هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آیا می دانید اختلال اضطرابی اجتماعی چیست؟ فوبیای اجتماعیچیزی فراتر از کمرویی است، اگر در موقعیت های اجتماعی یا کارکردی دچار ترس یا اضطراب شدید می شوید، به صورتی که دست هایتان بیش از اندازه عرق می کند یا موقع معاشرت با دیگران در حد خجالت آوری سرخ می شوید و همیشه نگران این واکنش های فیزیکی غیر قابل کنترل خود هستید، احتمالا به فوبیای اجتماعی مبتلا هستد. این اختلال باعث افت شدید عملکردی و عدم سازگاری اجتماعی می شود، در نتیجه درمان اختلال اضطراب فراگیر دریچه ای ست برای ورود به دنیایی بدون استرس و نگرانی که همزمان، بستر رشد و شکوفایی نیز فراهم می شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان فوبیای اجتماعی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : فوبیای اجتماعی | علایم، علل و درمان اختلال اضطرابی اجتماعی

فوبیای اجتماعی چیست؟

اختلال اضطرابی اجتماعی، نوعی اختلال اضطرابی است که در موقعیت ها و شرایط اجتماعی روزمره، فرد دچار اضطراب طاقت فرسا و بیش از اندازه می شود. افراد دارای فوبیای اجتماعی ترسی همیشگی، از مشاهده یا قضاوت شدن توسط دیگران و مورد تمسخر قرار گرفتن دارند. اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است در معاشرت با مردم نمایان شود یا در مواردی فرد در تعامل با دیگران مشکلی ندارد ولی زمانی که می خواهد در حضور دیگران کار خاصی را انجام دهد، دچار اضطرابی نامعقول می شود. در این حالت فرد روی این موضوع تمرکز می کند که ممکن است عملکردی خجالت آور داشته باشد. افراد مبتلا به اختلال فوبیای اجتماعی، معمولا دچار عزت نفس و اعتماد به نفس پایین، وسواس فکری و افسردگی می شوند.

 

علایم فوبیای اجتماعی چیست؟

از مهمترین علائم برای تشخیص فوبیای اجتماعی که معمولا شش ماه یا بیشتر طول می کشد، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • اضطراب بارز در مورد یک یا چند موقعیت اجتماعی مانند سخنرانی، معاشرت با دیگران یا انجام دادن کاری در مقابل دیگران
  • ترس از مورد قضاوت واقع شدن، تحقیر، تمسخر و طرد شدن
  • اجتناب شدید از موقعیت های اجتماعی
  • عدم تناسب ترس و اضطراب فرد با بافت فرهنگی – اجتماعی
  • افت و اخلال در عملکرد اجتماعی، شغلی، تحصیلی و دیگر جنبه های مهم زندگی

 

پیامد های فوبیای اجتماعی 

اختلال اضطراب اجتماعی، در صورت عدم درمان به موقع، پیامد های منفی زیادی به همراه خواهد داشت که از جمله این پیامد ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • هراس از بودن در کنار افرادی غیر از خانواده خود
  • از دست دادن موفقیت های بزرگ شغلی، تحصیلی و ... به واسطه اضطراب بیش از حد
  • عدم توانایی برقراری ارتباط اجتماعی یا دوست یابی و دوری گزینی از دیگران
  • مستعد شدن برای ابتلا به افسردگی و دیگر آسیب های روانی 
  • گرایش به مصرف الکل و مواد اعتیاد آور

 

علل بروز اختلال اضطرابی اجتماعی چیست؟

برخی از تحقیقات انجام شده، حاکی از این است که آمیگدال (بادامه) که بخش مرکزی مغز برای پاسخگویی به ترس در انسان است، در بروز فوبیای اجتماعی نقش اساسی دارد. همچنین نقش ژنتیک و محیط تربیتی که فرد در آن رشد می کند در بروز  فوبیای اجتماعی چشمگیر است. والدین فرد مبتلا به فوبیای اجتماعی معمولا افرادی هستند که از لحاظ اجتماعی ترسو هستند و دائما نگران مورد ارزیابی واقع شدن توسط دیگران هستند. از دیگر عوامل مهم در بروز فوبیای اجتماعی می توان به تجربه بدرفتاری ها در دوران کودکی فرد، شرایط مالی نامناسب، تنها گذاشتن کودک در خانه، دعوای والدین و مسخره شدن فرد در دوران کودکی توسط همسالان اشاره کرد.

 

مهمترین عناصر غلبه بر فوبیای اجتماعی

چهار عنصر مهم برای غلبه بر اختلال اضطراب اجتماعی وجود دارد که لازم است قبل از شروع درمان در نظر بگیرید:

1- فهم و آگاهی از مشکل و عواملی که ریشه اصلی ترس و فوبیا را در شما به وجود می آورند.

2- تعهد به ادامه ی درمان حتی اگر تحمل شرایط برایتان سخت باشد.

3- استمرار در تمرین ها، تا زمانی که روش های شناختی تبدیل به یک عادت در شما شود و به صورت اتوماتیک انجام شوند.

4- شرکت در جلسات مشاوره روانشناسی که در آن شما می توانید روش ها و تکنیک هایی که منجر به کاهش اضطراب و استرس می شوند را ارتقا بخشید.

درمان فوبیای اجتماعی

فوبیای اجتماعی یا اختلال اضطراب اجتماعی، را می توان با بهره گیری از تکنیک های شناختی- رفتاری درمان نمود. تحقیقات و مشاهدات روانشناسی بالینی نشان می دهند که درمان های شناختی – رفتاری تغییرات دائمی و ماندگاری را در زندگی افراد ایجاد می کنند. تفکر اصلی در درمان شناختی-رفتاری حذف عقاید و باور های غلط شما یا رفتارهایی ست که به حفظ اختلال اضطرابی اجتماعی کمک می کند.

درمانگر در جلسات درمانی از شما می خواهد ترس هایتان را تصور کنید و با تکنیک هایی که به شما آموزش داده می شود پاسخ هایی ساختارمند برای رویارویی با ترستان ایجاد کنند. این مراحل همراه با آموزش و مدیریت اضطراب صورت می پذیرید. اگر دوره درمانی با روش صحیح و به کمک یک درمانگر صورت پذیرد، منجر به بهبود اختلال اضطرابی اجتماعی یا همان فوبیای اجتماعی می گردد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان فوبیای اجتماعی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : فوبیای اجتماعی | علایم، علل و درمان اختلال اضطرابی اجتماعی

  • ۹۸/۰۲/۱۷
  • هنر زندگی

فوبیای اجتماعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی