هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

وابستگی زن به خانواده، رفت آمدهای بیش از حد آشنایان خانم و نداشتن خلوتی دو نفره از دغدغه های بسیاری از مردان است.وابستگی به خانواده بعد از ازدواج شاید تا مدت ها برای هر دو طرف وجود داشته باشد؛ اما زمانی که این ارتباط زیاد باشد، استقلال و مدیریت زندگی مشترک تا حد زیادی دچار اختلال می شود. دخالت والدین در زندگی فرزندان یکی از نتایج مشخص نبودن حد و مرز دو خانواده است. وابستگی زن به خانواده اش دلایل زیادی می تواند داشته باشد، اما اگر موضوع اختلال شخصیت وابسته در خانم باشد؛ حتما نیاز به مشاوره روانشناسی است. در ادامه با ارائه راهکارهایی می توانید به همسر خود برای کاهش این وابستگی کمک کنید. لازم به ذکر است دریافت مشاوره خانواده برای بررسی هنجار یا ناهنجار بودن نوع ارتباط و یافتن راهی برای رسیدن به یک تعادل در زندگی مشترک لازم می باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه وابستگی زن به خانواده اش می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : وابستگی زن به خانواده بعد از ازدواج

دلایل وابستگی زیاد زن به خانواده

برخی از زنان، حتی تا سال ها پس از ازدواج نمی توانند از محله مادری نیز جدا شوند و اصرار دارند در نزدیکی خانه پدر و مادر زندگی کنند؛ موضوعی که عامل بسیاری از اختلافات و دعوای بین زوجین می شود. مشکلات زمانی بیشتر می شود که فاصله زیادی تا خانه پدر خانم وجود داشته باشد و همسر مجبور به طی زمان زیادی در راه و یا خانه پدری خانم باشد. برای رفع این مشکل ابتدا به بررسی علل وابستگی زن به خانواده اش می پردازیم.

عدم ارتباط با افراد مختلف

برخی از زنان، مخصوصا زنانی که کمتر در اجتماع حضور دارند، وابستگی شدیدی به خانواده خود دارند. زیرا نتوانسته اند وابستگی ها و تعلقاتی با افرادی غیر از خانواده خود برقرار کنند. همین مسئله می تواند در زندگی زناشویی بعد از ازدواج مشکل ایجاد کند.

نداشتن تجربه مستقل بودن

زنانی که تجربه زندگی مستقل بخاطر تحصیل یا کار را دارند، توانسته اند تا حدودی وابستگی به خانواده را مدیریت کرده و بتوانند حتی دور از خانواده نیز زندگی و ازدواج کنند.

تربیت خانواده

برخی از خانواده ها، به دلیل سبک های تربیتی یا شرایط فرهنگی، فرزندانی وابسته به خانواده تربیت می کنند. فرزندان این خانواده ها در تصمیم گیری ها استقلال نداشته و قدرت استدلال و منطق آن ها ضعیف می باشد. این افراد حتی درباره مسائل خصوصی خود و همسرش با خانواده صحبت می کند و نمی تواند حد و مرزی در روابطش مشخص کند. تمام این ویژگی هایی که عمدتا منفی هستند، نشانه فردی است که به خانواده وابسته است و نمی تواند زندگی زناشویی خود را مدیریت کند.

اعتماد به نفس پایین

یکی دیگر از دلایل وابستگی زن به خانواده، این است که اعتماد به نفس لازم برای همسری را ندارد. برای این زنان زندگی کنار همسر بسیار سخت تر از زندگی کنار خانواده می باشد. به همین دلیل آنها نمی توانند از عهده مسئولیت های خود بر بیایند و از ترس تحقیر یا شکست، به خانواده پناه می برند.

نارضایتی از همسر

برخی از زنان نیز به دلیل نارضایتی و مشکلات همسرشان، ترجیح می دهند زمان بیشتری را با خانواده خود بگذرانند و کمتر در کنار همسرشان باشند. ممکن است تصور آنها از ازدواج و شوهرشان، با آن چه که مورد انتظارش بوده، فاصله داشته و این مسئله باعث سرخوردگی او شده است.

 

راه های کاهش وابستگی زن به خانواده

اصلی ترین و بهترین راه برای کاهش وابستگی زن به خانوادهاش، صحبت با یک روانشناس متخصص زوج درمانی و خانواده درمانی است. درمانگران به خانم کمک می کنند تا با زندگی و خانواده جدید خود سازگار شده و عللی که او را به خانواده اش بیش از حد وابسته کرده را برطرف کنند. البته وابستگی به خانواده و تعهد به آنها بسیار زیبا و شیرین است، اما اگر این وابستگی شدید باشد و استقلال زندگی زناشویی را از بین ببرد، یک مشکل مهم تلقی می شود. برخی از راهکارهای دیگری که می توان برای کاهش وابستگی زن به خانواده انجام داد:

1- صحبت همراه با احترام

اگر وابستگی زن به خانواده باعث ایجاد مشکلات و نابسامانی هایی در زندگی شود، مرد این حق را دارد تا از همسرش بخواهد که بیشتر کنارش باشد و خانه را کمتر ترک کند. این درخواست زمانی نتیجه بهتری می دهند که همراه با عشق و مهربانی باشد و برپایه تحکم و زور نباشد.

2- به استقلال او کمک کنید

از همسرتان بخواهید برخی از تصمیمات را تنهایی بگیرد. مخصوصا تصمیم هایی که نیاز به فوریت دارند. او را برای این تصمیمات تنهایی تشویق کنید و قدرت استقلال را در او زنده کنید.

3- آرامش فراموش نشود

متاسفانه بیشتر افراد از مهارت های صحبت با جنس مخالف و مهارت های ارتباطی کم بهره اند و بلافاصله پس از شروع بحث، کار به دعوا می کشد. احتمالا بیشتر این درگیری ها به دلیل دخالت خانواده ها در زندگی زن و شوهر می باشد. بنابراین با آرامش و صبوری به خانواده خود و همسرتان بفهمانید که به تنهایی می توانید از پس زندگی خود بر بیایید و آن را اداره کنید.

4- تهدید و تخریب ممنوع

زمانی که شما زن خود را به قطع ارتباط با خانواده اش تهدید می کنید، عملا حل مسئله را دشوارتر کرده اید. همسرتان باید خودش به این نتیجه برسد که ارتباط کمتر با خانواده به نفع خود و زندگی خودش است. همچنین بی احترامی به خانواده همسر، چیزی جز وخیم تر شدن اوضاع و بیشتر شدن فاصله تان به دنبال نخواهد داشت. تحقیر خانواده، تحقیر خود فرد است، یک زن وابسته بسیار روی این موضوع حساس می باشد.

5- از روی لجبازی تصمیم نگیرید

اگر شما نیز بخواهید رفتار او را مقابله به مثل کنید و دائم به منزل پدری خود بروید و یا آن ها را زود به زود دعوت کنید؛ تنها به بدتر شدن اوضاع دامن زده اید. این رفتار تنها نشان دهنده ناتوانی شما در مدیریت اوضاع می باشد. 

6- نیازهای عاطفی همسرتان را تامین کنید

ممکن است برخی زنان درباره نیازهای خود کمتر صحبت کند، اما مردان باید در این زمینه هوشیار باشند. زمانی که شما نیازهای عاطفی همسرتان را تامین کنید و او ببیند که کاملا به او توجه می کنید، طبیعتا نیازش به توجه دیگران کمتر می شود. گاه دلیل وابستگی زن به خانواده اش همین بی توجهی مرد به زن می باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه وابستگی زن به خانواده اش می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : وابستگی زن به خانواده بعد از ازدواج

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی