هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

مواد توهم زا دسته ای از مواد اعتیاد آور هستند که منجر به تحریف عمیق در ادراک واقعیت می شوند و با نام  روان گردان نیز شناخته می شوند. از دیرباز این مواد به دلیل حالات عجیب و فضایی که ایجاد می کنند، مورد توجه قرار گرفته اند. تا به حال وابستگی جسمی و علائم ترک فیزیکی در این مواد گزارش نشده است، اما از لحاظ روانی تاثیرات زیادی بر فرد می گذارند که در دراز مدت این اثرات بر خود فرد و زندگی اش مشهود خواهد بود. در ادامه به معرفی مواد توهم زا عوارض و درمان اعتیاد به آن ها خواهیم پرداخت. توصیه می کنیم مقالات ترک اعتیاد به مواد اعتیاد آور، مواد محرک، مواد مخدر ، کانابیس ها و  اعتیاد به الکل را مطالعه نمایید.
 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به مواد توهم زا می توانید با مشاوارن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : انواع مواد توهم زا


مواد توهم زا| انواع و اشکال مختلف 

از جمله مهمترین مواد توهم زا می توان به موارد زیر اشاره داشت:

گل یا ماریجوانا 

ماده مخدر گل از گیاهی به نام شاهدانه به دست می آید. THC ماده شیمایی اصلی در ماده مخدر گل یا ماریجوانا است که باعث تحریک مغز مصرف کننده می شود. ماده مخدر گل در فرد احساس سرخوشی و شنگولی، افزایش میل جنسی، شهوت و آگاهی بیشتر از محرک های درونی و بیرونی ایجاد می کند. افراد آن را بیشتر به شکل سیگار در آورده و دود آن را به داخل ریه ها می کشند. لازم به ذکر است که گل در اصل در دسته کانابیس ها قرار دارد. ولی به دلیل مشابهت اثرات آن با مواد توهم زا در این مقاله آورده شده است.

مواد توهم زا: LSD

 اسید لیسرجیک دی اتیلامید مختصرا ال اس دی بیشتر به صورت قرص و کپسول و گاهی به صورت مایع می باشد. افراد پس از مصرف، دستخوش تغییرات شدیدی در احساسات و هیجانات خود می شوند و ممکن است در یک لحظه  احساسات مختلفی را تجربه کنند و یا با سرعت از یک هیجان به هیجان دیگر تغییر کنند. در صورت مصرف زیاد، این ماده  می تواند موجب هذیان و توهمات دیداری نیز شود.

هم چنین با مصرف ال اس دی درک زمان دستخوش تغییر شده و جابه جایی حسی پدیدار می شود. بدن افراد نسبت به مصرف ال اس دی بعد از مدتی دچار تحمل می شود یعنی فرد برای رسیدن به حالت نشئگی باید میزان مصرف خود را بالا ببرد. این افزایش در مصرف می تواند بسیار خطرناک باشد. به طوری که بر عملکرد بدن تاثیر گذاشته و باعث افزایش دمای بدن، فشار خون و ضربان قلب، عرق کردن، از دست دادن اشتها، خشکی دهان، بی خوابی و رعشه می شود. با مصرف هرچه بیشتر احتمال اوردوز نیز بالا می رود.

مواد توهم زا: قارچ ( ماشروم ) 

سیلوسین ماده ای است که در برخی قارچ ها یافت می شود. جهت مصرف، قارچ را دم می کنند یا با غذایی دیگر ترکیب می کنند. مصرف قارچ مانند LSD باعث می شود عملکرد سیستم خودمختار بدن ، بازتاب حرکتی، رفتار و ادراک در شخص تغییر کند. همچنین ممکن است توهمات و تغییر درک زمان و ناتوانی در تشخیص دادن خیال از واقعیت نیز رخ دهد.

مواد توهم زا: PCP

 فن سایکلیدین یا پی سی پی به عنوان داروی بی حسی تولید شد و به صورت وریدی مورد استفاده قرار می گرفت. اما امروزه مصرف پزشکی ندارد چرا که این دارو عوارض بسیاری دارد و بیماران را دچار بی قراری، هذیان، و تحریک پذیری می کند. فن سایکلیدین در بازار به صورت قرص، کپسول یا گرد سفید رنگ وجود دارد.  پی سی پی به صورت دود کردن یا استنشاقی مصرف می شود. با مصرف پی سی پی فرد احساس جدایی از محیط و جدا شدن از خویشتن را تجربه می کند.

مواد توهم زا: قرص X

 ماده ی شیمیایی موجود در اکستازی یا همان قرص X شبیه به مسکالین و متامفتامین هست. در اثر مصرف فرد احساس زیاد از انرژی، سرخوشی، صمیمیت هیجانی، تحریف در درک زمان و تجربیات لامسه ای غیر عادی می شود. انتقال دهنده عصبی اصلی در این ماده سروتونین می باشد که با تاثیر بر سیستم پاداش مغز اثر می گذارد. بیشتر این ماده به صورت قرص و کپسول در اختیار جوانان قرار می گیرد. مصرف این ماده با ایجاد بی آبی شدید در بدن می تواند حتی با یک بار مصرف منجر به مرگ فرد شود.

 

مواد توهم زا| عوارض و پیامدها

مواد توهم زا به دلیل ماهیت توهم زا بودن و اختلال در ادراک سبب می شوند تا فرد کارهای خطرناکی مثل حمله به دیگران، اعمال پرخاشگرانه و پرش از بلندی و خودکشی انجام دهد. از جمله پیامدهایی که اعتیاد به مواد توهم زا برای فرد ایجاد می کند می توان به افزایش ضربان قلب، فشار خون، نارسایی کبد و کلیه، احساس سرما و عرق ریختن، تهوع، اخلال در حافظه، اختلالات خلقی، بروز علائم مشابه اسکیزوفرنی، کاهش وزن و افسردگی اشاره داشت.

فلش بک

همانطور که ذکر شد توهم زاها مانند دیگر مواد اعتیاد آور وابستگی جسمی ایجاد نمی کنند، اما آثار زیان باری بر سلامت روان دارند که می تواند آنقدر مهلک باشند که قابل بازگشت نبوده و شخص بهبودی کامل نیابد و اما فلش بک که در اثر مصرف بیشتر مواد توهم زا ایجاد می شود، حالتی است که مدت ها پس از مصرف ماده ایجاد می شود و دقیقا اثرات بعد از مصرف (توهمات) را برای شخص به صورت ناگهانی ایجاد می کند این حالات که بسیاز آزار دهنده هستند ممکن است بسیار کوتاه باشند و یا بیشتر از چند دقیقه طول بکشد.

 

مواد توهم زا| ترک و درمان

جوانان باید از خطرات و عوارض مصرف این دارو آگاه باشند و خانواده ها با در نظر گرفتن این موارد می توانند جوانان خود را از گرفتار شدن به توهم زاها برحذر دارند. از آنجا که زیربنای اصلی استفاده از این مواد کنجکاوی و کسب هیجان است می توان با شناسایی علل و خواسته های افراد مصرف کننده به آن ها در ترک و پرهیز از این مواد یاری رساند. هم چنین مشاوره روانشناسی برای کمک به فرد برای ترمیم آسیب های روانی ناشی از مصرف مواد توهم زا ضرورت دارد.برای ترک اعتیاد به مواد توهم زا می توانید مقالات ما را در مورد ترک گل ، ترک حشیش بخوانید یا با مشاوارن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تماس بگیرید تا از خدمات مشاوره تلفنی این مرکز بهره مند گردید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به مواد توهم زا می توانید با مشاوارن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : انواع مواد توهم زا

  • ۹۸/۰۴/۲۵
  • هنر زندگی

انواع مواد توهم زا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی