هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

روش های درمان افسردگی بدون دارو، امروزه بسیار مورد توجه هستند؛ چرا که درمان‌های دارویی به دلیل عوارض منفی داروها، وابستگی و تداخلات دارویی همچنین نقش غیر فعال بیمار در بهبودی خود، نمی‌توانند به صورت دائمی مورد استفاده واقع شوند. در روش‌هایدرمان افسردگی بدون دارو، طی جلسات مشاوره روانشناسی، علل زیر بنایی افسردگی شما مشخص می‌شود. بر اساس نیازهای شما مهارت‌هایی توسط درمانگر آموزش داده می‌شود که به واسطه آن‌ها می‌توانید به تدریج بر افسردگی غلبه پیدا کنید. افسردگی با کاهش انرژی و عدم لذت همراه است، در نتیجه فعالسازی رفتاری با ورزش و تغییر سبک زندگی اهمیت بسیاری دارد. با توجه به شیوع بالای افسردگی و اهمیت درمان افسردگی، در این مقاله قصد داریم به بررسی روش‌های درمان افسردگی بدون دارو بپردازیم. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان افسردگی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

چرا درمان افسردگی بدون دارو

درمان افسردگی بدون دارو، امروزه کاملا امکانپذیر است. البته روش های درمان افسردگی بدون دارو بسته به نوع و شدت افسردگی، میزان سازگاری و روش های حل مسئله در موقعیت مختلف همچنین سن شما و حوزه کاری درمانگر تعیین می شود. به طور کلی در درمان افسردگی، درمانگر در تلاش است که تعداد و شدت عوامل استرس زای زندگی شما را که در بروز و عود افسردگی نقش دارند، کاهش دهد. پس با یادگیری مهارت های زندگی وحل مسئله، تکنیک های ذهن آگاهی، تغییر باور ها و نگرش های اشتباه، افزایش اعتماد به نفس، تغییر ساحتار شخصیتی و... به هدف خود یعنی درمان افسردگی برسد. 

 

روش های درمان افسردگی بدون دارو

در ادامه روش های غیر دارویی درمان افسردگی را بررسی می کنیم:

شناخت درمانی

افراد افسرده توجه انتخابی بر شکست ها، فقدان ها و تجربیات منفی زندگی خود دارند. همین باورهای غلط و نگرش های منفی از جمله علل افسردگی هستند. در رفتار درمانی شناختی  افسردگی، با هدف قرار دادن باورهای هسته ای یا طرحواره های منفی شما و به چالش کشاندن آن ها، کمک می شود که لنز بدبینی را از چشم های خود بردارید. در نهایت بتوانید نتیجه گیری هایی واقع بینانه تر داشته باشید که در تسکین افسردگی بسیار موثر است. تخقیقات نشان داده است که این روش در درمان افسردگی موثر بوده است. عوارض کمتری نسبت به دارو درمانی دارد و در پیگیری های انجام شده نیز نتایج بهتری نسبت به دارودرمانی داشته است.

درمان بین فردی

در درمان بین فردی افسردگی، بر مشکلات اساسی بیمار در ارتباط با دیگران تاکید می شود. فرض اساسی این نوع درمان افسردگی این است که مشکلات در رابطه با دیگران از ناهنجاری های موجود از روابط کودکی نشات میگیرد. از طرفی این مشکلات در بروز، تسریع و عود افسردگی دخیل هستند. در این راهکار درمان افسردگی، درمانگر در صدد است که با بهبود بخشیدن به مهارت های ارتباط بین فردی مشکل شما با اشخاص مهم زندگی تان از بین برود و بتوانید از شبکه های حمایت اجتماعی بهره مند شوید. طبق برخی از تحقیقات درمان بین فردی موثرترین روش درمانی برای دوره های شدید افسردگی است.

رفتار درمانی

در رفتار درمانی، رفتارهای ناهنجار و غیر انطباقی فرد مورد توجه قرار می گیرد. چرا که فرض بر این است که رفتارهای ناهجار باعث می شود که فرد تقویت مثبتی از طرف جامعه دریافت نکند و طرد شود. برخی داده ها حاکی از آن است که رفتار درمانی در درمان افسردگی اساسی موثر بوده است.

درمان روانکاوی

هدف این نوع درمان افسردگی صرفا تسکین یا بهبود علایم نیست بلکه هدف اساسی، تغییر ساختار شخصیتی ست. درمان روانکاوی طولانی مدت است و ممکن است چند سال طول بکشد.

خانواده درمانی

خانواده درمانی زمانی توصیه می شود که افسردگی بیمار رابطه او با همسر یا خانواده اش را مختل کرده باشد. از طرفی چون استرس در عود افسردگی موثر است، نقش خانواده در تداوم یافتن علایم بیمار نیز بررسی می شود.

 

تغییر سبک زندگی؛ درمان افسردگی بدون دارو

از دیگر روش های درمان افسردگی بدون دارو، تکیه بر تعادل هورمونی با استفاده از مدیتیشن یا ورزشهای سبک و کوتاه هوازی است. ورزش با تنظیم کردن سطح سروتونین و توراپی نفرین، به کاهش افسردگی کمک میکند. وزرش هوازی، روزانه به مدت 20 تا 30 دقیقه در بهبود و درمان افسردگی توصیه میشود. این روش البته یک متد روانشناختی نیست ولی در کنار روان درمانی و درمانهای دارویی افسردگی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین از مدیتیشنهای مخصوص یوگا هم میتوانید جهت بهبود افسردگی استفاده کنید چرا که اثربخشی درمان را بالا می برد. 

 

مزایای درمان افسردگی بدون دارو

روانشناسی نوین در درمان افسردگی بدون دارو، به دنبال روشهایی است که کمتر از دارو به عنوان متعادل کننده هورمونی استفاده کند چرا کهعوارض داروهای ضد افسردگی پایبندی بیماران به این نوع درمان افسردگی را کم می کند. همچنین این داروها ممکن است در دراز مدت موجب کاهش قدرت حافظه و تمرکز در فرد میشود. از مزایای درمان افسردگی بدون دارو، نداشتن عوارض داروها و نقش فعال شما در غلبه بر افسردگی است.

روشهای درمان افسردگی بدون دارو و با استفاده از مشاوره افسردگی، تغدیه مناسب و ورزش بهترین روشهای درمانی می باشند. مزیت دیگر درمانهای افسردگی بدون دارو ، این است که بعد از مدتی شما میتوانید این تمرینها را برای همه موقعیتهای مشابه در زندگی به کار بگیرید. البته دارو در برخی موارد حاد برای ابتدای درمان و مطابق نظر پزشک قابل توصیه است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان افسردگی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : درمان افسردگی بدون دارو | بهترین روش های درمان افسردگی بدون دارو

  • ۹۸/۰۳/۱۴
  • هنر زندگی

درمان افسردگی بدون دارو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی