هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

چرا باید به دنبال راهی برای تقویت حافظه کوتاه مدت بود؟ شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که یک موضوعی را خیلی سریع فراموش کنید و از این بابت شدیدا عصبی و ناراحت شوید. دیگران به شما خرده بگیرند که حواستان نیست و حتی روابط و دوستی هایتان به خطر بیافتد. حافظه کوتاه مدت یا حافظه کاری، یکی از مهم ترین و فعال ترین بخش های حافظه می باشد که بدون آن، هیچ چیزی در حافظه بلند مدت نیز نخواهد بود. در این مطلب، به طور مفصل و کامل درباره تمام ابعاد حافظه کوتاه مدت صحبت شده است. راه هایی برای تقویت حافظه کوتاه مدت، راه هایی برای افزایش ظرفیت، عملکرد و عواملی که حافظه را تخریب می کنند بیان کرده ایم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تقویت حافظه کوتاه مدت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : تقویت حافظه کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت چیست؟

حافظه کوتاه مدت یا short memory، بخشی از حافظه است که اطلاعات دریافتی از طریق حواس 5 گانه را به مدت کوتاه در خود ذخیره می کند. به حافظه کوتاه مدت چرک نویس مغز می گویند، یعنی برای آن که اطلاعات ورودی در ذهن بماند، باید با روش هایی آن ها را به حافظه بلند مدت منتقل کنید.

از حافظه کوتاه مدت در مواردی مثل حفظ کردن یک شماره تلفن، بخاطر سپردن یک قرار تماس یا اطلاع دادن یک خبر به دیگران استفاده می شود. این اطلاعات به سرعت فراموش می شوند، مگر اینکه کدی از آن را در حافظه بلند مدت ثبت کنید.

 

ظرفیت حافظه کوتاه مدت چقدر است؟

پیش تر مشخص شده بود که ظرفیت حافظه کوتاه مدت، شامل 7 بخش اطلاعات یک موضوع می باشد. یعنی مثلا تا یک شماره 7 رقمی در آن ذخیره خواهد شد و اگر ثبت نشود، فراموش می شود. اما آخرین تحقیقات نشان داده که ظرفیت حافظه کوتاه مدت در عصر حاضر به 4 داده کاهش پیدا کرده است. یکی از دلایل آن را ظهور لوازم الکتریکی، مخصوصا موبایل های هوشمند می دانند که به شما اجازه می دهد بدون تلاش مغز، اطلاعات را سریعا ثبت کرده و دیگر نیازی به بخاطر سپردن نداشته باشید. همین مسئله باعث تضعیف توانایی حافظه کوتاه مدت در انسان های امروزه شده است.

 

راه های بهبود حافظه کوتاه مدت

فقدان و تضعیف حافظه کوتاه مدت می تواند بسیار ناراحت کننده و شرم آور باشد؛ طبیعتا شما نیز می خواهید از ضعیف تر شدن آن جلوگیری کنید. روش های اثبات شده زیادی برای بهبود سلامت مغز و در نتیجه تقویت حافظه کوتاه مدت وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها پرداخته ایم.

1- رژیم غذایی سالم

خوردن مقدار زیادی میوه و سبزی تازه، پروتئین های خالص و کاهش مصرف چربی، نمک و شکر توصیه می شود. شکر سفید، مضرترین ماده برای حافظه است و حتی به عنوان یکی از علت های اصلی آلزایمر نیز شناخته می شود.

خوراکی های سرشار از امگا 3 مثل ماهی، سویا و گردو به شدت برای تقویت مغز و حافظه مفید هستند. خوردن پنیر بدون گردو، به دلیل نیاز پنیر به فسفر برای هضم شدن، می تواند عملکرد حافظه را مختل کند.

نوشیدن آب به مقدار زیاد، برای سلامت بدن و مغز بسیار ضروری است. تحقیقات نشان داده که کم آبی باعث انقباض مغزی شده و بر حافظه کوتاه مدت، تمرکز و هوشیاری تاثیر منفی می گذارد.

شکلات هایی که از کاکائو و قهوه تولید می شوند، چه به صورت گرم و چه سرد می تواند به بهبود فوری حافظه کوتاه مدت کمک کند. بهترین نوع آن، شکلات های تلخ و دارک است.

زنجبیل، گیاه جینسینگ و نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و چای نیز به تقویت حافظه کوتاه مدت کمک می کنند.

نیکوتین، یکی از بحث برانگیزترین تقویت کننده های حافظه کوتاه مدت است، اما شاید در صورتی که به شکل هایی غیر از سیگار مصرف شود، بتواند به حافظه کوتاه مدت کمک کرده و به سلامت نیز آسیب نزند.

2- تقویت سلامت جسمی و روانی

ورزش منظم و روزانه، یک سبک زندگی کلیدی برای داشتن یک حافظه خوب است. حتی 20 دقیقه ورزش روزانه نیز ایده آل می باشد، نیاز به حرکات سنگین نیست. پیاده روی در طبیعت، ورزش های هوازی و آرام بخش مثل یوگا نیز عملکرد حافظه را تقویت می کند.

وضعیت جسمی خود را کنترل کنید. دیابت، فشار خون بالا، مشکلات تیروئید و سرطان ها، حافظه کوتاه مدت شما را تخریب می کنند.

اختلالات روانی مثل افسردگی به دلیل از بین بردن تمرکز شما، روی حافظه کوتاه مدت تاثیر منفی می گذارد. پس یرای تقویت حافظه کوتاه مدت خود باید به رفع مشکلات روانی به کمک مشاوره روانشناسی بپردازید.

3- بهبود سبک زندگی

سبک زندگی و یا شغل هایی که مشغله های فکری زیادی برای شما ایجاد می کنند، باعث می شوند تمرکز کمتری داشته باشید؛ در نتیجه هجوم اطلاعات حافظه کوتاه مدت تان را تخریب می کند.

7 الی 8 ساعت خواب شب، مهم ترین عاملی است که برای سلامت جسم و مغز شما ضروری می باشد. کمبود خواب حافظه، خلاقیت، قضاوت و توجه شما را مختل می کند. در هنگام خواب، مغز خاطرات و اطلاعات ذهن شما را مستحکم و تقویت می کند. کمبود خواب به شدت از میزان اطلاعاتی که می تواند در حافظه کوتاه مدت نگه داشته شود می کاهد. اختلالات خواب مثل آپنه خواب یا وقفه تنفسی نیز یکی از اصلی ترین دلایل مشکلات خواب و تخریب حافظه کوتاه مدت می باشند.

4- کاهش استرس

استرس، عملکرد مغز شما را تا سطح DNA نیز کاهش می دهد. حافظه کوتاه مدت را تخریب کرده و سلامت جسمانی را نیز به خطر می اندازد. در صورت داشتن علائم استرس، باید فورا برایدرمان استرس اقداماتی را در پیش بگیرید.

 

چگونه از تمام ظرفیت حافظه خود استفاده کنیم؟

داشتن یک حافظه خوب، چندان تحت تاثیر ژنتیک نبوده و بیشتر مهارتی آموختنی است. شما با برخی از تکنیک ها و ترفندها می توانید حافظه کوتاه مدت خود را بهبود دهید. برای اطلاع از دیگر راه های تقویت حافظه کلیک کنید.

نوشتن

عمل نوشتن با درگیر کردن تمرکز و حافظه، به شما در به خاطر سپردن اطلاعات کمک می کند. توجه داشته باشید نوشتن با کاغذ و خودکار خیلی مفیدتر از تایپ کردن با وسایل الکترونیکی است. قلم قدرتمند تر از صفحه کلید می باشد. نوشتن برای کاهش استرس نیز موثر می باشد.

بلند حرف بزنید

چیزی که می خواهید یاد بگیرید یا به خاطر بسپارید را چند بار با صدای بلند برای خود تکرار کنید. این ساده ترین اقدام برای بالابردن ظرفیت حافظه کوتاه مدت است.

برای حافظه خود طعمه بگذارید

اگر می خواهید و نیاز دارید تا چیزی را یاد بگیرید، چند واقعیت اساسی و نکته مهم را درباره آن موضوع به خاطر بسپارید. این گونه مغز شما برای یادگیری اطلاعات جدید و بیشتر از آن موضوع چسبنده می شود. مثلا برای به خاطر سپردن معنی کلمه ستبر (بزرگ و سفت) یک تبر بزرگ را تصور کنید که سنگ را نمی تواند بشکند.

تقسیم کنید

تقسیم داده های وسیع به قسمت های کوچک تر، راحت تر در حافظه می ماند. مثلا می توانید کد پستی یا یک شماره را به قسمت های مختلف تقسیم کنید. همان کاری که به طور ناخودآگاه در شماره های موبایل می کنید. بجای مثلا 09121231234 بخوانید 1234-123-0912.

 

حواس پرتی یا فراموشی؟

بسیاری از مواقع، ممکن است حواس پرتی را با اختلالات حافظهاشتباه بگیرید. در صورتی که حواس پرتی با مشکلات حافظه متفاوت می باشد. برای مقابله با حواس پرتی در لحظه روی کاری که دارید انجام می دهید تمرکز کنید. به فردا و به دیروز فکر نکنید. در حال، زندگی کردن باعث بالا رفتن کارایی حافظه کوتاه مدت و افزایش توانمندی شما در یادگیری و یادآوری اطلاعات شود. تکنیک ذهن آگاهی به شما یاد می دهد چگونه در زمان حال باقی بمانید.

 

چه موادی حافظه کوتاه مدت را تخریب می کنند؟

مواد مخدر مثل ماری جوانا یا گل، کوکائین، هروئین و متامفتامین ها در تخریب حافظه نقش دارند. کاهش و ترک استفاده از مواد مخدر و الکل، یکی از بهترین راه های تقویت حافظه کوتاه مدت می باشد. همچنین داروهای ضد اضطراب مثل بنزودیازپین ها، داروهای ضد افسردگی و دارو های مسکن به دلیل متوقف کردن ترشح استیل کولین که کاملا مرتبط با حافظه و یادگیری است، یکی از دلایل تخریب حافظه کوتاه مدت می باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تقویت حافظه کوتاه مدت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : تقویت حافظه کوتاه مدت

  • ۹۸/۰۱/۳۱
  • هنر زندگی

تقویت حافظه کوتاه مدت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی