هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آرامش ذهن چیزی است که همه ما برای رسیدن به آن به طریقی در تلاش هستیم. حتما برای شما هم پیش آمده است که در طول روز یا وقتی که می خواهید استراحت کنید، دچار درگیری های ذهنی بی پایانی می شوید که آرامش را از شما سلب می کنند. رسیدن به آرامش ذهن و روان کار راحتی نیست چرا که درگیری ذهنی، بخشی از وجود ذاتی انسان است که نمی توان آن را به طور کامل از بین برد. اما ذهن در اختیار انسان است و می توان با انجام تکنیک ها و راهکارهایی موثر، این افکار را تا حد زیادی کنترل کرد و آرامش ذهنی را افزایش داد. در ادامه مقاله به بررسی تکنیک هایی برای رسیدن به آرامش ذهن و روان می پردازیم.

 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه آرامش ذهن و راه های کسب آرامش روان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : آرامش ذهن | 7 روش به آرامش ذهن و روان

ذهن میمونی در جنگ با آرامش ذهن و روان

ذهن میمونی اصطلاحی است که برای نشان دادن درگیری بی پایان شک و تردید، ترس ها و نگرانی های ذهنی استفاده می شود. احتمالا شما هم گاهی که به رختخواب می روید افکار مختلف به ذهن تان هجوم آورده و مانع از آرامش و استراحت تان می شود. مهم نیست این افکار بی پایان مربوط به خود شما یا دیگران باشد، چرا که اثرات منفی ذهن میمونی یکسان است. حل نکردن مشکلات به طور موثر، به تاخیر انداختن آن ها و فرار از حل مسائل، تنها باعث می شود که ذهن میمونی قوی تر شده و آرامش را از شما بگیرد؛ پس باید راهی برای مقابله با آن پیدا کرد.

 

راه هایی برای آرامش ذهن

حال می دانیم که ذهن میمونی و افکار بی پایان، جزئی از خصوصیات انسانی است که از بین نمی رود. اما با انجام تکنیک هایی ساده می توانید ذهن تان را در اختیار خود بگیرید و آرامش تان را به دست بیاوردید. این تکنیک های به شما می آموزند که چگونه به افکارتان جهت داده و از آن ها به عنوان راهی برای آرامش ذهن و سپس پیشرفت استفاده نمایید. اغلب این تکنیک های آرامش برای درمان استرس و آرام سازی مراجع توسط روانشناسان در جلسات مشاوره روانشناسی ابداع و مورد استفاده قرار می گیرد. 

1- مدیتیشن اولین راه برای آرامش ذهن

مدیتیشن یا مراقبه، از فنون تسلط بر ذهن هستند که به طور کلی باعث افزایش تمرکز و توجه می شوند. مدیتیشن انواع و روش های مختلفی دارد که هدف مشترک همۀ آن ها رسیدن به آرامش ذهن و روان است. تمامی راهکارهایی که در ادامه گفته می شود در واقع به نوعی مدیتیشن هستند که به آرامش ذهن شما کمک می کنند.

2- تنفس عمیق

تنفس سطحی میزان اکسیژن مورد نیاز بدن را به خوبی تامین نمی کند و سطح عملکرد بدن را پایین می آورد. تنفس عمیق باعث تقویت سلول های مغزی، کاهش تنش و اضطراب و آرامش در فرد می شود. شما با به کارگیریتکنیک های تنفسی می توانید سطح عملکرد مغز خود را افزایش دهید. تنفس عمیق در هر جا و مکانی قابل انجام و موثر بر علائم استرس و اضطراب و رسیدن به آرامش می باشد.

3- نویسندگی

نوشتن، یکی از بهترین راه ها برای مقابله با تنش ها و رسیدن به آرامش است. این کار برای افکار منفی یک مکان خاص تعیین می کنید که فقط در آن جا تخلیه می شوند. زمانی که افکار منفی روی کاغذ می آیند، اثرات مخرب شان کم شده و فرد آن ها را به عنوان یک احساس گذرا تجربه می کند. روانشناسان نیز از نوشتن برای کاهش استرس و ایجاد آرامش در مراجعان استفاده می کنند.

4- زندگی در لحظه

ذهن انسان همیشه درگیر گذشته و آینده است. مسلما عمل به زندگی در لحظه کار راحتی نیست چرا که گذشته و نگرانی آینده بخش مهمی از وجود انسان است. برای زندگی در لحظه نیازی نیست که گذشته را کاملا فراموش کنید و یا از تلاش برای آینده دست بکشید. فقط لازم است به این باور برسید که گذشته را نمی توان تغییر داد و آینده نیز هنوز نرسیده، پس نگرانی و غصه خوردن برای آن، کاری بیهوده است. ولی امروز و این لحظه وجود دارد و اگر خوب به آن اهمیت ندهید تبدیل به گذشته ای تلخ می شود که در آینده نیز آرامش ذهن شما را از بین می برد.

5- استفاده کمتر از تلویزیون و فضای مجازی

وسایل ارتباطی مثل تلویزیون و فضایی مجازی، عمده ترین عوامل کنترل ذهن هستند. در اکثر مواقع، آن چیزی که در تلویزیون و فضای مجازی دیده می شود با زندگی واقعی تناقض دارد. در نتیجه درک و نگرش فرد از واقعیت تغییر می کند و باعث آشفتگی ذهن و از بین رفتن آرامش او می شود. بهتر است در استفاده از این ابزار کنترل بیشتری داشته باشید تا ارتباط خود را با زندگی واقعی حفظ کنید و آرامش ذهنی بیشتری تجربه نمایید.

6- ارتباط با طبیعت

وقت گذراندن در طبیعت باعث احساس آرامش و نوازش روح می شود. سعی کنید در روزهای تعطیل و اوقات فراغت خود به مکان های سرسبز یا ساحل بروید و از زیبایی های آن لذت ببرید. با داشتن برنامه ای منظم برای وقت گذراندن در طبیعت، به تدریج متوجه می شوید که آرامش بیشتری دارید.

7- ورزش

حتما این جمله را شنیده اید که عقل سالم در بدن سالم است. تمرینات فیزیکی باعث می شوند که گردش خون در بدن افزایش پیدا کند و مواد مغذی بیشتری به مغز برسد. همچنین ورزش با تحریک سیستم عصبی، هورمون های شادی بخش را در بدن فرد ترشح می کند. در نتیجه فرد، احساس سرزندگی و آرامش بیشتری خواهد داشت.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه آرامش ذهن و راه های کسب آرامش روان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : آرامش ذهن | 7 روش به آرامش ذهن و روان

  • ۹۸/۰۳/۱۰
  • هنر زندگی

آرامش ذهن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی