هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

تمام انسان ها دچار استرس می شوند، اما برای رهایی و درمان آن باید به دنبال راهی برای سنجش استرس خود باشند. محرک هایی از جمله زنگ تلفن، امتحان های مدرسه یا دانشگاه، فشارهای کاری و تحصیلی، مرگ عزیزان و... همگی سبب بروز استرس می شوند. به طور کلی انسان زمانی احساس استرس می کند که حس کند امور جسمی و روانی از کنترلش خارج هستند. هر چه میزان استرس ادراک شده بیشتر از ظرفیت فرد باشد، تحمل وضعیت برای او دشوارتر می شود. اما گاه بدن فرد ناخودآگاه با استفاده از روش هایی نادرست به دنبال راهی برای فرار می گردد؛ این همان موقعیت هایی است که شما از استرس خود آگاهی نداشته و یا آن را در غالب رفتارهایی دیگر بروز می دهید. با سنجش استرس می توانید علت اصلی ناراحتی را درک کرده و راه حلی مناسب پیش بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه سنجش استرس می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265تماس بگیرید.

 

منبع : سنجش استرس | چرا باید استرس را اندازه گیری کرد؟

اهمیت سنجش استرس

توانایی انسان برای سازگاری با نیاز‌هایش با تجربه‌ی استرس در او ارتباط دارد. مثلا ممکن است یک کار جدید را در زندگی شروع کنید که بسیار برایتان هیجان انگیز است. اما به شرطی در این زمینه موفق خواهید شد که همه چیز در زندگی شما پایدار و مثبت باشد. اما اگر همزمان با شروع کار جدید قصد نقل مکان را داشته باشید و یا همسرتان بیمار باشد شرایط پیچیده می شود و ممکن است فشارهای روانی باعث بروز علائم استرس در زندگی شوند. در چنین شرایطی ممکن است با بهره گیری از روش های کنترل استرس تعادل را در زندگی خود برقرار کنید.

اما در بسیاری از موارد استرس در زندگی به بیشترین حد خود می رسد و حتی به اختلالات روانی نیز تبدیل می شوند. در اینجا اهمیتسنجش استرس مشخص می شود. باید اندازه بگیرید که استرس هایی که در زندگی تجربه می کنید چقدر از آستانه تحمل شما بالاتر هستند. از طرفی سطح آستانه کنار آمدن با همه اتفاقات ناگوار متفاوت است. مثلا استرس ناشی از طلاق با استرس ناشی از تغییر مسئولیت‌ها در محل کار متفاوت اند. به همین دلیل هر کسی باید میزان استرسی که در زندگی دارد را به درستی اندازه‌ گیری کند تا بتواند برای کنترل آن ها تصمیمات درستی بگیرد.

 

مقیاس های سنجش استرس

برای سنجش میزان و نوع استرس (استرس لحظه ای، مکرر و مزمن) در انسان ابزارها و تست های زیادی برای کودکان و بزرگسالان وجود دارد، مثل مقیاس استرس کودرون. یکی دیگر از کاربردی ترین این ابزارها، مقیاس رتبه‌ی تعدیل یافته‌ی اجتماعی است که با نام مقیاس هلمز و راهه نیز شناخته می شود. این مقیاس به شما کمک می کند تا میزان استرس سالانۀ خود را بسنجید و آن را مدیریت کنید.

سنجش استرس با مقیاس هلمز و راهه

آزمون هلمز و راهه چهل و یک موقعیت را در اختیار فرد قرار می دهد. در این مقیاس که به صورت پرسشنامه است، از فرد خواسته می شود تا سوال های آزمون را بخواند و دگرگونی های زندگی خود را در دوازده ماه گذشته بر روی جدول علامت بزند. در نهایت امتیازها را جمع بندی می کنند و بر اساس تفسیرهایی که در ادامه ذکر می کنیم، میزان استرس فرد مشخص می شود. این آزمون احتمال تبدیل شدن استرس به بیماری را نیز می سنجد.

موقعیت هایی که در سنجش استرس هلمز و راهه مطرح می شوند شامل فوت همسر، طلاق، زندانی شدن، زخمی یا بیمار شدن، ازدواج، از دست  دادن کار، آشتی با همسر، بازنشستگی، حاملگی، مسائل جنسی، تغییر کار، تغییر در وضعیت اقتصادی و بسیاری موارد دیگر می باشد. شما باید هر کدام از موقعیت هایی را که در طول یک سال برایتان اتفاق افتاده را علامت بزنید. در واقع این موقعیت ها عوامل استرس زایی هستند که ممکن است با آنها مواجه شوید.

تفسیر امتیازات در سنجش هلمز و راهه

اگر امتیاز شما بین عدد 11 تا 150 باشد احتمال بسیاری کمی دارد که در آینده استرس شما تبدیل به بیماری شود (در حدود 37 درصد).

نمره بین150 تا 299 به شما می گوید که به احتمال متوسطی استرستان شما را بیمار می کند (در حدود 50 درصد).

اگر نمره امتیاز بین 300 تا 600 باشد باید مراقب باشید، چرا که احتمال زیادی دارد تا بیمار شوید (در حدود 80 درصد).

تفسیر نمرات در این آزمون آگاهی نسبی را در مورد میزان استرستان به شما می دهد. می توانید بر اساس این تفسیرها بر روی کنترل استرس خود کار کنید. اما هرگز نگران نشوید و تنها نمرات را معیار قرار ندهید چرا که انسان ها در ادراک رویدادها تفاوت های فردی زیادی دارند و موقعیتی که برای یک نفر استرس زیادی به همراه دارد ممکن است برای دیگری استرسی نداشته باشد. بنابراین اگر نمره شما در این آزمون بالا بود نگران نشوید و فقط احتمالات را در نظر بگیرید.

 

برای کنترل استرس در صورت بالا بودن نمرۀ آزمون چه باید کرد؟

اگر نمره بالایی را در سجنش استرس خود به دست آوردید (حال با هر یک از تست های استرس) در وهله اول بهترین کار این است که از بحران های آینده زندگی تان جلوگیری کنید و به نوعی سر خود را خلوت کنید. مثلا اگر قصد تعویض خانه تان را داربد آن را کنسل کنید و یا به زمان مناسب تری موکول کنید؛ چرا که سلامتی شما از هر چیزی مهم تر است و استرس زیاد موجب بیماری و حتی مرگ می شود. می توانید برای به حداقل رساندن تعارضات خود با دیگران و نحوه مواجهه با مشکلات در جلسات مشاوره روانشناسی شرکت کنید. استفاده از روش های کنترل استرس نیز می توانند کمک زیادی به شما بکنند، اما اگر در مورد منشا استرس خود آگاهی ندارید و معمولا بی دلیل دچار استرس و اضطراب می شوید باید به دنبال درمان استرس خود با کمک متخصص و مشاور باشید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه سنجش استرس می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265تماس بگیرید.


منبع : سنجش استرس | چرا باید استرس را اندازه گیری کرد؟

  • ۹۸/۰۳/۱۸
  • هنر زندگی

مصرف آنتی بیوتیک در کودکان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی