هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آیا انواع اضطراب را می شناسید؟ اختلالات اضطرابی از شایع ترین آسیب های روانی هستند که میزان ابتلای زنان دو برابر مردان است. اضطراب، واکنشی است به تهدیدی نامشخص، درونی و مبهم که با عوارض زیادی نیز همراه است. به صورتی که بهزیستی روانی و سلامت جسمی تان را مختل می کند. آگاهی از روش های درمان اضطراب و مهارت های کنترل استرس به شما کمک می کند تا از این هیجان های آشفته و مبهم، رهایی پیدا کنید. در این مقاله قصد داریم تا در زمینه نشانه ها، علل و نحوه درمان اضطراب به طور کامل توضیح دهیم. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلالات اضطرابی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 


منبع : اختلالات اضطرابی | نشانه ها، علل و نحوه درمان اضطراب

نشانه‌ها و علائم اضطراب

کسانی که دچار اختلالات اضطرابی هستند همیشه احساس ترس و نگرانی می کنند، بدون آن که علت آن مشخص باشد. در اختلال اضطراب فراگیر یا برخی از اختلالات وحشت زدگی، فرد همیشه احساس ترس و نگرانی می کند، با وجود آن که دلیلی مشخص ندارد. احساس ترس در کسانی که دچار اختلال اضطرابی هستند بیش از اندازه است و با چیزی که نسبت به آن احساس خطر کرده اند، تناسبی ندارد. برای نمونه در فوبیا فرد از چیزی به طور غیرطبیعی می‌ترسد. نگرانی و ترس همیشه در فرد دیده می‌شود و او را آزار می‌دهد تا جایی که زندگی روزانه‌ وی مختل می‌شود. در واقعانواع فوبیا به نوبه خود پیامدهای گسترده ای برای فرد مبتلا به همراه دارد.

 

علائم فیزیولوژیکی اضطراب

1- لرزش

2- پیچش های عضلانی

3- احساس لرز و سردرد

4- کمردرد

5- تنش عضلانی

6- احساس تنگی نفس

7- خستگی مفرط

8- رفلکس از جا پریدن

9- بیش فعالی اتونومیک

10- گل انداختن یا رنگ پریدگی

11- تپش قلب (تاکیکاردی)

12- تعریق

13- سردی دست ها

14- اسهال

15- خشکی دهان

16- تکرر ادرار

17- اشکال در بلع

 

علائم روانشناختی اضطراب

1- احساس ترس

2- اشکال در تمرکز

3- بیخوابی

4- گوش به زنگ بودن مفرط

5- کاهش میل جنسی

 

علل اختلال اضطرابی

به‌طور کلی علل اضطراب به شرح زیر است:

عوامل زیست شناختی و جسمانی

در افراد مضطرب، میزان برخی هورمون‌های موجود در خون غیرعادی است؛ بنابراین هر آنچه که باعث اختلال در سیستم هورمونی شود، برای بدن خطر محسوب می‌شود. بارداری، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، پایین بودن قند خون، وجود غده‌ در غدد فوق‌ کلیوی (غده آدرنال) و بی‌نظمی ضربان‌های قلب از این عوامل هستند.

عوامل محیطی و اجتماعی

عوامل اجتماعی و ارتباطی بسیاری باعث به‌وجود آمدن اضطراب در افراد می‌شود، مانند مشکلات خانوادگی، احساس جدایی و طردشدگی، تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره همچون زلزله، بیماری، مرگ یکی از نزدیکان،... را نام برد.

عوامل ژنتیکی و ارثی

یکی از مهم‌ترین عوامل اضطراب، ژنتیک است و احتمال اضطراب در فرزندان افراد مضطرب بسیار بالا است. البته الگو قرار دادن رفتار پدر و مادر یا یادگیری و تکرار کارهای آنان نقش مهمی در اضطراب فرزندان دارد. با این وجود نمی توان گفت که ژن خاصی در این مورد نقش داشته باشد، بلکه ترکیب بعضی از ژن‌ها چنین پیامدی را به دنبال دارد. طبق آخرین تحقیقات به نظر می‌رسد که عوامل ژنتیکی در بعضی انواع اضطراب مانند اختلال هراس و ترس از مکان‌های باز نقش زیادی دارد.

 

انواع اختلالات اضطرابی

در ادامه به انواع اختلالات اضطرابی اشاره می کنیم:
اختلال اضطراب جدایی: در اختلال اضطراب جدایی فرد به دلیل جدا شدن از خانه یا از کسانی که به آنها دلبستگی و وابستگی عاطفی دارد ،دچار پریشانی، نگرانی و اضطراب شدید می‌شود.

لالی انتخابی: کودک ناتوانی مداوم در صحبت کردن در موقعیت‌های خاص اجتماعی دارد، موقعیت‌هایی که در آنها انتظار سخن گفتن وجود دارد.

فوبی خاص: ترس غیر منطقی از یک حیوان، مثل اسب، مکان های خاص، مثل بلندی، و نیاز به اجتناب از آن ها را فوبی خاص گویند.

فوبی اجتماعی: فوبی اجتماعی ترس غیر منطقی از موقعیت های عمومی، مثل سخنرانی در جمع

اختلال وحشتزدگی:  وحشت زدگی یا حملات پانیک هجوم ناگهانی ترس شدید یا ناراحتی شدید است که ظرف چند دقیقه به اوج می رسد.

آگورافوبیا: افراد دچار آگورافوبیا می ترسند در جایی یا در مکانی دچار حمله وحشت زدگی بشوند و کسی نتواند به آنها کمک کند یا خودشان نتوانند از آن فرار کنند.

اختلال اضطراب فراگیر: اختلال اضطراب فراگیر به صورت اضطراب مزمن حداقل به مدت 6 ماه مشخص می گردد.

 

درمان اختلالات اضطرابی

برای مدیریت و درمان اضطراب می توان از روش های درمان زیر استفاده کرد:

روان درمانی اختلالات اضطرابی

در روان درمانی، شما با یک درمانگر به منظور کاهش علائم اضطراب همکاری می کنید. این درمان معمولا برای کاهش اختلال اضطراب منتشر موثر است. یکی از اشکال موثر روان درمانی برای اختلال اضطرابی، درمان شناختی رفتاری است. در این روش که معمولا یک درمان کوتاه مدت است بیمار مهارت های خاصی را یاد گرفته که به او در کنترل فعالیت هایی که قبلا موجب ایجاد اضطراب می شد، کمک می کند. این مهارت ها موجب می شوند که وقتی در موقعیت خاص ایجاد کننده اضطراب قرار می گیرید، علائم کاهش پیدا کنند.

داروهای درمان اختلالات اضطرابی

انواع مختلفی از داروها وجود دارند که برای درمان اختلالات اضطرابی استفاده می شوند. اما هرگز نباید از آن ها به صورت خودسرانه استفاده کرد. پزشک می تواند با توجه به خطرات، منافع و عوارض جانبی بالقوه این دارو ها از آنها برای درمان اضطراب استفاده کند. داروهای ضد افسردگی معمولا اولین گزینه برای درمان هستند. این داروها عبارتند از:

 SNRI مهار کننده بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین

 SSRI مهارکننده بازجذب سروتونین

درمان شناختی اختلالات اضطرابی

درمان شناختی، نسخه های کاربردی برای شناسایی افکار نادرست، غیر سازنده یا مضر است که می توانند منجر به اضطراب یا افسردگی شوند. پس از شناسایی چنین افکاری، درمانگر برای کمک به تغییر روش تفکر، بر روی ذهن شما کار می کند. بنابراین شما پس از مدتی با واقع بینانه شدن افکارتان، الگوهای فکری مفیدی را به دست خواهید آورد.

رفتار درمانی اضطراب

در رفتار درمانی روش درمانی بر روی تغییر رفتاری که موجب آسیب می شوند، کار می شود. به عنوان مثال در ترس، پاسخ یا رفتاری وجود دارد که برای شما مضر است. بنابراین درمانگر بر روی ایجاد تغییر در این پاسخ ها تمرکز دارد. این روش متکی بر تکنیک های متعددی است که بر اساس شرایط تبیین می شود.

 

نکاتی در مورد کنترل اضطراب

 داشتن سبک زندگی سالم، در کنترل استرس نقش اساسی ایفا می کند. داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و فعال بودن، عدم مصرف مواد مخدر در کاهش اضطراب موثر است. در صورتی که افکار اضطرابی بدون علت مشخص دارید یا نسبت به ریشه استرس هایتان آگاه نیستید می توانید از مشاوره روانشناسی بهره بگیرید.  

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلالات اضطرابی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : اختلالات اضطرابی | نشانه ها، علل و نحوه درمان اضطراب

  • ۹۸/۰۲/۳۰
  • هنر زندگی

اختلالات اضطرابی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی