هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آیا انواع افسردگی را می شناسید؟ افسردگی جز اختلالات خلقی است که ویژگی اصلی آن، ملال یا غم فراگیر و آزارنده ای ست که فرد مبتلا آن را تجربه می کند. اگر خلق افسرده ای داشته باشید احتمالا با برخی از این علایم مانند کاهش انرژی، از دست دادن لذت و علاقه، احساس گناه، کاهش تمرکز، افکار مرگ و... درگیر هستید. چنانچه انواع افسردگی، در مراحل اولیه اش تشخیص داده شود، می توان آن را با استفاده از دارو درمانی، جلسات روان درمانی یا مشاوره روانشناسی و حتی با تغییر سبک زندگی تا حد زیادی بهبود بخشید و درمان کرد. اما اگر علائم افسردگی نادیده گرفته شود، در طولانی مدت می تواند سبب مختل کردن عملکرد فرد و حتی خودکشی شود. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های تشخیص و درمان دپرسشن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشانسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : انواع افسردگی | افسردگی را بشناسید

اختلالات افسردگی 

افسردگی به هر شکلی که باشد باعث می شد نگرش فرد نسبت به خودش، دیگران و دنیا تغییر کند. در واقع احساس ناامیدی و بدبینی کل زندگی شما را دگیر می کند. مسلما نشخوار های فکری در مورد اتفاقات ناگوار یا اشتباهاتی که در گذشته مرتک شده اید مانع از این می شود که زندگی شادی داشته باشید. عدم لذت بردن از تمام چیزهایی که قبلا برایتان هیجان انگیز بوده کورد دیگری اسنت که در انواع افسردگی دیده می شود. در ادامه به بررسی انواع افسردگیمی پردازیم:  

 

انواع افسردگی

افسردگی خود انواعی دارد که در ادامه توضیح داده است:

1-افسردگی اساسی یا عمده 

افسردگی اساسی، که با ترکیبی از علائم مشخص می شود و باعث اختلال در توانایی های فرد از قبیل کار کردن، خوابیدن، مطالعه کردن، غذا خوردن، و یا انجام فعالیت های لذت بخش می شود. این نشانه ها ممکن است شامل احساس غم و اندوه یا پوچی در اکثر روزها، از دست دادن علاقه به کارها، کاهش یا افزایش غیر منتظره وزن، بی خوابی یا پر خوابی، کاهش توانایی فکر یا تمرکز کردن، افکار مرگ و خودکشی، فقدان انرژی یا خستگی باشند. این اختلال ناتوان کننده است و فرد را از کار کردن و فعالیت به صورت عادی باز می دارد. افسردگی اساسی با ویژگی های مالیخولیایی نیز جزء همین نوع قرار می گیرد و تشخیص جداگانه ای ندارد. برای اطلاع از ویژگی های افسردگی مالیخولیا کلیک کنید. 

2-افسرده خویی 

دیستایمی یا افسرده خویی، دارای نشانه های مشابه با افسردگی اساسی است. اما علائم آن با شدت کمتری بروز می کند. طول دوران اختلال افسرده خویی طولانی تر است. هر دوره بیماری آن، حدود 2 سال طول می کشد. این اختلال ممکن است فرد را ناتوان نسازد؛ اما باعث تا برای مدت طولانی فرد از زندگی لذت نبرد و بازدهی شغلی، تحصیلی و هر فعالیت دیگر افت پیدا کند.

3-اختلال ملال پیش از قاعدگی 

در اختلال ملال پیش از قاعدگی، زنان در طول دوران قبل قاعدگی خود دچار تغییرات در خلق، تحریک پذیری، ناراحتی، رنج و اضطراب می شوند. اما این تغییرات بعد از شروع دوره قاعدگی کاهش پیدا می کند. اگر چه بسیاری از زنان در این دوران دچار تغییرات طبیعی خلق می شوند که نباید آن را با این اختلال اشتباه گرفت.

4-اختلال بی نظمی خلقی اخلال گرانه 

کودکانی که بسیار تحریک پذیر یا خشمگین هستند و مداوم دچار طغیان های خشم و پرخاشگری می شوند، به این اختلال مبتلا هستند. این کودکان با افراد حاضر در مدرسه، منزل و سایر مکان ها مشکل دارند. در واقع پرخاشگری آن ها چیزی فراتر از سطح رشدی شان است.

5-افسردگی بعد از زایمان

تولد نوزاد جدید می تواند با تغییرات هورمونی و خلقی مادر همراه باشد و مراقبت از نوزاد خود یک چالش جدید است که اضطراب و بی خوابی به ارمغان می آورد. اگر این علائم ادامه پیدا کند می تواند منجر به افسردگی بعد از زایمان شود. این نوع افسردگی در خلال یک ماه پس از فارغ شدن مادر برای او رخ دهد. جالب است بدانید افسردگی بعد از زایمان در مردان نیز به دلیل رویارویی با مسئولیت های جدید و عدم آمادگی ممکن است روی دهد. 

6-افسردگی سایکوتیک 

افسردگی سایکوتیک از انواع افسردگی اساسی است که با علائم روان پریشانه (توهم و هذیان) به همراه خلق پایین در فرد ایجاد می شود. طی آن ارتباط فرد با دنیا واقعی نیز قطع می شود.  این نوع دپرسشن نشانه شدت بالای افسردگیاست. 

7-اختلالات خلقی فصلی

افسردگی فصلی در طول ماه های زمستان، زمانی که نور طبیعی خورشید کمتر است ظاهر می شود. معمولا سالی یک بار برای فرد رخ می دهد. این اختلال باعث نوسانات خلقی در فرد می شود. گاهی ممکن است در بهار یا تابستان نیز برای فرد اتفاق بیافتد.

8-افسردگی ناشی از مصرف دارو یا بیماری

افسردگی ناشی از دارو یا بیماری در اثر مصرف دارو یا به دنبال ابتلا به بیماری خاص به وجود می آید. 

 

دلایل بروز انواع افسردگی

اگرچه دلایل افسردگی هنوز به طور کامل کشف نشده است اما به نظر می رسد مجموعه ای از عوامل ژنتیکی، زیستی، محیطی و روانشناختی در آن نقش داشته باشد. استرس یکی از اصلی ترین عوامل در ابتلا به این بیماری می باشد. همچنین نبود حمایت اجتماعی از جانب خانواده و جامعه، مشکلات اقتصادی و اجتماعی، اتفاقات ناگوار کودکی، شکست و ناامیدی در زندگی،فقدان یا از دست دادن یکی از عزیزان و... از جمله این دلایل هستند.

 

اختلالات همایند با انواع افسردگی

اضطراب و افسردگی دو روی یک سکه هستند. در واقع در اکثر مواقعاختلالات اضطرابی با انواع دپرسشن به صورت همزمان وجود دارد. از دیگر اختلالات همایند با دپرسشن می توان به اختلالات خوردن، اختلالات خواب و سو مصرف مواد اشاره کرد.

 

روش های درمان در انواع افسردگی 

روش ها مختلف درمانی برای درمان افسردگی وجود دارد :

دارو درمانی: در این روش درمانی از دارو های ضد افسردگی، تثبیت‌کننده‌های خلقی و داروهای آنتی‌سایکوتیک استفاده می شود.

روان درمانی: در درمان افسردگی میتوان از انواع مختلف روان درمانی استفاده کرد. از آنجایی که انواع داروها عوارض منفی بسیاری دارند، آغاز جلسات درمانی با مشاوره افسردگی، تشخیص و استفاده از روش های درمانی زیر می تواند اثربخشی چشمگیری داشته باشد:

1- گروه درمانی

2- درمان شناختی-رفتاری

3- خانواده درمانی

4- رفتار درمانی

درمان تحریک مغزی: درمان الکتروشوک (ECT) و تحریک مغناطیسی جمجمه‌ای تکرارشونده (RTMS) از جمله روش های درمانی برای این اختلال هستند که در بسیاری از موارد نتیجه بخش بوده و موجب بهبودی فرد می گردند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های تشخیص و درمان دپرسشن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشانسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : انواع افسردگی | افسردگی را بشناسید

  • ۹۸/۰۳/۱۲
  • هنر زندگی

انواع افسردگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی