هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

تست نئو (NEO) چیست و چه کاربردی دارد؟ تست نئو یکی از اصلی‌ترین موارد تست روانشناسی است که در بررسی وجوه شخصیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. روانشناسان برای بررسی شخصیت فرد معمولاً از این آزمون استفاده می‌کنند. تست نئو می‌تواند درمانگر را در تشخیص اختلالات روانی فرد راهنمایی کند و ذهنیت او را در مورد درمان‌جو تکمیل کند. اگر قصد استفاده از این آزمون را دارید یا می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره آن به دست بیاورید، این مطلب را بخوانید. ضمن اینکه برای انجام این تست مهم بهتر است وقتی را با مشاور متخصص خود هماهنگ کنید. از روانشناس‌تان بخواهید به تعریف ابعاد شخصیت بپردازد تا نوع شخصیت خودتان را بهتر بشناسید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تست نئو  می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : تست نئو (NEO) | پرسشنامه ۵ عاملی شخصیت چیست؟

تاریخچه تست نئو (NEO)

تست نئو که تحت عنوان مدل پنج عاملی نیز شناخته می‌شود، توسط نظریه پردازانی به نام‌های مک گری و کاستا ساخته شده است. 5 عاملی که در تست نئو به عنوان 5 عامل اصلی شخصیت مطرح می‌شوند در طی سال‌ها پژوهش و تحقیق از طریق روش تحلیل عاملی به دست آمده‌اند.  نسخه اولیه این تست در سال 1978 منتشر شد اما پس از آن سه بار مجدداً مورد بازنگری قرار گرفت. در حال حاضر دو نسخه فرم بلند و نسخه فرم کوتاه از این آزمون وجود دارد. نسخه بلند تست نئو  240 سؤالی است و در هر کدام از این 5 عامل 6 صفت خاص را بررسی می‌کند. اما نسخه کوتاه تنها 60 سؤال دارد و فقط به بررسی همان 5 عامل اصلی می‌پردازد.

 

تست نئو (NEO) چه چیزهایی را بررسی می‌کند؟

مک گری و کاستا در مدل 5 عاملی خود توانسته‌اند از دل هزاران صفت شخصیتی که در انسان وجود دارد 5 عامل بزرگ را پیدا کنند که به همین خاطر به این نظریه Big five نیز گفته می‌شود. این 5 عامل بزرگ که در این تست مورد بررسی قرار می‌گیرد موارد زیر را شامل می‌شود:

روان رنجور خویی (N)

عامل روان رنجور خویی نشان دهنده میزان آمادگی فرد برای تجربه هیجانات منفی و ابتلا به اختلالات روانی نظیر افسردگی و اضطراب است. در فرم بلند این آزمون عامل روان رنجورخویی 6 صفت مربوط را نیز می‌سنجد که این صفات شامل : عصبانیت، افسردگی، اضطراب، عدم خویشتن‌داری، حساس بودن به خود و آسیب‌پذیری بالا در شرایط دشوار است. برخی از متخصصان تنها از سؤالات مرتبط با روان رنجوری برای تشخیص بهتر اختلالات اضطرابی و افسردگی استفاده  می‌کنند به همین دلیل است که تست شخصیت نئو با نام تست افسردگی نئو نیز شناخته می‌شود.  البته توجه داشته باشید که نباید از این تست به تنهایی برای تشخیص اختلال استفاده کرد و تفسیر آن حتماً نیازمند حضور یک روانشناس بالینی است.

برون‌گرایی (E)

آنچه که در تست نئو (NEO) تحت عنوان برونگرایی سنجیده می‌شود با تصورات عامه متفاوت است. در این تست 6 صفت در ارتباط با برونگرایی قرار دارند که موارد زیر را شامل می‌شوند:

- میزان قاطعیت

- میزان فعال بودن

- هیجان طلبی

- شادی

- علاقه‌مندی به مردم

- پرحرفی

گشودگی نسبت به تجربیات جدید (O)

این عامل میزان انعطاف‌پذیری ذهن فرد نسبت به تجربیات تازه را نشان می‌دهد. کسی که در این صفت بالا باشد در واقع از تجربه چیزهای جدید در زندگی خود لذت می‌برد. در حالی که افرادی که نمره پایینی در این بخش می‌گیرد، محافظه کاری بیشتری دارد و کم‌تر از تجربه موارد جدید استقبال می‌کند.

6 صفت مربوط به این عامل عبارت‌اند از:

- خیال‌پردازی

- علاقه‌مندی به هنر

- قابلیت بالا برای تجربه هیجانات

- انجام فعالیت‌های غیر روتین

- علاقه‌مندی به ارزش‌های آزادی خواهانه

- موافق بودن (A)

میزان موافقت پذیری نشان دهنده این است که فرد تا چه حد می‌تواند با دیگران کنار بیاید 6 صفت مرتبط با این عامل شامل موارد زیر است:

- اعتماد به دیگران

- تعهد و مسئولیت‌پذیری

- نوع دوستی

- سهل گیری

- فروتنی

- انعطاف‌پذیری

 وظیفه شناسی (C)

افرادی که در این صفت بالا باشند معمولاً افرادی هستند که وظایفشان را به درستی انجام می‌دهند و  از قدرت برنامه‌ریزی بالایی برخوردارند. این صفت در برگیرنده 6 ویژگی زیر است:

- شایستگی

- نظم

- قانونمندی

- پشتکار

- انضباط شخصی

- مشورت

 

تفسیر تست نئو (NEO)

توجه داشته باشید که هرگز در تفسیر تست‌های روان‌شناسی به نظرات غیر تخصصی مراجعه نکنید. تحلیل و تفسیر این تست‌ها از جمله تست نئو (NEO) حتماً باید توسط یک روانشناس صورت بگیرد. چرا که آن‌ها در تفسیر هر نمره عوامل مختلف فردی و محیطی را در نظر می‌گیرند که می‌تواند نتیجه تست را برای افراد با نمرات مشابه متفاوت کند. علاوه بر این همان طورکه گفته شد این آزمون یک آزمون تشخیصی نیست و تنها اطلاعاتی در مورد صفات شخصیتی به دست می‌دهد برای تشخیص دقیق اختلالات روانی، انجام مصاحبه تشخیصی توسط روانشناس و انجام تست‌های تشخیصی اختصاصی برای هر اختلال ضروری است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تست نئو  می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره9092305265 تماس بگیرید.


منبع : تست نئو (NEO) | پرسشنامه ۵ عاملی شخصیت چیست؟

  • ۹۸/۰۵/۰۵
  • هنر زندگی

تست نئو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی