هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

اختلالات شخصیت دسته C شامل چه اختلالاتی است؟ آیا با خصوصیات کلی اختلال های شخصیت دسته C آشنایی دارید؟ شاید شما هم با برخی افراد که همیشه مضطرب و ترسان به نظر می رسند، رو به رو شده اید. بعضی از آن ها دائما در اضطراب هستند، برخی نگران طرد شدن یا مورد انتقاد قرار گرفتن هستند و برخی نگران افکار ایده آل و دل مشغول نقص و آداب و تشریفاتند. اگر چنین افرادی را می شناسید، احتمالا متوجه دشواری موقعیت و ارتباطتان با آن ها می شوید. در ادامه درباره ویژگی های کلی اختلال های شخصیت دسته C صحبت خواهیم کرد. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت نحوه درمان آن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : اختلالات شخصیت دسته ج یا C | اختلال های شخصت کلاستر C

شخصیت و اختلال شخصیت

ویژگی های فردی که الگویی ثابت از فکر، عاطفه و رفتار را در فرد نشان می دهد شخصیت نامیده می شود. در واقع بخش ثابت هر فرد شامل الگوهای رفتاری و فکری است که منحصر به فرد و متمایز از دیگران می باشد. اما شخصیت علاوه بر اینکه ثابت است، می تواند پویا و متحرک باشد و در طول زمان تغییر کند و با محیط سازگار شود. افراد دارای اختلال شخصیت، صفات شخصیتی ناسازگارانه دارند و در مقابل تغییر مقاومت می کنند. این الگوی رفتاری برای اطرافیان عموما آزارنده است. در واقع افراد مبتلا به اختلال شخصیت دچار دشواری در ارتباطات هستند. اختلال های شخصیت به سه دسته زیر تقسیم می شوند:


اختلال های شخصیت دسته C

دسته سوم اختلال های شخصیت را دسته ترس و اضطراب می نامند. در واقع می توان آن ها را با توجه به همین ویژگی شناسایی کرد. عموما در حال ترس و رفتارهای مرتبط با ترس هستند. مثلا از موقعیت های خاصی اجتناب می کنند، دل مشغولیت بیش از حد دارند، درحال تایید گرفتن از دیگران هستند، ساعات زیادی را صرف اعمال خاصی می کنند. به طور کلی این ترس و اضطراب همه جنبه های زندگی خود و اطرافیانشان را درگیر می کند. گاهی ممکن است نشانه های اضطراب به قدری شدید باشد که با اختلال های اضطرابی و یا فوبیا اشتباه گرفته شود.

 

انواع اختلال شخصیت دسته C

اختلال شخصیت اجتنابی

افراد دارای اختلال شخصیت اجتنابی الگویی فراگیر و طولانی مدت از بازداری، احساس بی کفایتی و حساسیت بیش از حد به ارزیابی منفی از جانب دیگران نشان می دهند. در واقع آن ها در موقعیت های اجتماعی خود را به راحتی ابراز نمی کنند چرا که نگران نظرات منفی دیگران راجع به خودشان هستند؛ بنابراین رفتار محدود شده ای از آن ها در جمع دیده می شود.

اصولا افراد اجتنابی از فعالیت های دسته جمعی خودداری می کنند مخصوصا روابط و فعالیت هایی که نیاز به ارتباط بین فردی مشخص دارند. چرا که می ترسند دیگران آن ها را طرد کنند، تایید نشوند و یا مورد انتقاد قرار گیرند. دائما مشغولیت ذهنی با مورد انتقاد قرار گرفتن و طرد شدن دارند. در موقعیت های جدید عصبی می شوند چرا که احساس ناکفایتی می کنند. در روابط بین فردی فکر می کنند جذاب نبوده و مهارتهایشان از دیگران کمتر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این اختلال می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید:

اختلال شخصیت اجتنابی

نحوه برخورد با شخصیت اجتنابی

زندگی و ازدواج با شخصیت اجتنابی

درمان اختلال شخصیت اجتنابی

اختلال شخصیت وابسته

اختلال شخصیت وابسته الگویی است که از اوایل جوانی شروع می شود و شامل نیاز مفرط به مورد حمایت و مراقبت قرار گرفتن می شود. این افراد برای به دست آوردن نیاز خود مطیع و سلطه پذیر می شوند و دائما ترس از جدایی و از دست دادن فرد محبوب خود را دارند.

شخصیت وابسته بدون مشورت با دیگران قادر به تصمیم گیری های روزمره خود نبوده و نیاز دارد، مسئولیت های خود را به دیگران واگذار کند. برای به دست آوردن این حمایت، نظر خود را ابراز نمی کنند. شخصیت وابسته به سختی به توانایی های خود اعتماد می کند. در زمان های تنهایی احساس درماندگی و ناراحتی می کنند چرا که می ترسند نتوانند از پس خود بربیایند. بنابراین با اتمام یک رابطه سریعا وارد رابطه دیگری می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این اختلال می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید:

اختلال شخصیت وابسته

نحوه برخورد با شخصیت وابسته

زندگی و ازدواج با شخصیت وابسته

درمان اختلال شخصیت وابسته

اختلال شخصیت وسواسی جبری

اختلالات شخصیت دسته C با اشتغال ذهنی مفرط نسبت به نظم و ترتیب، کمال گرایی و کنترل در مسائل ذهنی و روابط میان فردی مشخص می شود.

افراد دارای اختلال شخصیت وسواسی جبری مشغولیت ذهنی با جزئیات، قوانین، لیست های بلند بالا، نظم و برنامه ریزی در مورد جزئیات دارند و آنقدر غرق در این مسائل می شوند که هدف کلی را فراموش می کنند. آن ها معمولا نمی توانند اشیای کهنه و بی ارزش را دور بریزند و نمی توانند به دیگران اعتماد کرده و بخشی از مسئولیت خود را به آن ها واگذار کنند. اصولا در عقاید و افکارش سرسخت است و حاضر به تغییر آن ها نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این اختلال می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید:

اختلال شخصیت وسواسی جبری

نحوه برخورد با شخصیت وسواسی جبری

زندگی و ازدواج با شخصیت وسواسی جبری

درمان اختلال شخصیت وسواسی جبری

 

جمع بندی

این سه دسته اختلال که مجموعا اختلال های شخصیت دسته C نامیده می شوند، باعث ایجاد اضطراب و ناراحتی های طولانی مدت در خود فرد و اطرافیان می شوند. روابطشان به آسانی تشکیل نمی شود و در آن ها دچار چالش می شوند. برای تشخیص گذاری آن ها نیاز به نظر متخصصین است، همچنین برای رفع آن و بهبود وضعیت نیاز به روانشناسان مجرب می باشد. لذا از اینکه خودتان تشخیص مطرح کنید بپرهیزید و از جلسات مشاوره بهره ببرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت نحوه درمان آن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305228 تماس بگیرید.


منبع : اختلالات شخصیت دسته ج یا C | اختلال های شخصت کلاستر C

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی