هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

اطلاع از نشانه های اعتیاد به مواد مخدر برای تشخیص به موقع به خانواده ها کمک می کند، تا بتوانند فرد معتاد را از دام این بیماری نجات دهند. امروزه اعتیاد به مواد مخدر و پایین آمدن سن مصرف مواد، موضوع اعتیاد را با گستردگی و پیچیدگی بیشتری همراه کرده است. از آن جا که علائم اعتیاد به مواد مخدر در روزهای اول مصرف قابل تشخیص نیست، اطرافیان دیر به این موضوع پی می برند. اما تغییرات رفتاری که در فرد مصرف کننده ایجاد می شود، به عنوان یک زنگ خطر می تواند خانواده ها را هشیار نماید. در ادامه به بررسی نشانه ها و علائم اعتیاد به مواد مخدر می پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره اعتیاد جهت شناسایی و تشخیص نشانه های اعتیاد به مواد مخدر می توانید با مشاوران مرکز هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : علائم اعتیاد به مواد مخدر | نشانه های اعتیاد به مواد مخدر

نشانه های اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد یک وابستگی شدید جسمی و روانی است که ترک و فرار از مواد مخدر را بسیار دشوار می کند. تشخیص علائم ظاهری فرد معتاد، وقتی که اعتیاد شدت گرفته است کار چندان سختی نیست. اعتیاد به مواد مخدر معنای نوع خاصی رفتار افراط گرایانه در مصرف مخدرها و وابستگی می باشد. آسیب ها و تغییراتی که در رفتار و خلق معتاد ایجاد می شود، تا یک سال حداقل نمود چندانی پیدا نمی کند. اما تغییرات ناگهانی در سطح خوشحالی، نوسانات رفتاری در طول روز و تغییر ناگهانی سبک زندگی فرد می تواند از نشانه های اعتیاد به مواد مخدر باشد.

 

13 نشانه رفتاری غالب در مصرف کنندگان مواد مخدر

1- افزایش میل به تنهایی و انزوا
2- نوسانات رفتاری از سرخوشی به حالات عصبی و پرخاشگری
3- کاهش میل به غذا
4- تشنگی زیاد و افزایش مصرف آب به مقدار خیلی زیاد
5- کم خوابی و بیخوابی غیر طبیعی و گرایش به خواب در طول روز
6- افت تحصیلی یا شغلی
7- کاهش احساس مسئولیت نسبت به خانواده و جامعه
8- کاهش تدریجی سطح کیفیت زندگی حتی در افراد مرفه
9- از میان رفتن تدریجی احساسات و عواطف پایدار با اطرافیان
10- کاهش سطح عملکردی در تمام سطوح از جمله بهداشت فردی
11- فراموشی زیاد
12- علاقه زیاد به مصرف مخدرهای مجاز مانند سیگار و قلیان 
13- تغییر ذائقه فرد به برخی بوها و مواد شیمیایی که به طرز عجیبی فرد را به خود جلب کند

 

نشانه های ظاهری در معتادان به مواد مخدر

1- سرخ شدن چشمها

2- نگاه های مات به مدت طولانی

3- عدم تعادل در حرکات

4- تأخیر در حرکات و کند شدن رفتارها

5- عدم تمرکز

توجه: این علائم بسته به نوع ماده مصرفی و اینکه ماده مورد مصرف توهم زا باشد یا محرک و یا خواب آور فرق می کند و همه این علائم ظاهری و رفتاری الزاما در یک شخص معتاد مشاهده نمی شود.

 

تشخیص علائم مواد مخدر در نوجوانان و جوانان

تشخیص علائم اعتیاد در نوجوانان کار مشکلی است چرا که شباهت زیادی به ویژگی های طبیعی دوران نوجوانی دارد و از طرفی نوجوانان به دلیل سادگی و مشکلات دوران نوجوانی شان بسیار مستعد گرایش به مواد مخدر هستند. پس بهتر است والدین از علائم اعتیاد به مواد مخدر خوبی آگاه باشند تا در صورت اعتیاد فرزندشان هر چه زودتر برای مشاوره ترک اعتیاد اقدام نمایند.

 

علل گرایش به مواد مخدر و نشانه های رفتاری

گرایش به مصرف مواد مخدر در طبقات مرفه و یا طبقات دیگر اجتماع از یک ساز و کار برخوردار است. کاهش و ضعف در ارزش های فردی و خلا های عاطفی اصلی ترین دلایل گرایش به مواد مخدر می باشند. این افراد از مواد مخدر به عنوان یک جایگزین برای رفاه و رضایت از زندگی استفاده می کنند. پس از مصرف به دلیل تغییرات و پاداش های زیستی که مواد مخدر در مغز به وجود می آورد، نسبت به این مواد کشش بیشتری پیدا می کنند.

همچنین به دلیل تغییراتی که مواد مخدر در اعتماد به نفس، مهربانی، آرام بودن و... در فرد به وجود می آورد، به فرد می تواند نقص های خود را بپوشاند. این گونه فرد معتاد یاد می گیرد به جای تلاش واقعی با مصرف مواد مخدر سریع تر به ارضای روانی برسد. خاصیت آرام بخشی مواد مخدر حتی افراد مرفه را به سمت مصرف این مواد هدایت می کند. این در حالی است که بعد از مدتی نه تنها اعتیاد به آن ها آرامش نمی دهد بلکه مشکلات جسمی، رفتاری و روانی دیگری برای آن ها به وجود می آورد.

 

ساز و کار مواد مخدر در مغز و بروز نشانه های اعتیاد

اعتیاد به مواد مخدر بطور کلی موجب کاهش سطح عملکردی فرد می شود. مواد مخدر باعث ترشح هورمون های شادی در مغز شده و چون این هورمون ها مجدد در مغز جذب می شوند، آستانه تحریک مغزی کاهش می یابد و به مرور بافت های مغز فرسوده می شوند. در نهایت مغز فرد معتاد قادر به تولید هورمون های مورد نیاز برای کنترل هیجانات نمی باشد. در این مرحله می توانید متوجه زود رنجی، عصبانیت، تحریک پذیری و بی قراری دائمی شوید. این تغییرات مغزی به صورت تدریجی رخ می دهد، اما هر چه از مدت اعتیاد فرد بگذرد بازگشت پذیری بیمار کاهش می یابد. به همین منظور قبل از آن که فرد در کاملا در اعتیاد غرق شود، باید برای درمان و ترک اعتیاد اقدام کرد. برای اطلاع بیشتر از تاثیر مواد مخدر بر مغز کلیک کنید.

 

رفتار های نادرست با فرد معتاد

جنگ و دعوا با فرد معتاد راحت ترین کاری است که می توان انجام داد، اما این برخورد هیچ فایده ای ندارد. ابتدا این را بپذیرید که عزیز شما با بیماری اعتیاد درگیر می باشد و قدرت اراده خود را در برابر آن از دست داده است.نقش خانواده در ترک اعتیاد بسیار اهمیت دارد. با کمک یک مشاور خانواده کارهایی که می توانید برای ترک اعتیاد بیمارتان انجام دهید را بررسی کنید. در این میان بهتر است از کارهای زیر بپرهیزید:

_ قهر کردن

_ دعوا کردن

_ سرزنش کردن

_ تحقیر کردن

_ معتاد را مسبب تمام بدبختی های خانواده دانستن

 

درمان و ترک اعتیاد

روش های مختلفی برای درمان اعتیاد وجود دارند که هرکدام بسته به فرد معتاد مناسب و موثر می باشند. اما می توان گفت که تقریبا تمام محققان به این نتیجه رسیده اند که رفتار درمانی موثر ترین روش برای درمان اعتیاد باشد.

درمانگر با ایجاد تغییر در نگرش فرد به خوبی خواهد توانست بیمار را از مصرف مواد مخدر باز دارد و همچنین وی را از بازگشت مجدد منصرف کند.

نکته آخر اینکه در صورتی که احساس کردید یکی از نزدیکان شما به مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده است، از روی خشم و عصبانیت اقدامی نکنید. حتما با مشاوره ترک اعتیاد مشورت کنید چرا که اقدام نابجای شما ممکن است فرایند ترک را برای فرد سخت تر کند.

 

برای دریافت مشاوره اعتیاد جهت شناسایی و تشخیص نشانه های اعتیاد به مواد مخدر می توانید با مشاوران مرکز هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : علائم اعتیاد به مواد مخدر | نشانه های اعتیاد به مواد مخدر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی