هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

ناتوانی در کنترل هیجانات ممکن است برای هر کسی در هر جایگاه اجتماعی اتفاق بیافتد. اما چگونه برخی افراد حتی در بغرنج ترین لحظات هم می توانند هیجانات خود را کنترل کرده و برای حل مساله بهترین راه حل را انتخاب کنند؟ اگر توجه کرده باشید، می بینید که هر چه سن افراد بالاتر می رود چه در زمان شادی و چه در زمان ناراحتی، راحت تر هیجانات شان را کنترل می کنند. شاید به این دلیل که مهارت های زندگی را بیشتر تمرین کرده و روز به روز با تجربه تر می شوند. با این حال برخی افراد با وجود بالا رفتن سن شان هنوز قادر به کنترل هیجانات شان نیستند. برای آن که بهتر به علل و راه های مقابله با ناتوانی در کنترل هیجانات پی ببرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ناتوانی در کنترل هیجانات می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره ی9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : ناتوانی در کنترل هیجانات

ناتوانی در کنترل هیجانات به چه معناست؟

افرادی که قادر به کنترل هیجانات خود نیستند به صورت مخرب، نامناسب و افراطی به محیط اطراف خود پاسخ می دهند. خشم، غم، اضطراب و ترس از جمله هیجانات و انواع احساسات است که هر فردی در طول زندگی خود تجربه می کند. هر کسی ممکنه در برهه ای از زمان قادر به کنترل احساسات اش نباشد.

این مساله گاهی در پی مشکلات جسمانی رخ می دهد. حتما تجربه کرده اید در شرایطی که از نظر جسمانی تحت فشارید مثل گرسنگی و خستگی، آستانۀ تحمل تان پایین می آید و واکنش های عصبی و تندتری نیز نشان می دهید. این عدم کنترل هیجانی که گاها اتفاق می افتد امری طبیعی است، اما اگر شما دائما در کنترل هیجانات خود با مشکل مواجه می شوید باید به دنبال رفع علل محیطی و روانی برای مشکل خود باشید.

 

نشانه های ناتوانی در کنترل هیجانات

با اینکه کنترل هیجان برای بسیاری از افراد به صورت یک عادت انجام می شود اما این کار برای همه آسان نیست. معمولا ناتوانی در کنترل هیجان با علائم و نشانه های خاصی همراه است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

1-  احساس تحت فشار بودن زیاد به خاطر احساسات و هیجانات منفی تجربه شده

2- احساس ناتوانی و پریشانی در توصیف هیجانات خود

3- احساس از دست دادن کنترل

4- دشواری در درک اینکه چرا هیجانات به این شیوه تجربه می شوند

5- استفاده از روش های مخربی نظیر سیگار کشیدن یا نوشیدن زیاد الکل برای کاهش احساسات و هیجانات ناخوشایند

 

چه عواملی منجر به ناتوانی در کنترل هیجانات می شوند؟

عوامل زیادی در ناتوانی فرد در کنترل هیجانات تاثیر دارد. مثلا با در نظر گرفتن تاثیر سن بر کنترل هیجانات می توان گفت کودکان بیش از سایر افراد در تنظیم هیجان های خود مشکل دارند. زیرا هنوز به مهارت های لازم برای این موضوع دست پیدا نکرده اند. به همین خاطر در مقابل هر عامل ناراحت کننده ای گریه و جیغ و فریاد می کنند.

با بالا رفتن سن افراد بیشتری نسبت به هیجانات خود پیدا می کنند. کودکانی که با وجود افزایش سن همچنان نمی توانند کنترلی بر عواطف و هیجانات خود داشته باشند باید اختلالات زیر مورد بررسی قرار بگیرد:

اختلالات سازگاری

- اختلال نقص توجه و بیش فعالی

اختلالات طیف اوتیسم

اختلال نافرمانی مقابله ای

اگر دارای فرزندی هستید که در کنترل و تنظیم هیجانی به رشد و پختگی لازم نرسیده، برای بررسی بیشتر مشاوره کودک و نوجوان دریافت نمایید. با شروع درمان اختلال و مشکل اصلی، کودک شما در زمینۀ کنترل هیجانی نیز پیشرفت خواهد کرد.

 

سایر شرایطی که منجر به عدم کنترل هیجانات می شود

پیشتر به مشکلاتی اشاره کردیم که در رشد تنظیم هیجانی کودکان مشکل ایجاد می کنند. از آن جا که این مشکل در بزرگسالی نیز به میزان زیادی وجود دارد، در صورت مشاهدۀ ناتوانی در تنظیم هیجانات و وجود واکنش های شدید هیجانی از جانب بزرگسالان، بررسی موارد زیر ضروری است:

1- سومصرف الکل و مواد

2- سندروم آسپرگر

3- اختلال شخصیت ضد اجتماعی

4- اختلال خلقی دو قطبی

5- افسردگی پس از زایمان

6- دلیریوم

7- دیابت

8- افت قند خون

9- اختلال استرس پس از سانحه

10-  انواع روان پریشی از جمله اسکیزوفرنیا

اگر طبق بررسی های متخصص وجود هر یک از این اختلال ها تایید شود، شروع درمان ضروری می باشد، با درمان این اختلالات مشکلات مربوط به تنظیم هیجان نیز کاهش پیدا خواهند کرد.

 

چه زمانی مراجعه به متخصص ضروری است؟

تجربۀ بعضی علائم و نشانه ها زنگ خطری است که به شما می گویند برای رفع مشکل خود در تنظیم هیجان باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که شما با هریک از علائم زیر مواجه شدید مراجعه به متخصص را به هیچ وجه به تعویق نیاندازید.

1- تجربۀ احساسات و افکاری مبنی بر اینکه دنیا ارزش ادامه دادن ندارد.

2- داشتن افکار و احساساتی با محتوای آسیب زدن به خود

3- شنیدن صداها یا دیدن چیزهایی که اطرافیانتان قادر به دیدن و شنیدن آن ها نیستند

4-  احساس کاهش در میزان هشیاری

5- تجربۀ هیجانات شدید بدون وقوع رویداد برانگیزانندۀ مرتبط با آن

6- داشتن هیجاناتی نظیر غم و خشم در بیشتر روزهای هفته

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ناتوانی در کنترل هیجانات می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره ی9092305265 تماس بگیرید.


منبع : ناتوانی در کنترل هیجانات

  • ۹۸/۰۲/۳۰
  • هنر زندگی

ناتوانی در کنترل هیجانات

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی