هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

مراحل طلاق توافقی به چه صورت است؟ تصمیم گیری برای جدایی و طلاق، یکی از حساس‌ترین موقعیت‌هایی است که زوجین با آن روبرو می‌شوند. فرآیند طلاق پروسه ای طولانی است که به دلیل تنش‌های بین زوجین و عدم سازش نهایی زن و مرد، جرقه‌های اولیه آن زده می‌شود و تا زمانی که به طلاق عاطفی، دادخواست طلاق، حضور مرتب در دادگاه و جدایی کامل منجر شود، به طول می‌کشد. طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که طی آن لازم است زوجین برای آخرین بار در تمام مراحل طلاق توافقی و رسیدگی به پرونده با یکدیگر به تفاهم برسند و در دادگاه حضور داشته باشند. همچنین بر سر موضوعاتی مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و... به توافق رسیده باشند. در ادامه این مقاله مراحل طلاق توافقی را به صورت خلاصه مرور می‌کنیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مراحل طلاق توافقی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : مراحل طلاق توافقی

طلاق توافقی زن و مرد

طلاق توافقی در فضایی منطقی بین زوجین انجام می شود که طی آن جدا شدن بدون ناراحتی همراه با احترام صورت میگیرد. در طلاق توافقی تلاش بر این است که حقوق مادی و معنوی زن و مرد حفظ شود. در عمل سعی می شود با آسان کردن شرایط طلاق از صدمات آن برای هر دو طرف کاسته شود. در صورتی که طرفین طلاق، تمایل به بازنگری مفاد قرارداد ضمن عقد را داشته باشند، امکان توافق مجدد وجود دارد. توافق بر سر حداقل حقوق اساسی و تغییر مفاد قراداد ضمن عقد در این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت قبول طرفین موافقتنامه همراه با درخواست طلاق از سوی مرد یا زن که دارای حق طلاق باشد به دادگاه ارائه میشود. 

 

مزایای طلاق توافقی چیست؟ 

1- اجتناب از صرف هزینه و وقت زیاد در فرایندهای حقوقی و قانونی
2- حفظ احترام و کرامت زن و مرد 
3- کاهش یافتن صدمات روحی و اجتماعی 
4- امکان تحقق درصد مناسبی از مطالبات زن و مرد در زمانی کوتاه
5- داشتن بار مثبت همراه با یادگیری مهارت احترام و انتخاب عاقلانه در زوجین

 

مراحل طلاق توافق به چه صورت است؟

فرآیند طلاق توافقی به صورت مراحلی است که در ادامه بررسی می‌کنیم:

مراحل طلاق توافقی | توافق زوجین بر سر موضوعات مشترک اساسی

زمانی که زوجین می‌خواهند به صورت طلاق توافقی از یکدیگر جدا شوند، در واقع می‌پذیرند که در مورد  کلیه موضوعات مادی و غیر مادی مهم زندگی خود مانند نفقه، مهریه، حضانت فرزندان، قرار ملاقات با فرزند و... به توافق برسند. 

مراحل طلاق توافقی | دادخواست طلاق توافقی

پس از اینکه با همسر خود سر موضوعات اساسی به توافق رسیدید، لازم است این توافق به صورت رسمی در دفاتر خدمات قضایی، محضر یا دادگاه به صورت رسمی ثبت شود. همچنین می‌توانید مشروح توافقات خود را به وکیل تان منتقل کنید تا او خود، دیگر مراحل قانونی را طی کند. مدارک لازم برای این مرحله شامل اصل عقد نامه یا رونوشت آن، شناسنامه و کپی کارت ملی است.

مراحل طلاق توافقی |  معرفی داورانی به دادگاه

در این مرحله دادگاه از زوجین می‌خواهد تا داورانی را از طرف خانواده و آشنایان که مورد اعتمادشان هستند، به دادگاه معرفی کنند. در صورتی که امکان معرفی داور از سوی زوجین وجود نداشته باشد، دادگاه خود داورانی انتخاب می‌کند. 

مراحل طلاق توافقی | حضور در واحد مشاوره دادگاه

در این مرحله از سوی دادگاه، تاریخی تعیین می‌شود که زوجین می‌بایست در جلسه مشاوره شرکت کنند. در جلسه مشاوره ضمن جویا شدن و بررسی دلایل طلاق، اموری که با همسر خود به توافق رسیدید مانند مهریه و نحوه پرداخت آن، نفقه، جهیزیه و... به صورت مکتوب در می‌آید سپس توسط شما و همسرتان یا وکلا به امضا می‌رسد. البته در این موارد قاضی نیز شخصا در مورد این موضوعات با زوجین صحبت می‌کند. پس از صدور رای نهایی، هر یک از طرفین زیر آن می‌نویسند که اعتراضی ندارند. 

مراحل طلاق توافقی | ثبت نهایی طلاق

گرفتن نوبت برای طلاق توافقی نسبت به سایر انواع طلاق معمولا کوتاهتر است. زمانی که نوبت ثبت طلاق از سوی دادگاه تعیین شد، لازم است به یکی از دفاتر رسمی طلاق مراجعه کنید تا آخرین مرحله طلاق توافقی انجام شود. البته این مرحله از طلاق توافقی نیز وکیل تان به نیابت از شما می‌تواند حضور داشته باشد. 

 

سخن آخر 

همان طور که توضیح دادیم طلاق توافقی، بر حفظ ارزش و احترام زن و مرد تاکید دارد بنابراین در صورتی که مبلغ درخواستی، بیش از توان پرداخت مرد یا زن باشد، امکان پرداخت اقساطی میسر است و مطابق برخی قوانین جدید در این خصوص، مجازات حبس برای مرد به خاطر بدهی به زن اجرا نمی‌شود و با حکم پرداخت در حد توان مرد تعدیل می شود. در صورتی که محدودیتهایی در دریافت مطالبات برای طرفین وجود داشته باشد، بهترین روش برای دریافت این مطالبات، کاهش آنها تا حد قابل دریافت از نظر قانونی و توان طرفین است. 

مشاوره طلاق فرصتی مناسب است که این امکان را فراهم می‌کند تا برای آخرین بار موقعیت و شرایط زندگی خود را تحلیل و بررسی کنید و در صورتی که امکان به تفاهم رسیدن با همسرتان وجود داشته باشد از طلاق صرف نظر کنید. در غیر این صورت با توجه به پروسه طولانی و طاقت فرسای طلاق، به شما کمک می‌شود تا با آسیب‌های کمتری این چالش را پشت سر بگذارید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مراحل طلاق توافقی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : مراحل طلاق توافقی

  • ۹۸/۰۴/۱۸
  • هنر زندگی

مراحل طلاق توافقی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی