هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آیا دمر خواباندن نوزاد کار درستی است؟ نوزادی که روی شکم راحت می خوابد را چرا باید در حالت دیگری بخوابانم؟ سارا مادری است که برای بار دوم صاحب فرزندی شده، او می گوید "طبق دستورات متخصصان فرزند اولم را به پشت می خواباندم، اما او سختی زیادی کشید و خیلی برای خوابیدن تقلا می کرد، در حالی فرزند دوم را روی شکم می خوابانم، راحت تر خوابیده و بهتر هم رشد می کند؛ به این نتیجه رسیدم که همه آنچه که درباره خطر سندروم مرگ ناگهانی و خطرات دمر خواباندن نوزاد می گفتند فرضیاتی بیش نبوده...". شاید شما هم مانند سارا تجربیاتی مشابه داشته باشید و دستورات مراقبتی نوزادان را نادیده بگیرید. اما متاسفانه کودکان زیادی در اثر همین ناآگاهی والدین درباره روش های خواباندن نوزاد دچار آسیب هایی جدی می شوند. در ادامه درباره علل ممنوعیت دمر خواباندن نوزاد و زمانهای مناسب برای این کار صحبت خواهیم کرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روی شکم خواباندن نوزاد و روش های صحیح خواباندن نوزاد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : دمر خواباندن نوزاد | خطرات رو شکم خوابیدن نوزاد

در چه صورتی دمر خواباندن نوزاد ایرادی ندارد؟

طرز خواباندن نوزاد در ماه های اول به دلیل ناتوانی نوزاد در غلتیدن اهمیت بیشتری دارد. دمر خواباندن نوزاد یا قرار دادن نوزاد روی شکم در زمان خواب به هیچ عنوان توصیه نمی شود، چرا که خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را بیشتر می کند. زمانی که نوزاد را روی شکم می خوابانید نفس کشیدن برای او سخت می شود، پس در چند ماه اول تنها در حالت بیداری نوزاد را بر روی شکم بخوابانید.

برای دمر خواباندن نوزاد بهتر است او را روی یک سطح صاف و نرم بگذارید، سطحی که در عین نرم بودن فرو نرود و هرگونه اسباب بازی نرم و بزرگ، بالش یا پتویی که می تواند راه تنفس او را سخت کند از اطرافش بردارید. همچنین قبل از شیر خوردن یا مدتی بعد از آن نباید کودک را روی شکم بخوابانید تا از بالا آوردن شیر نوزاد جلوگیری کنید.

 

فواید دمر خواباندن نوزاد

دمر خواباندن نوزاد در حالت بیداری فوائد زیادی دارد و باعث قوی تر شدن ماهیچه ها و عضلات او می شود. والدین باید توجه کنند که قرار گرفتن نوزاد روی شکم در حالت خواب حتی اگر فکر می کنید نوزاد راحت تر می خوابد، بسیار خطرناک می باشد. دمر خواباندن نوزاد در حالت بیداری دارای فوائد زیر می باشد:

1- تنها راهی است که آن ها خزیدن را می توانند یاد بگیرند.

2- باعث می شود نوزادان بتوانند سر خود را حرکت دهند در نتیجه خطر سندروم مرگ ناگهانی را در آن ها کاهش می دهد؛ زیرا یاد می گیرند تا سر خود را از هرچیزی که جلوی نفسش را می گیرد دور کند.

3- روی شکم خواباندن نوزاد باعث می شود ماهیچه های آن ها تقویت شود و پس زودتر می تواند بغلتد، بشیند و بخزد.

4- نوزاد کنترل ارادی سر را یاد می گیرد، پس در حالی که نوزاد قفسه سینه و ستون فقرات خود را بالا گرفته، می تواند پشت گردن خود را نگه دارند.

5- قرار دادن نوزاد روی شکم، از صاف شدن پشت سر نوزاد جلوگیری می کند. چون هنوز استخوان های نوزاد کامل سخت نشده اگر به مدت طولانی به پشت بخوابد پشت سرش صاف شده و از حالت گرد بودن خود خارج می شود.

 

عوارض دمر خواباندن نوزاد

تا زمانی که نوزاد شما توانایی غلتیدن پیدا نکرده می توانید حالت خواب او را به راحتی مشخص کنید. پس در این ماه های اول تولد با قرار دادن صحیح نوزاد عادات صحیح خواب را در او شکل دهید. بعد از آن که کودک شروع به غلتیدن کرد باید جای خواب فرزندتان را ایمن سازی نمایید. با این اقدامات نوزادتان را از عوارض دمر خوابیدن که در ادامه شرح داده ایم، دور کنید.

  • خوابیدن نوزادان روی شکم ممکن است منجر به سندروم مرگ ناگهانی (SIDS) شود.
  • دمر خوابیدن باعث می شود سر و گردن نوزاد در رختخواب فرو برود، تنفس برایش سخت شود و هوای بازدم خودش را تنفس کند، در نتیجه میزان دی اکسید کربن خون بالا می رود.
  • دمای بدن نوزادان در حالت عادی حدودا چهار برابر گرمای بیشتری تولید می کند، خوابیدن روی شکم دمای بدن آن ها را افزایش داده و می تواند منجر به تب و کم آبی شود.
  • با خواباندن نوزاد روی شکم میکروب های تشک وارد مجاری تنفسی او می شوند.

 

ایمن سازی لازم برای خواباندن نوزاد

با رعایت نکات زیر برای خواباندن نوزاد می توانید فرزندتان را تا حدودی از خطراتی که او را تهدید می کند، مصون نگه دارید. با وجود اقدامات زیر در نیمه های شب هر از گاهی به نوزاد سر زده و وضعیت او را بررسی کنید. کمک گرفتن از همسر و اطرافیان در این ماه ها باعث می شود خودتان نیز خستگی کمتری احساس کنید.

1- برای خواباندن نوزاد تخت مشترک ممنوع

خواباندن نوزاد کنار خود والدین و یا حتی خواهر و برادرش توصیه نمی شود؛ زیرا ممکن است هم تختی نوزاد به خواب عمیق فرو برود و متوجه حضور نوزاد نشود، حتی نوزادان چند قلو نیز باید در تخت جداگانه قرار بگیرند.

2- خواباندن نوزاد در اتاق مشترک

اتاق مشترک پدر و مادر با نوزاد باعث می شود تا شیردهی، کنترل وضعیت نوزاد و ارتباط با او آسان تر شود. بهتر است گهواره نوزاد نزدیک تخت پدر و مادر باشد. برای خواباندن نوزاد اشیای اطراف او را در نظر بگیرید، مقلا مراقب باشید هنگامی که نوزاد خواب است پتو را روی سر او قرار ندهید. 

3- استفاده از پستانک در زمان خواب

خوردن پستانک نوزاد، خطر مرگ ناگهانی را کاهش می دهد، اما اگر نوزاد تمایلی به پستانک در هنگام خواب نداشت او را مجبور به استفاده از آن نکنید.

4- واکسیناسیون نوزاد

واکسیناسیون نوزادان علاوه بر در امان ماندن نوزاد از بیماری های عفونی مثل کزاز و دیفتری، خطر مرگ ناگهانی را نیز کاهش می دهد. 

بهترین وضعیت برای خواباندن نوزادان، خوابیدن آنها به پشت است. اما باید هر چند وقت یکبار آن ها را به حالت های مختلف بخوابانید، زیرا هنوز استخوان های جمجه نرم است و اگر نوزادان به مدت طولانی به یک طرف بخوابند باعث می شود فشار روی یک نقطه سر، حالت استخوان سر را تغییر دهد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روی شکم خواباندن نوزاد و روش های صحیح خواباندن نوزاد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : دمر خواباندن نوزاد | خطرات رو شکم خوابیدن نوزاد

  • ۹۸/۰۲/۳۱
  • هنر زندگی

دمر خواباندن نوزاد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی