هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

زنان و مردان تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. یکی از این تفاوت ها، تفاوت حرف زدن زنان و مردان و ارتباط برقرار کردن است. به طور کلی زنان پر حرف تر از مردان هستند. زنان در صحبت های خود مبالغه آمیز تر از مردان صحبت می کنند. زنان با جزییات بیشتری صحبت می کنند ولی مردان کلیت حرف خود را می گویند. زنان در هنگام صحبت کردن تماس چشمی برقرار می کنند ولی مردان علاقه ای به تماس چشمی ندارند. اما این مسئله زمانی مشکل ساز می شود که افراد سعی در برقراری ارتباط با جنس مخالف خود می کنند در حالی که اطلاع از این تفاوت ها ندارند. در این مقاله به بررسی تفاوت های زنان و مردان در حرف زدن پرداخته شده است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تفاوت حرف زدن زنان و مردان می‌توانید با مشاوران مرکز روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره9092305265  تماس بگیرید.

 

منبع : تفاوت حرف زدن زنان و مردان

دلایل تفاوت های گفتاری زنان و مردان

از جمله علل و دلایل تفاوت حرف زدن زنان و مردان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تفاوت فیزیولوژیکی

در ماه دوم بارداری اگر جنین پسر باشد هورمون تستسترون وارد مغز می شود. این هورمون توانایی برخی از سلول ها را کم می کند و باعث تقویت برخی دیگر می شود. سلول هایی که که توانایی شان کم می شود سلول های مربوط به تکلم است و سلول هایی که تقویت می شوند سلول های جنسی و پرخاشگری هستند. این دلیل به خوبی مشخص می سازد که چرا آقایون در هنگام دعوا کردن توانایی صحبت کردن شان پایین می آید و در عوض متوسل به زور بازو می شوند.

 

تفاوت در نگرش

مرد ها کل نگر هستند و زن ها جز نگر. همین تفاوت یکی از دلایل مهم حرف زدن بیشتر خانم ها نسبت به آقایان است. زنی که جزییات بیشتری را می بیند مسلم است حرف بیشتری برای گفتن دارد تا مردی که کلیات مهم را دیده است و چیزی برای صحبت ندارد.

 

تفاوت در شیوه ی ارتباطی

مردها فقط جهت برقراری ارتباط صحبت می کنند اما زن ها برای تخلیه احساسات و هیجانات صحبت می کنند. این که گاهی زنان به رازدار نبودن و مردان به سنگدل بود متهم می شوند ناشی از همین تفاوت است.

 

تفاوت در فرایند صحبت

مردها نتیجه گرا هستند و زن ها فرایند محور. مردها دوست دارند حرف خود را خلاصه کنند تا فقط نتیجه آخر را بگویند ولی زنان دوست دارند تمام جزییاتی که اتفاق افتاده است را بیان کنند تا به نتیجه برسند. مثلا ممکن است مرد از همسر خود بپرسد "به مطب دکتر رفتی؟"  و زن در جواب این سوال تمام جزییات آن روز را بگوید. از بد شناسی در اول صبح بگوید تا دیدن آشنایی در حین رفتن به مطب دکتر. در این شرایط مسلما مرد کلافه می شود و حتی ممکن است صحبت همسرش را قطع کند و بگوید بالاخره رفتی یا نه؟! حال اگر زن این سوال را از همسرش بپرسد جواب کوتاهی مثل "بله رفتم. گفت سرما خورده ام" دریافت می کند. حتی ممکن است ناراحت شود و فکر کند همسرش حوصله صحبت کردن با او را ندارد.

حال اگر مردان و زنان این نکات و تفاوت های بسیار مهم در یکدیگر را ندانند ممکن است در حین صحبت های روزمره خود به اشتباه از یکدیگر ناراحت و دلگیر شوند.

نکته مهم : این موارد عمومیت ندارد و ویژگی هایی مطلق نیستند. این ها ویژگی هایی هستند که به طور کلی به دلیل ساختارمتفاوت زنان و مردان در آن ها وجود دارد ولی ممکن است این گونه نباشد و مردی ویژگی های زنانه و زنی ویژگی های مردانه داشته باشد.

 

نکات مهم برای ارتباطی بهتر بین زن و مرد

بهتر است زن و مرد هر دو از این تفاوت ها آگاه باشند و بدانند که این ساختار وجودی زن و مرد است و راه گریزی از آن نیست. فقط با شناخت و احترام به تفاوت ها می شود از مشکلات و سوتفاهم های گفتاری زن و مرد پیشگیری کرد.

 

نکاتی برای خانم ها

به سکوت همسرتان احترام بگذارید و بدانید که این سکوت به دلیل بی علاقگی به شما نیست. مردها در هنگام مشکلات به جای حرف زدن سکوت را ترجیح می دهند.

وقتی همسرتان از شما سوالی می پرسد حرف خود را خلاصه تر کنید و نتیجه را زودتر بگویید تا همسرتان کلافه نشود.

 

نکاتی برای آقایان

در شرایطی که می توانید با همسرتان صحبت کنید. این را بدانید که جزییات گویی همسرتان یک امر کاملا عادی است و با گوش دادن و هم صحبت شدن با همسرتان او را بسیار خوشحال و راضی می کنید.

در هنگام صحبت کردن با همسرتان سعی کنید  بیش تر با او تماس چشمی داشته باشید و این گونه نشان دهید که به صحبت هایش علاقه مند هستید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تفاوت حرف زدن زنان و مردان می‌توانید با مشاوران مرکز روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره9092305265 تماس بگیرید.


 

منبع : تفاوت حرف زدن زنان و مردان

  • ۹۸/۰۱/۲۴
  • هنر زندگی

تفاوت حرف زدن زنان و مردان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی