هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

ترک اعتیاد مسئله ای است که بسیاری از افراد و خانواده های آن ها با آن دست و پنجه نرم می کند. با این که خیلی از معتادان تمایل به ترک دارند، اما موفق به ترک نشده و سقوط های مکرری را تجربه می کند. اما این مسئله چرا اتفاق می افتد؟ یکی از اصلی ترین دلایل شکست درمان اعتیاد، عدم استفاده از روشی مناسب و استاندارد می باشد. به خاطر ماهیت و ویژگی مواد مخدر نمی توان این بیماری را مانند سایر بیماری ها درمان کرد. ترکیب عوامل روانی و جسمانی به پیچیدگی اعتیاد افزوده و درمان آن را مشکل می کند. بنابراین برای آن که فرد به طور کامل از اعتیاد پاک شود باید برای هر دو بعد این بیماری، درمانی اتخاذ نمود. در ادامه به بررسی جوانب مختلف ترک اعتیاد می پردازیم. 

 

برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی و درمان اعتیاد به مواد مخدر می توانید از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : ترک اعتیاد | معرفی و مقایسه روش های ترک اعتیاد


ترک اعتیاد

ترک اعتیاد به مجموعه فرآیندهایی گفته می شود که طی آنها فرد معتاد تحت نظر متخصص و یا به صورت فردی، برای قطع مصرف ماده اعتیادی اقدام می کند. هدف از ترک مواد بازگشت فرد به حالت طبیعی و سالم دوران قبل از اعتیاد می باشد.

ترک اعتیاد سبب بروز نشانه های رفتاری، فیزیولوژیک و شناختی می شود. شدت و ضعف این نشانه ها بسته به نوع ماده مخدر متفاوت است. میزان موفقیت در ترک ماده مخدر به ویژگی های شخصیتی بیمار، میزان اراده و تلاش، نوع ماده مخدر، شدت وابستگی، موقعیت اجتماعی و چگونگی مقابله با اعتیاد بستگی دارد. ترک مواد مخدر در واقع فرآیندی است که فرد سعی می کند علاوه بر قطع مصرف ماده مخدر سبک زندگی خود را نیز تغییر دهد و زندگی متعادل، بهنجار و با اعتماد به نفسی داشته باشد. 

 

وابستگی جسمی به مواد مخدر

واضح است که مصرف مواد مخدر وابستگی های جسمانی ای را برای فرد به وجود می آورد. فرد معتاد در صورت قطع مصرف دچار نشانه های فیزیکی مثل تحریک پذیری، تهوع، لرزش بدن، سر درد، بدن درد و نشانه های خماریمی شود. نشانه های ترک مواد معمولا متضاد با نشانه های مسمومیت با آن ماده است. برای مثال مصرف آمفتامین ها سبب احساس سرخوشی و انرژی زیاد می شود. اما با ترک آن نشانه های بی حالی و افسردگی آشکار خواهد شد. تمام این نشانه ها و عوارض تا حداکثر دو هفته بعد از ترک کامل از بین می روند.

 

وابستگی روحی به مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر علاوه بر وابستگی های جسمانی وابستگی روحی و روانی نیز ایجاد می کند. قطع مصرف نشانه های روانی از جمله اضطراب، بی قراری، آشفتگی ذهنی، وسوسه و میل شدید به مصرف مواد را در پی دارد. همین عوامل روانی هستند که احتمال شکست درمان اعتیاد را زیاد کرده و باعث لغزش بیمار می شوند. برای کاهش نشانه های روحی در هنگام ترک استفاده از کمک مشاوره ترک اعتیاد ضروری می باشد. همچنین نقش خانواده در ترک اعتیاد نیز نباید نادیده گرفته شود؛ نقش خانواده در اعتیادلزوم خانواده درمانی را نیز بیشتر می کند. 

 

بازگشت به مصرف مواد بعد از ترک

مشکل بسیاری از افرادی که قصد ترک مواد مخدر را دارند و موفق نمی شوند این است که در طول دوران ترک و یا حتی بعد از ترک کامل دوباره به سمت مصرف مواد سوق پیدا می کنند. این موضوع به علت بروز عوارض دردآور بعد از ترک می باشد. قرار گرفتن در شرایطی که یادآور دوران مصرف است، ولع فرد را برای مصرف بیشتر می کند. حتی معاشرت با کسانی که تجربه مصرف داشته اند (همبازی ها) احتمال لغزش را بیشتر می کند.

مصرف مجدد و بازگشت به اعتیاد علائم و نشانه هایی دارد که از مدتی قبل قابل شناسایی و پیش بینی هستند. بنابراین بهترین کار این است که زیر نظرمشاوره ترک اعتیاد این نشانه ها و علائم هشدار دهنده شناسایی شوند تا بتوان از برگشت فرد به سمت مصرف مواد جلوگیری نمود و علاوه بر آن فرایند بهبود را نیز تسریع بخشید.

 

مقایسه روش های ترک اعتیاد

روش های متنوعی برای درمان اعتیاد وجود دارد. برخی خانواده ها یا کمپ ها سعی می کنند با بستن و طناب پیچ کردن فرد مبتلا به تخت در مدت زمان کوتاه فرد را ترک دهند؛ به این روش سقوط آزاد می گویند که معایب زیادی دارد. چرا که در اولین فرصتی که فرد رها شود دوباره به سمت مصرف مواد می رود. علاوه بر این بیمار معتاد در این دوران زجر زیادی را تحمل می کند که غالبا تاثیرات روحی مضری را برای او در پی دارد. با وجود آگاهی به این خطرات بسیاری از خانواده بیمارشان را به کمپ های ترک اعتیاد می برند. در ادامه پرکاربردترین روش های ترک اعتیاد را شرح داده ایم.

ترک اعتیاد در کمپ ها

در کمپ ها معمولا با سم زدایی با همان شیوه سقوط آزاد و یا استفاده از داروهایی برای کاهش درد بیمار را ترک می دهند. ترک اعتیاد در کمپ، بیشترین احتمال بازگشت را دارد؛ چرا که علت های گرایش به اعتیاد نادیده گرفته می شود. توجه داشته باشید که مراجعه به کمپ همیشه در ترک مواد مخدر موثر نیست و در بیشتر آنها از روش های نادرستی استفاده می شود. مگر اینکه به دنبال کمپ معتبری بگردید و از شیوۀ درمانی انها آگاهی داشته باشید. در کمپ هایی که از روش های سنتی استفاده می کنند ممکن است بیمار به مشکلات دیگری مثل زیر دچار شود؛

- خماری و علائم ترک شدید 
افسردگی بعد از ترک اعتیاد
بی خوابی بعد از ترک اعتیاد
- طرد از جانب خانواده
- ازدواج
علائم افسردگی
- استخدام و فرصت های شغلی
اضطراب ، استرس
وسواس فکری
- کاهش اعتماد به نفس
- مشکل در تصمیم گیری

ترک تدریجی

روش دیگری که در ترک اعتیاد وجود دارد روش ترک تدریجی است. در کل استفاده از این روش در مقایسه با روش قبلی موثرتر است اما همواره خطر بازگشت به مصرف مواد نیز وجود دارد.

درمان های نگهدارنده

روش دیگر در ترک اعتیاد، استفاده از داروی متادون و ب2 می باشد. متادون و ب2 داروهایی موثر جهت ترک هستند که عوارض و دردهای ناشی از قطع مصرف مواد را بسیار کاهش می دهند. از این روش بیشتر زمانی استفاده می شود که دیگر روش ها شکست خورده و از دارو به عنوان یک جایگزین ماده استفاده می شود. شاید متادون به نوعی برای فرد درمان قطعی نباشد، اما با ورود به چنین درمانی دیگر برچسب معتاد به بیمار زده نشده و از بسیاری از بازخوردهای منفی اجتماعی و خانوادگی مصون خواهد بود.

ترک به همراه روان درمانی

استفاده از روان درمانی بهترین راه برای ترک می باشد. درمان های روانشناختی در واقع در کنار دیگر روش ها اثر مثبت خود را خواهند داشت. حضور دائمی یک مشاور و روانشناس در زندگی بیمار و امکان تماس با متخصص، احتمال بازگشت و شکست درمان را به حد زیادی کاهش می دهد. بیماری اعتیاد ریشه های بسیار قوی در افکار و کودکی فرد دارد که بدون صرف وقت نمی توان آن ها را حل نمود.

مشاور به شما می آموزد چگونه از وسوسه های فکری و تمایل برای مصرف دوبارۀ مواد جلوگیری کنید. این روش بیشترین موفقیت درمانی را داشته است؛ چرا که مرحله به مرحله به فرد آموزش داده می شود که چگونه بر اعتیاد خود غلبه کند. مزیت این روش نسبت به روش های قبلی این است که فرد بعد از ترک می تواند کاملا به زندگی عادی خود بازگردد و روابط خود را با دیگران بهبود ببخشد. در جدول زیر می توانید از بهترین روش های ترک اعتیاد به مواد مختلف اطلاع کسب کنید. برای عضویت در کانال مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

 

مواد مخدر افیون ها ترک هروئین مورفین ترک تریاک

شیره

شبه افیون ها ترک متادون ترک ترامادول ترک بوپرونورفین

مواد محرک

ترک کوکائین ترک شیشه

ریتالین

مواد توهم زا و کانابیس ها

ترک ماده مخدر گل ترک حشیش  

سایر مواد اعتیاد آور

الکل

ترک سیگار  دارو های اعتیاد آور

 

برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی و درمان اعتیاد به مواد مخدر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265تماس بگیرید.


منبع : ترک اعتیاد | معرفی و مقایسه روش های ترک اعتیاد

  • ۹۸/۰۲/۲۱
  • هنر زندگی

ترک اعتیاد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی