هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

نقش خانواده در اضطراب یکی از مهم ترین عوامل در بروز و ایجاد اضطراب می باشد. سلامت و بهداشت روان خانواده یکی از مسائل بسیار تاثیر گذاری ست که در واقع سلامت روان کل جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. سبک ارتباطی میان اعضای خانواده به طور مستقیم بر دیدگاه آن ها از زندگی و نحوه واکنش شان به مسائل مختلف تاثیر می گذارد. بنابراین اگر فردی مبتلا به اختلالات اضطرابی بود، می توان با بررسی سابقه خانوادگی وی پی به علت استرس او برد. اگر شما نیز با این مشکلات درگیر هستید و به دنبال نقش و مسئولیت اعضای خانواده خود در برابر آن ها هستید در ادامه این مقاله به ابعاد مختلف این موضوع خواهیم پرداخت. با اطلاع از این عوامل می توانید فرزندان وخانواده سالم خود را شکل دهید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش خانواده در اضطراب می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره ی 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : خانواده چگونه باعث بروز اضطراب می شود؟

نقش خانواده در اضطراب فرزند از بدو تولد

بسیاری از کودکان از همان سال های ابتدایی تولد علائم اضطرابی زیادی را از خود نشان می دهند. جدا از عوامل ذاتی تاثیرگذار بر ژن کودکان و برخی بیماری های مزمن که از ابتدا بر سیستم عصبی نوزاد تاثیر می گذارند، استرس در دوران بارداری، تاثیر مستقیمی بر سطح اضطراب کودکان دارد. این اضطراب در هر دوره ای به صورت یکسری ترس ها و نگرانی ها خود را نشان می دهد. برای مثال تحقیقات نشان داده که فرزندان مادران مضطرب بیشتر در دوران کودکی خود ترس هایی نظیر ترس از صدای بلند، اشیای تیره، تاریکی، حیوانات و... را تجربه می کنند. همچنین این کودکان به احتمال بیشتری به اضطراب جدایی مبتلا می شوند.

در نقش خانواده در اضطراب در واقع سطح اضطراب کلی مادر، اختلافات و مشکلات خانوادگی تجربه شده در دوران بارداری می تواند یکی از عوامل تاثیرگذار بعدی دراضطراب فرزندان باشد.

 

رویدادهای خانوادگی موثر در اضطراب فرزندان

باید این نکته را مد نظر داشته باشید که کودکان نسبت به رویدادهای استرس زا در خانواده حساسیت بیشتری دارند. آن ها هنگام مواجه شدن با مسائلی هم چون اختلافات پدر و مادر، جدایی و طلاق به دنبال چرایی این رویدادها هستند. در اکثر مواقع آن ها خودشان را عامل اصلی ایجاد این درگیری ها می دانند که این امر آسیب های زیادی را به سلامت روانی فرزندتان وارد می کنند.

علاوه بر موارد ذکر شده بیماری های سخت و طولانی والدین، مرگ یکی از نزدیکان، تضادهای انضباطی و تربیتی بین پدر و مادر و تولد نوزاد جدید از دیگر عوامل اضطراب زا برای کودکان هستند.

افراد در سنین مختلف به شیوه های مختلفی اضطراب های خود را بروز می دهند. بهانه گیری، مخالفت ها، نافرمانی ها، لجبازی و قشقرق های مدام نشان دهنده مشکلاتی است که روان فرزندتان را آزار می دهد. این رفتارها در پسرها بیشتر دیده می شود چرا که پسرها برون ریزی احساسات خود را بیشتر به صورت خشم و پرخاشگری نشان می دهند.

 

نقش تربیت والدین مضطرب در تداوم اضطراب

همانطور که در ابتدا گفته شد نحوه رفتار و نوع ارتباطی که شما با فرزند خود دارید نقش اساسی در بهداشت و سلامت روان فرزندانتان دارد. مادری را تصور کنید که دائما نگران و مضطرب است. این نگرانی و اضطراب او کاملا در نوع رفتار و تربیت او تاثیر می گذارد. برای مثال او  دائما فرزندش را چک می کند و  بیش از حد مراقب است چرا که دائما در این دلهره به سر می برد که مشکلی برای فرزندش پیش نیاید.

در واقع او با این رفتارهای افراطی از ابتدا به فرزند خود این پیام را منتقل می کند که دنیا جای امنی نیست و برای محافظت از خود باید دائما نگران و مضطرب بود. به همین خاطر فرزندی که از ابتدا ترس ها و نگرانی های زیادی را تجربه کرده با دریافت این پیام ها رفته رفته اضطرابش بیشتر می شود و در طول زمان تداوم می یابد.

 

اختلالات اضطرابی متاثر از خانواده

اضطراب زیاد ممکن است به یک سری اختلالات روانی منتهی شده که عملکرد و فعالیت های روزانه فرد را مختل می کنند. در ادامه نقش خانواده در بروز برخی اختلالات روانی را بررسی کرده ایم.

اختلال اضطراب جدایی

اضطراب جدایی که در دوران کودکی اتفاق میافتد، اشاره به ترس غیر معقول کودک هنگام جدا شدن از والدین دارد. روانشناسان در ریشه یابی این مشکل به این نتیجه رسیده اند که این کودکان در ماه های ابتدایی تولد نمی توانند اعتماد مورد نیاز را از مادر به دست بیاورند. ریشه این عدم اعتماد در ناتوانی مادران در ارضای نیازهای فرزندشان دارد، این مادران به جای توجه به نیازهای کودک تمایلات خود را بیشتر در نظر می گیرند.

مثلا  مادری زمان شیردهی را متناسب با گرسنگی فرزند تنظیم نمی کنند یا هنگام محبت کردن اصلا به خلق و خوی کودک را در نظر نمی گیرد. در واقع تمایلات مادر بر نیازهای کودک اولویت دارد.

اختلال اضطراب فراگیر

در اختلال اضطراب فراگیر فرد دائما نگران موضوعاتی مبهم است و به صورت مزمن با علائم روانی و جسمی اضطراب را تجربه می کند. خانواده هایی که خود دائما نگران هستند و از کودکی به فرزند خود این پیام را می دهند که دنیا جای امنی نیست و همیشه باید نگران مسائل مختلف باشند به احتمال خیلی زیاد فرزندان خود را به این سمت هدایت می کنند. فرزندان این خانواده ها دائما در محیط به عواملی که ممکن است برایش خطر آفرین باشند توجه می کنند. در حقیقت نسبت به رخ دادن اتفاق های منفی بدبینی زیادی دارند.

اختلال اضطراب اجتماعی

در اختلال اضطراب اجتماعی فرد دائما نگران ارزیابی دیگران در مورد خود می باشد. خانواده در پیدایش این اختلال نقش بسزایی دارد. افرادی که از اضطراب اجتماعی رنج می برند در واقع از عزت نفس پایینی برخوردارند. خانواده در پیدایش این عزت نفس به خصوص در دوره نوجوانی بسیار تاثیرگذار است. تحقیر نوجوان، نادیده گرفتن نقاط مثبت و تاکید بر ضعف های او در تخریب عزت نفس افراد نقش مهمی دارند. عدم اطمینان به توانایی های خود در افراد با عزت نفس پایین منجر به حساسیت بیش از حد آن ها به قضاوت دیگران می شود، که این خود از ویژگی های اصلی افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی است.

در صورتی که فکر می کنید اختلالات ذکر شده و یا نشانه های اضطراب در خانواده شما مشکل آفرین شده، بهتر است هر چه زودتر برای درمان اضطراب خود اقدام کنید. مشاوره روانشناسی فردی و مشاوره خانواده در این موقعیت ها به شما در زمینه بهبود سلامت روان تان کمک می کند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش خانواده در اضطراب می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره ی 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : خانواده چگونه باعث بروز اضطراب می شود؟

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی