه این افراد معتاد به توجه دیگران هستند. دیگران نیز در برخورد با شخصیت نمایشی گاه گیج می شوند، چرا که هر چقدر هم به او توجه شان را بدهند باز هم گویی در یک ظرف تو خالی در حال آب ریختن می باشند. همزمان با اختلال شخصیت هیستریونیک احتمال دیگر اختلالات شخصیت به طور همزمان نیز وجود دارد. در ادامه به بررسی ویژگی های اختلال شخصیت نمایشی می پردازیم.

برای مشاوره اختلال شخصیت نمایشی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک

اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک

اختلال شخصیت نمایشی همیشه طوری رفتار می‌کند که گویی در حال اجرای یک نمایش است. این افراد در ابراز هیجان غلو می‌کنند؛ برای مثال کسی که را که تازه دیده‌اند به گرمی در آغوش می‌کشند یا در جریان تماشای یک فیلم غمگین، به شکل غیر قابل کنترلی گریه می‌کنند.

این شخصیت نگاه کلی و سیاه و سفید به امور دارد. دارای گفتاری مبهم، خالی از جزییات و مبالغه‌آمیز می باشد. 

شخص نمایشی غالبا از طریق بحران‌های هیجانی، جذابیت و گیرایی، رابطه‌ی جنسی، اغواگری یا شکایت کردن، دیگران را فریب می‌دهد.

 

 

علائم اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک

احساساتی بودن و توجه طلبی مفرط به صورت الگویی فراگیر از اوایل بزرگسالی در زمینه‌های مختلف زندگی فرد گسترش می‌یابد. به صورتی که حداقل با پنج مورد زیر در شخصیت هیستریونیک نمایان می‌شود:

١. در موقعیت‌هایی که مرکز توجه نیست، ناراحت می‌شود و در رنج و مشقت به سر می‌برد.

٢. مشخصه تعاملش با دیگران، رفتار نامتناسب به صورت اغواگری جنسی یا تحریک کنندگی جنسی است.

٣. ابراز احساساتش به سرعت تغییر می‌کند و سطحی می‌باشد.

٤. همواره از ظاهر جسمی خود برای جلب توجه دیگران استفاده می‌کند.

٥. سبک تکلمش به نحوه افراطی مبتنی بر حدس و گمان و فاقد جزئیات است.

٦. خودنما و نمایشی می‌باشد و در ابراز احساسات مبالغه می‌کند.

٧.تلقین پذیر است، یعنی به راحتی تحت تأثیر افراد یا موقعیت‌ها قرار می‌گیرد.

٨. روابط را صمیمی‌تر از آنچه واقعاً هستند، تصور می‌کند.

 

عوامل بروز اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک

معمولا در خانواده هایی که پدر و یا مادر دچار اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیکهستند، فرزندان نیز دچار این اختلال می شوند، اما هنوز دلیل اصلی آن مشخص نشده است. اما متخصصان بر این باورند که عوامل ارثی و تربیتی در بروز شخصیت نمایشینقش دارند. در ادامه عواملی که در مراحل رشد کودک ممکن است به بروز اختلالشخصیت نمایشی یا هیستریونیک منجر شوند اشاره کرده ایم:

1. مورد انتقاد واقع نشدن و یا تنبیه در سنین کودکی

2. توجه غیر قابل پیش بینی پدر و مادر

3. تشویق ها و توجهی که فقط برای رفتارهای خاصی به کودک داده می شود

4. توجیه کردن اشتباهات کودک و مثبت نشان دادن آنها در جمع و مهمانی ها

این رفتارها و دیگر رفتارهای مشابه منجر به بروز یک دوگانگی در کودک می شود که او نمی تواند تشخیص دهد کدامین رفتار صحیح و کدام رفتار اشتباه می باشد. برخوردهای غلط والدین تا سن بلوغ می تواند بر کودک تاثیرگذار بوده و اختلال شخصیت هیستریونیک را در او ایجاد کند.



روش های پیشنهادی در برخورد با شخصیت نمایشی

اگر با فردی در ارتباط هستید که دارای شخصیت نمایشی می باشد یا قصد ازدواج با شخصیت نمایشی را دارید، توجه به روش های پیشنهادی زیر در برخورد با او می تواند به شما کمک زیادی کند:

1- تلاش نکنید جهان‌بینی او را عوض کنید.

2- تصور نکنید رفتارهای وی مربوط به سوء نیت وی است.

3-  بپذیرید تغییر در این شخصیت‌ها بتدریج اتفاق می‌افتد.

4- وی را موعظه نکنید.

5-  درک کنید چه ترس‌‌ها و چه عقایدی ‌مبنای رفتارهای مشکل‌زای اوست.

6- یک تغییر نسبی و غیرکامل را از طرف او بپذیرید.

7-  اجازه ندهید شخصیت‌های نمایشی شما را به بازی بگیرد.

برای ارتقای مهارت خود در برخورد با فرد نمایشی می توانید مقاله نحوه برخورد با شخصیت های نمایشی را مطالعه نمایید.

 

درمان اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک

درمان اختلال شخصیت نمایشی بسیار سخت است، چرا که آنها به هیچ وجه قبول نمی کنند که دارای مشکلی نیازمند درمان هستند. معمولا ویژگی هایی شخصیت نمایشیپروسه درمان را برای آنها سخت تر و غیر ممکن می کند.

اما زمانی که در زندگی با مشکلاتی همانند علائم افسردگی ناشی از شکست رابطه عاطفی برخورد می کنند، بلافاصله برای درمان افسردگی به جلسات مشاوره روانشناسی و روان درمانی مراجعه می کنند. در این زمان ها درمانگر علاوه بر رسیدگی به موضوع اصلی مراجع به درمان اختلال شخصیت نمایشی نیز می پردازد. البته در موارد محدودی نیز برای درمان عوارض جانی اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک همچون افسردگی و اضطراب از داروهای ضد افسردگی و داور های ضد اضطراب نیز استفاده می شود.

فراموش نکنید که درمان اختلال شخصیت نمایشی از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که این اختلال بر روابط عاطفی و شغلی فرد در طولانی مدت تاثیر منفی می گذارد. شما در هر جایی که هستید می توانید از خدمات مشاوره تلفنی و مشاوره حضوری مرکز حامی هنر زندگی بهرمند شوید.

 

برای مشاوره در زمینه اختلالات شخصیت می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی