هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

یکی از مهم ترین اصول تربیتی، احترام به فرزندان و بچه ها می باشد. برخوردی همراه با احترام باعث ایجاد اعتماد به نفس و حس ارزشمندی در کودکان می شود. والدینی که با کودکان خود با احترام برخورد می کنند، در تربیت خود موفق ترند؛ چرا که در این صورت، هم احترام گذاشتن را به آنها می آموزند و هم مورد احترام قرار می گیرند. از طرفی به فرزندی که احترام گذاشته می شود، سرشار از حس عزت نفس و خود باوری می شود که این احساسات در تمام طول زندگی اش با او همراه خواهد بود. در ادامه مقاله به اثرات احترام گذاشتن به فرزندان و راه های آن می پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روش های احترام به فرزندان و بچه ها می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : احترام به فرزندان و بچه ها

خانواده هایی که به فرزندشان احترام می گذارند

در یک خانواده سالم علاوه بر تاکیدی که بر احترام به پدر واحترام به مادر می شود، احترام به فرزندان و بچه ها و بچه ها نیز ارزش می باشد. در چنین خانواده ای روابط دو جانبه بوده و برای نظرات کوچک ترین عضو خانواده نیز ارزش قائل هستند. در واقع احترام بین اعضای خانواده یک اصل محسوب می شود. با رفتارهای ساده ای می توان به فرزندان احترام گذاشت. برخی از این رفتارها عبارتند از:

1- مقایسه نکردن کودک با دیگران

2- سلام کردن به بچه ها و پاسخ سلام آن ها را دادن

3- صدا کردن کودک با الفاظ محبت آمیز و محترمانه

4- گوش دادن به حرف های فرزندان

5- مشورت با فرزندان درمورد مسائل مربوط به خودش

6- صداقت به کودکان یاد داده می شود

7- سرزنش نکردن او در جمع

 

اثرات احترام گذاشتن به فرزندان

احترام به فرزندان اثرات مثبت فراوانی دارد؛ چرا که الگوی بچه ها والدین شان هستند. همچنین با احترام گذاشتن به بچه ها به روند رشد شخصیتی او کمک می کنید. چند نمونه دیگر از اثرات احترام گذاشتن به فرزندان به شرح زیر می باشد:

پرورش ویژگی های مثبت شخصیتی

احترام گذاشتن به کودکان باعث پرورش ویژگی های مثبت شخصیت مثل اعتماد به نفس، احساس مسئولیت، ارزشمندی و بزرگواری می شود. این ویژگی ها که توسط والدین به وجود می آیند تا سنین بزرگسالی همراه او باقی خواهد ماند و باعث پیشرفت و موفقیت کودک می شود.

سلامت روحی و روانی

وقتی که کودکان از طرف والدین خود احترام دریافت نکنند و تحقیر شوند، احتمال ابتلا به بیماری های روحی و روانی همچون اختلالات شخصیت، افسردگی و اضطراب بالا می رود. وقتی که والدین به کودک خود احترام بگذارند، کودک شان در برابر بیماری های روانی تا حد زیادی بیمه می کنند.

 

راه هایی برای احترام  به فرزندان

همان طور که در بالا ذکر شد احترام گذاشتن به فرزندان بسیار ساده می باشد، اما ممکن است برخی والدین از شیوه صحیح احترام گذاشتن آگاهی نداشته باشند. بهترین راه های احترام به فرزندان به شرح زیر می باشد:

1- محترمانه صحبت کردن

بهتر است درهنگام صحبت کردن با کودک خود از کلماتی مثل "لطفا و خواهش می کنم" استفاده کنید و این گونه برای کاری که کودک برای شما انجام می دهد، احترام قایل شوید تا کودک احساس کند کاری که انجام می دهد با ارزش است.

2- تصمیم نگرفتن برای بچه ها

وقتی کودک در انجام کاری (چه بسا کاری بسیار ساده و پیش افتاده) از شما راهنمایی می خواهد و یا در شرایطی که باید تصمیمی برای کودک (مثلا خرید لباس) بگیرید، چند انتخاب و راهکار برای او مهیا کنید و در آخر تصمیم گیری را به عهده خود کودک بگذارید. برای شکل گیری مسئولیت پذیری در کودکان با این نوع تصمیم گیری ها به او کمک می کنید تا با برداشتن قدم های کوچک به سمت استقلال حرکت کند.

4- احترام گذاشتن به حریم خصوصی و استقلال

حریم خصوصی و استقلال در کودکان بسیار ساده ولی مهم است. مثلا ممکن است کودکی دوست نداشته باشد کسی به موهایش دست بزند. در این شرایط بهتر است به این خواست او احترام بگذارید و درست کردن موهایش را به عهده خود او بگذارید.

5- دستور ندادن مداوم

به طور مداوم به کودک دستور ندهید، چرا که در این صورت کودک احساس سرخوردگی می کند و چه بسا ممکن است با لجبازی و کار را انجام ندهد. بهتر است برای کودک مشخص کنید که این کار باید در یک زمان خاصی انجام شود. در این صورت کودک احساس می کند که به خواسته او احترام گذاشته شده است.

6- مقایسه نکنید

وقتی که کودکان را با اطرافیان مقایسه می کنید در واقع او را تحقیر می کنید. کودک خود را با خودش مقایسه کنید و به او بگویید که باید از گذشته خود بهتر شود. با این طور مقایسه کردن، به اعتماد به نفس کودک افزوده می شود و درگیر رقابتی مثبت می شود.

7- مچ گیری ممنوع

وقتی کودک کار اشتباهی انجام می دهد؛ به اصطلاح مچ گیری نکنید و او را سرزنش نکنید. بهتر است با زبانی خوش اشتباه فرزندتان را به خودش بگویید و از او بخواهید دیگر این کار را تکرار نکند.

8- تنبیه ضررش بیشتر است

در صورت انجام یک کار اشتباه کودک خود را مخصوصا در جمع تنبیه نکنید. اگر کاری که انجام داده بسیار اشتباه بود از تنبیهی استفاده کنید که باعث تحقیر او نشود و این کار را در حریم خصوصی خودتان انجام دهید. برای اطلاع بیشتر درباره نحوهتنبیه کودکان کلیک کنید.

9- تشویق راهی برای ارتباط

وقتی کودک کار درستی انجام می دهد او را تشویق کنید. از این طریق کودک متوجه می شود که به کار و شخصیت او احترام گذاشته اید و این گونه به آن کار خوب علاقه مند می شود و بیشتر انجام می دهد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روش های احترام به فرزندان و بچه ها می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : احترام به فرزندان و بچه ها

  • ۹۸/۰۲/۰۸
  • هنر زندگی

احترام به فرزندان و بچه ها

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی