هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

اختلال دو قطبی نوع یک اختلالی روانی است که در طبقۀ اختلالات خلقیقرار می گیرد. دچار شدن به این اختلال وضعیت خلقی، نحوه تفکر و رفتار فرد را به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهد. اختلال دو قطبی خود به دو دستۀ دو قطبی نوع یک و دو قطبی نوع دو تقسیم می شود. در اختلال دو قطبی نوع یک، دوره هایی از افسردگی و دوره هایی از خلق بالا یا مانیا وجود دارد. از آنجایی که دوره های مانیا در این اختلال شدت بسیار زیادی دارد در نتیجه بیمار را به شدت درگیر می کند و عملکرد او را در حوزه های مختلف زندگی مختل خواهد کرد. در ادامۀ این مقاله توضیحات بیشتری دربارۀ اختلال دو قطبی نوع یک ارائه خواهیم کرد، با مطالعه آن ها می توانید درمان مناسبی انتخاب کرده و مانع از پیشروی و حاد شدن وضعیت بیمار شوید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال دوقطبی نوع یک می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره  9092305265تماس بگیرید.

 

منبع : اختلال دو قطبی نوع یک | علائم، علل و درمان دوقطبی1

علائم اختلال دو قطبی نوع یک

علائم مربوط به اختلال دو قطبی نوع یک شامل علائم مربوط به دوره های افسردگی و علائم دوره های مانیا می باشد که در ادامه هر کدام از این ها به صورت جداگانه ای توضیح داده می شود:

علائم مربوط به دوره افسردگی

در اختلال دو قطبی نوع یک معمولا دوره هایی از افسردگی اساسی رخ می دهد که می تواند یک دوره یا بیشتر را شامل شود. علائم رایجی که در دورۀ افسردگی اساسی رخ می دهد شامل موارد زیر می باشد:

- بی خوابی یا پرخوابی

- ایجاد تغییراتی در اشتها

- احساس غمگینی در اکثر اوقات روز

- لذت نبردن از چیزهایی که قبلا موجب لذت فرد می شدند

- احساس ناامیدی

- کمبود انرژی و احساس خستگی

- کاهش تمرکز  و بروز مشکلات حافظه

- اعتماد به نفس پایین

- افکار مربوط به مرگ و خودکشی

علائم مربوط به دوره مانیا

در دوره های مانیا که هرکدام حداقل یک هفته به طول می انجامند فرد علائم زیر را تجربه خواهد کرد:

- احساس خوشحالی، اشتیاق و هیجان شدید و بیش از حد

- احساس بی قراری، تحریک پذیری و خشم

- احساس اعتماد به نفس زیاد و خود بزرگ بینی

- کاهش نیاز به خواب (مثلا ممکن است که فرد احساس کند پس از سه ساعت خواب در شبانه روز انرژی بسیاز زیادی پیدا کرده است)

- پرحرفی و احساس فشار برای حرف زدن (حرف زدن های بسیار سریع)

- پرش افکار از موضوعی به موضوع دیگر

- افزایش فعالیت های هدفمند فرد نظیر فعالیت های شغلی و اجتماعی

- افزایش میل و فعالیت جنسی

- انجام فعالیت های لذت بخش بدون در نظر گرفتن عواقب آن ها که می تواند دردسرهای بسیاری را برای فرد ایجاد کند (مثل برقراری رابطه جنسی محافظت نشده، یا سرمایه گذاری های مالی با ریسک بسیار زیاد)

 

علل دچار شدن به اختلال دو قطبی نوع یک

با این که علت دقیق اختلال دو قطبی نوع یک هنوز مشخص نیست، اما فرض می شود که عوامل ژنتیکی در پیدایش این مشکل نقش اساسی را بازی می کنند. علاوه بر این وجود نابهنجاری هایی در مدارهای مغزی و انتقال دهنده های عصبی و برخی رویدادهای محیطی به خصوص در دوران کودکی نیز در بروز این مشکل تاثیرگذار هستند.

 

درمان اختلال دو قطبی نوع یک

درمان اختلال دو قطبی نوع1 از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است. چرا که ارائه خدمات درمانی به نوع و شدت علائمی که فرد تجربه می کند بستگی دارد. دریافت خدمات روان درمانی از روانشناس در درمان این اختلال بسیار ضروری است، اما فرد باید توسط یک روان پزشک نیز تحت درمان دارویی قرار بگیرد. تجویز داروهای تثبیت کننده خلق (نظیر لیتیوم) در درمان دارویی این اختلال نقش بسیار مهمی دارد. در صورتی که بیمار دوره های افسردگی شدیدی داشته باشد، پزشک داروهای ضد افسردگینیز برای درمان افسردگی تجویز می کند.

در برخی موارد ممکن است شدت بسیار زیاد اختلال منجر به تجربۀ توهم و هذیان از جانب فرد شود که در این صورت دریافت داروهای ضد روان پریشی نیز ضرورت می یابد. در این موارد ممکن است که فرد تحت درمان با شوک الکتریکی نیز قرار بگیرد. در صورتی که خود یا یکی از اطرافیانتان مشکوک به ابتلا به این بیماری هستید حتما برای دریافت تشخیص مناسب و تعیین برنامه درمانی مورد نیاز خود به مشاوره روانشناسی دریافت کنید. درمان های به کارگرفته شده توسط روانشناس نظیر درمان شناختی رفتاری در بهبودی بیمار مبتلا به اختلال دو قطبیتاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. در صورت نیاز به درمان دارویی در شما تشخیص داده شود، روانشناس شما را به روان پزشک ارجاع خواهد داد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال دوقطبی نوع یک می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265تماس بگیرید.


منبع : اختلال دو قطبی نوع یک | علائم، علل و درمان دوقطبی1

  • ۹۸/۰۳/۰۸
  • هنر زندگی

اختلال دو قطبی نوع یک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی